My jsme to, co zbylo, když Slováci odešli
01. 12. 2014
Rozhovor s ředitelem Zahraničního odboru Kanceláře
prezidenta republiky Dr. Hynkem Kmoníčkem jsem 22. října 2014 začal
nediplomaticky.
Pane řediteli, nějaký čas jste pobýval v Austrálii. Jenomže
i po návratu do Česka vám může připadat, že jste stále u protinožců,
jak je tu ledacos postavené na hlavu.
Australané říkají, že tam je to tradičně „down under“, Češi
říkají, že tady je to „upside out“, Takže je to v zásadě docela
podobné přetočení.
Traduje se, že tehdejší ministr zahraničí vás chtěl poslat
mnohem dál než jen do Austrálie. Jaké byly vaše pocity, když jste se tam
ocitl?
Mentálně lepší než fyzicky. Austrálie je skvělá pozice pro velvyslance,
pokud splňuje dvě základní podmínky. Jedna je, že mu musí být alespoň
pětasedmdesát let, a druhá, že musí být vášnivý golfista. Já se tam
cítil, jako když dostanete roli, kterou jste vždycky chtěli, jenom úplně
jindy, s jiným režisérem a v jiném filmu. Což vypovídá víc o mně
než o Austrálii. V Austrálii se žije příjemně. Před měsícem zase
vyšel nějaký žebříček, že Canberra, kde jsem dva roky bydlel, je pro
život nejlepším místem na světě. Možná i je. Ale platíte za to jednou
věcí: Nudou. Canberra je na jedné straně hlavním městem jedné z dvaceti
největších ekonomik světa (G20), na druhé straně vás překvapí
velikostí asi tak Brna s kulturním životem zhruba Přelouče. Čímž
poukazuji na to, že tam jsou asi dvě velká kina, žádné stále divadlo či
orchestr, žádný stálý soubor, čekáte, kdo zavítá z města. Řekl bych
dokonce, že Přelouč je na tom s hostováním o dost lépe než Canberra.
A že když v Přelouči člověk vyjde na ulici, potká tam lidi.
V diplomatické čtvrti Canberry vyjdete na liduprázdnou ulici, po které
jednou za hodinu projede autobus a rozežene bandu klokanů. Na druhé straně
můžete v Canbeře v centru města chytit pět kaprů za hodinu.
Všudybylem se prolíná mentorování, že cestovní ruch je tržní
platformou mobilní kupní síly. A že bychom této kupní síle neměli
bránit posilovat ekonomiku našeho státu.
Turismus je v Česku pořád dosti podceňovaný fenomén. A nejen z pohledu
ekonomiky. Peníze utracené miliony turistů, které nám projdou Pražským
hradem, prostě nejsou rozhodujícím zdrojem hrubého domácího produktu. Tato
země nežije z turismu. Příjmy z cestovního ruchu jsou tudíž cosi, co
máme navíc. Na druhou stranu cestovní ruch, resp. kupní síla a poptávka,
kterou na lokálních trzích navštěvovaných zemí posiluje, umožňuje
tvorbu rostoucího počtu pracovních míst. Cestovní ruch se proto rozhodně
podceňovat nedá. Já bych chtěl upozornit ještě na jeden aspekt, který je
pro mne důležitější než přijíždějící a odjíždějící turisté, a
to paradoxně pohled zahraničně-bezpečnostní. Řada Čechů má představu,
že o nás všichni na světě vědí, že jsme dokonce jakýmsi středobodem
vesmíru. Proto je dobré, abychom cestovali a zjistili, že tomu tak vůbec
není. Češi v zahraničí zjišťují nejen, že desetimilionové údolí
(s počtem obyvatel odpovídajícím třetině Šanghaje) tím středobodem
vesmíru není, ale že o něm dokonce většina lidí nikdy neslyšela. Ono
vás to nepřekvapí na indické vesnici. Překvapí vás to ale na francouzské
vesnici. Můj bezpečnostní pohled pak vychází z toho, že lidé mají
podstatně bližší mentální vztah k zemi, kterou navštívili a (možná
s úžasem) zjistili, že na planetě nejen je, ale dokonce vypadá západněji
než u nich doma na Západě. A na závěr je zcela porazí, když se
podívají na mapu, kde že to v Česku byli, a zjistí, že by museli cestovat
mnohem dál na východ, aby se dostali do Vídně. Tu vždy považovali za
součást Západu, zatímco u Prahy a České republiky to je pořád na
vážkách, a to geograficky nedává smysl. Jedním z hlavních
bezpečnostních opatření, na které by se měla zaměřit i česká
diplomacie, je dostat nás do pozice, kdy průměrný občan západní Evropy
bude vědět, že jsme, a nebude tudíž pochybovat o tom, že jsme součástí
Západu, stejně jako on sám. Že když řeknete Česká republika, nebude vám
odezvou prázdný pohled nebo to, že si někdo „vzpomene“, že jsme asi
v Rusku nebo Jugoslávii… Právě díky turismu se v myslích lidí
dostaneme do fáze, kde již fyzicky jsme. Že je to pak vesměs spojeno pouze
s trojúhelníkem Praha, Karlovy Vary, Český Krumlov, je vůči zbytku země
nezasloužené. Ale Pán Bůh zaplať, že alespoň tyhle ty tři karty už se
pomalu učíme hrát v zahraničí. I z tohoto bezpečnostního pohledu. Ten
nás dává na mapu. A když jste na mapě, jste také investiční
příležitost. Když jste na mapě, jste existující entita, pravděpodobně
máte nějaký názor, který by občas někoho mohlo zajímat vyslechnout.
Takže turismus nás vlastně posunuje blíže k našemu nevyhlášenému
cíli: být pro cizince tím Západem, o kterém si mnozí z našinců myslí,
že jím již po staletí jsme.
Vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon přístup k turismu
v rozhovoru pro Všudybyl komentoval: „I ti nahoře by si měli uvědomit,
že vytvářením vstřícné a pohostinné České republiky pro ni určitě
udělají víc, budou-li svým voličům příkladem slušnosti, poctivosti a
vstřícnosti. Když vás zvou na návštěvu do chronicky rozhádané rodiny,
omluvíte se nejspíš, že jste bohužel pro ten večer zadán. Ale návštěvu
u příjemných lidí neodmítnete, ani když jste u nich párkrát byl.
Protivné hospody zejí prázdnotou a příjemné, ač nejsou hned za rohem,
praskají ve švech.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Následovat
Praotce Abrahama v jeho pohostinnosti“) Neměla by mít česká ekonomická
diplomacie jednotný vizuální styl, který by ukazoval – toto je
české?
O tom se vždycky uvažovalo. Bylo i několik konceptů jednotné mediální
prezentace České republiky. Poslední pokus byl, když Jana Adamcová
vymyslela barevné bubliny, které označovaly různé typy výrobků. Takové
úvahy jsou. Ale jakkoli by to bylo dobré, asi se ptáte, proč se stát
nedokáže na něčem takovém dohodnout.
Na to si umím odpovědět. Protože to vlastně nikdo až tak moc
nechce. Zkrátka, schází společenská objednávka.
A proč není? Protože chybí základ, kterému říkám jednotný státní
narativ. Chybí základní přesvědčení obyvatel tohoto státu, že není
třeba diskutovat o tom, proč tady náš stát vůbec je. A že účel tohoto
státu už je jasně určen. Po roce 1918 po rozpadu Rakouska-Uherska jej
charakterizovalo heslo: „budování republiky“. Po roce 1948 to bylo
budování komunismu. Jenomže náš státní narativ v této chvíli, po roce
1993, se dá nejspíš shrnout do souvětí: „My jsme to, co zbylo, když
Slováci odešli.“ Podle mě je to strašně málo. Co na tom jde vystavět?
Maximálně návaly národního nadšení při vítězství hokejového týmu.
Ale už nic víc. Já myslím, že hlavním intelektuálním úkolem této,
příští a přespříští generace bude vytvořit něco jako raison d‘?tre,
státní narativ o tom, co jsme. Bude trochu mytologický, jako u všech
ostatních zemí, ale bude sdíleným znakem příslušnosti k českému kmenu,
protože si ho každý vyslechne v hodině dějepisu ve druhé třídě. Tohle
je možná největší úkol, od něhož se vše ostatní odvine. Když budeme
vědět, kdo jsme, budeme vědět, proč to jsme. Tahle otázka není věcí
politického přesvědčení. To je věc, která jde ke smyslu naší národní
a státní existence. Ke smyslu existence západních Slovanů na území mezi
Německem a Ruskem. Na území, kde ve dvacátém století vznikly dvě
světové války a kde se snažíme udržet jedno údolí v rukách západních
Slovanů. Kde základním úkolem českého diplomata je, abychom byli natolik
západní, abychom se ještě nestali Němci, a současně natolik Slované,
abychom se ještě nestali Rusy. Pak dokážeme být západními Slovany, mít
své malé údolí, jedno státní logo, několik preferenčních výrobků, na
kterých to logo bude. A když ten výrobek bude kvalitní, tak se nám třeba
za nějakých osmdesát či sto let (ostatně Československu to trvalo více
padesát let) podaří vybudovat tu novou značku. Protože dnes ji ještě
nemáme. My jsme často to, co zbylo, když Slováci odešli.