Musíme se zaměřit na vzdělávání v oblasti služeb
01. 12. 2014
S první náměstkyní ministryně pro místní rozvoj Klárou
Dostálovou se potkáváme 21. října 2014.
Paní náměstkyně, s čím jste před půlrokem na ministerstvo
přicházela?
Vzhledem k tomu, že jsem celý život dělala regionální politiku, přišla
jsem na ministerstvo napomáhat ambicím, které mají slezské, moravské a
české regiony. Regionální politika se úzce prolíná s fenoménem
cestovního ruchu. V regionech se dlouhodobě vede boj o domácí
i zahraniční turisty. Samozřejmě se jedná o boj nekonečný a obnáší
spousty a spousty práce, aby jejich kupní síla a poptávka pomáhala
mikroekonomice daných míst. A když už turisté přijedou, je třeba jim
poskytnout patřičné zázemí. A tím nemyslím jen infrastrukturu, ta je
vesměs na slušné úrovni. I díky evropským penězům se povedlo postavit
řadu dobře vybavených hotelů a dát do pořádku městské a obecní
mobiliáře. Co ale v rámci Česka považuji za problematické, je úroveň
služeb. Přístup personálu, resp. jeho profesní způsobilost, která ve
službách bezesporu zahrnuje nejen zvládání dovedností z oboru, ale
i vstřícné chování vůči hostům. Pokud se s tímto nepodaří něco
udělat, bude velmi těžké získávat turisty jinam než jen do Prahy. Na to
nás neustále upozorňuje i Evropská komise. Monitorovací výbory jejích
operačních programů probíhají přímo v regionech a jejich účastníci
vždy obdivovali naši doplňkovou infrastrukturu. Ale pokud personál, např.
recepční, nectí standardy pětihvězdičkového hotelu, v němž pracuje, je
třeba s tím něco dělat. V Česku je řada investorů, kteří vlastní
penziony a hotely, ale buď se jim moc nevěnují, anebo hotelnictví
nerozumějí, což někde vyúsťuje v to, že měkké dovednosti a vůbec
přístup personálu nemá úroveň. Dnes už víme, že z evropských peněz
nebudeme moci podporovat výstavbu další infrastruktury cestovního ruchu.
Proto bychom se u nás na Ministerstvu pro místní rozvoj rádi zaměřili na
vzdělávání v oblasti služeb nacházejících uplatnění v cestovním
ruchu. Tak, aby turisté rádi vzpomínali na malý regionální penzion či
hotel kdesi na území Česka, v němž nocovali. Aby provozovatelé hotelů a
penzionů, restauratéři a lidé ve službách ctili heslo z třicátých let
dvacátého století: „Náš host, náš pán.“
Evropské fondy jsou oblastí, v níž jste před svým jmenováním
náměstkyní ministryně působila. Že úspěšně, dokládá i řada
prestižních ocenění.
Byla jsem pouze tím, kdo tvořil, připravoval i inicioval projekty v jednom
z regionů. Na ministerstvo jsem přišla řešit konkrétní operační
programy: Integrovaný regionální operační program, přeshraniční
programy, programy mezinárodní spolupráce, operační program technické
pomoci. Na nadcházející Integrovaný regionální operační program se moc
těším, kloubí se v něm řada aspektů. Tím, že sama pocházím
z mimopražského regionu, vím, co regiony potřebují. Spolupracujeme
s kraji, městy, s obcemi a s územními partnery jako jsou třeba neziskové
organizace, podnikatelské subjekty a další. Všichni mají své potřeby a
naší snahou je pomoci regionům zvyšovat jejich konkurenceschopnost.
Dnes je trendem sledovat gastronomické televizní pořady a
obdivovat špičkové kuchaře.
A když pak takový chef de chefs navštíví běžné stravovací zařízení,
nezřídka bývá zděšen bídnou kvalitou, tím, co všechno jsou tam schopni
hostům nabízet. Na druhou stranu vždycky záleží i na konkurenci.
Ostatně, knajpy, přístavní putyky a formanky jsou i na západě, a mají
svoji klientelu, která by neměnila. Takže i v malých městech se zpravidla
nachází jedna slušnější restaurace a dvě až tři „čtyřky“. Faktor
konkurence je samozřejmě prospěšný i mezi poskytovateli služeb. Ale je
o koho soutěžit? Jak kde. Když už máte kvalitní provozovnu, je její
úroveň třeba potvrdit i v oblasti lidských zdrojů. Nešikovný,
neochotný a protivný personál ve špičkově vybaveném hotelu nebo
restauraci je opravdu k pláči.
V úvodníku minulého Všudybylu píši, že cestovní ruch umí
přinášet blahobyt nejen „bidelníkům“ parazitujícím na české
podstatě. Je s to zvyšovat kupní sílu a příliv peněz do veřejných
rozpočtů v každé navštěvované zemi. V případě Česka o stovky
miliard korun ročně. Jenomže to by tu nesměla scházet společenská
poptávka po takové formě obchodování. To by, i v zájmu strojírenských
a ostatních exportujících firem, bylo záhodno výrazně lépe budovat image
Česka coby úspěšné, oblíbené země. Proč? Protože lidé –
investoři, obchodní partneři i spotřebitelé – obvykle bývají toho
mínění, že úspěšná a oblíbená země nebude produkovat špatné
výrobky.
Ministerstvo pro místní rozvoj má v gesci cestovní ruch, avšak nejen
v zájmu cestovního ruchu je třeba spojit síly soukromého sektoru
s veřejným a dobře reprezentovat a propagovat Českou republiku. V rámci
tržní platformy cestovního ruchu jistě svoji roli hraje i novelizace
zákona č. 159 o některých podmínkách podnikání a o výkonu
některých činností v oblasti cestovního ruchu. Když se podíváme do
zemí kolem nás, většinou tam nějaký takový zákon mají. Je ale otázkou,
jestli jsme tady v Česku na něj – v takovém rozsahu – připraveni,
nebo zda pouze hledáme řešení jakéhosi zástupného problému, např.
způsob financování destinačních společností. Pokud to myslíme vážně,
musíme se vrhnout na společný marketing a nebojím se říct obchodní
propagandu v zájmu rozvoje regionů Slezska, Čech a Moravy. Inspirovat nás
může společný model rakouských spolkových zemí nebo švýcarských
kantonů. Pokud chceme něco takového, už si to nějaký normativ zaslouží.
Pokud však v zákoně hledáme jenom zdroj financování destinačních
společností, tak na to stačí dotační titul našeho ministerstva.
Přála bych nám všem, abychom byli hrdi na naši zemi, ve které žijeme, na
to, co se tady vyrábí. A abychom svými postoji nebránili cestě
k blahobytu. Tedy, abychom o své zemi uměli dobře mluvit se sousedy. Máme
špičkové vědce, umělce, řemeslníky, lékaře. Z této země vzešlo
množství nápadů a vynálezů, které obohatily svět… Dokážeme to ale
dobře prezentovat? Chceme? Málokdy. Když se někomu něco povede, raději to
zpochybníme, a to je obrovská škoda. Až se staneme skutečnými patrioty
země, v níž žijeme, určitě se nám všem bude dařit lépe.