Musím pochválit firmy, s nimiž spolupracujeme,
říká generální ředitel Kongresového centra Praha Ing. Michal Kárník
20. 05. 2007
Kongresové centrum Praha vzdor trvale narůstající a lepšící se
konkurenci kongresových zařízení posiluje pozici ústředního místa
konání velkých mezinárodních kongresů v České republice. Rozhovor
s generálním ředitelem Ing. Michalem Kárníkem jsem začal konstatováním,
že aby tomu tak bylo, musí Kongresové centrum Praha úspěšně konkurovat
kongresovým centrům v ostatních evropských metropolích.
Je pravda, že konkurence roste. Zejména to lze pociťovat u menších akcí.
Jsme velký kongresový objekt. Přestože k nám patří hotel Holiday Inn
Prague Congress Centre, jeho kapacita není zas taková, aby pokryla kompletní
poptávku účastníků kongresů. Nedostává se nám symbiózy velkých
mezinárodních kongresových komplexů, které mohou se zákazníkem
vyjednávat, co se týče poměru cen ubytování a pronájmů kongresových
prostor a služeb. U akcí do jednoho až půldruhého tisíce účastníků
nám v Česku konkurence citelně houstne. Ale nad patnáct set lidí
v podstatě konkurenci nemáme a zřejmě ještě dlouho mít nebudeme.
Postaví-li někdo jeden sál s kapacitou dva tisíce míst, ještě to
neznamená, že může hostit dvoutisícový kongres. Většina takových akcí
potřebuje diverzifikaci prostor. Zahájení pro všechny ve velkém sále,
potom menší sály pro účastníky samostatně jednajících sekcí. K sálu
jako máme my, s kapacitou dva tisíce sedm set míst, potřebujete dva sály,
které mají poloviční kapacitu. K tomu čtyři menší sály, které mají
dohromady stejnou kapacitu. A takhle by to šlo dál. Velké kongresy se
zpravidla vždy dělí do řady sekcí. Každá potřebuje svůj sál, zázemí,
prostor pro catering a eventuálně další pro doprovodnou výstavu –
prezentaci produktů.
Co se týče Evropy, ohromně nám pomohl vstup do Evropské unie, kdy už se na
Česko nepohlíží jako na východní despocii. Oproti zakládajícím zemím
Evropské unie máme výraznou konkurenční výhodu nižších cen. Tuto
součást konkurenceschopnosti však negativně ovlivňuje cenová politika
zejména hotelů. Když totiž zjistí, že by se v Praze měl konat
prestižní kongres, letí ceny nahoru. Organizátor kongresu samozřejmě
počítá s celkovými náklady. Nezřídka se tak stává, že naše nižší
ceny jsou negovány cenami ostatních subjektů a pořadatel mezinárodního
kongresu odchází do Vídně nebo do Budapešti a Praha o kongres
přichází.
Nejen díky u vás konanému Summitu NATO má Česko pověst jedné
z nejbezpečnějších destinací na světě a Praha jednoho
z nejúžasnějších měst, což už samo o sobě přitahuje velké
kongresy.
Velké kongresy samo o sobě nic nepřitahuje. Velké kongresy jsou velkým
byznysem. O ten se usiluje v rámci obchodně diplomatických misí, osobních
jednání se zástupci odborných společností, s čelnými vědci, lékaři
apod. A protože, kdo se neprezentuje – o tom se neví, neexistuje –
odvíjí se naše práce se zahraniční klientelou do značné míry i od
účastí na stěžejních veletrzích kongresového cestovního ruchu, jako
jsou Confex, Imex, EIBTM; na workshopech, které pořádá CzechTourism
v řadě evropských i světových měst a v rámci akviziční činnosti,
která je cílem pracovních cest zaměstnanců Kongresového centra Praha.
Mít na svém území velký kongres je obrovský byznys nejen pro přímo
zúčastněné. Už vzhledem k enormním útratám účastníků kongresů
v místě konání a dalším synergickým efektům se získávání kongresů
stalo strategickým, ekonomicky motivovaným cílem, jehož dosažení je
podporováno politickým vedením téměř všech kongresových metropolí a
zemí. A tak tomu je i v České republice. Kongresové centrum Praha se
aktivně zapojuje do kampaně, kterou již dva roky vede agentura CzechTourism.
V rámci kampaní kandidatur jsme teď spolu s Pražskou asociací kongresové
turistiky, CzechTourismem a čtyřmi agenturami (Čedok, CZECH-IN, Agentura
Carolina a Guarant International) dokončili novou prezentaci destinace a
představili ji v rámci výstavy kongresových služeb, kterou jsme
organizovali společně s našimi generálními partnery, firmami ProMoPro,
Zátiší Catering Group a hotelem Holiday Inn Prague Congress Centre.
Zkušenosti z oboru předáváme i v regionech v rámci seminářů
o kongresové turistice, které v krajských městech České republiky
pořádá CzechTourism. Ostatně nejen práce se zahraniční, ale
i s domácí korporátní klientelou se vyplácí. Trvale u nás proto
probíhá akvizice klientů z bankovního, farmaceutického a průmyslového
sektoru, spolupráce s agenturami zajišťujícími marketingové akce pro
firemní klientu apod.
Úspěch Kongresového centra Praha je dán i volbou partnerů.
Musím pochválit firmy, s nimiž spolupracujeme. Patří mezi ty nejlepší,
protože i naši zákazníci chtějí to nejlepší. Je pravdou i to, že
kdyby mezi nejlepší nepatřili pracovníci Kongresového centra Praha, těžko
bychom tak úspěšně prodávali své služby. Zavedli jsme školení
jazykových znalostí, počítačové gramotnosti, profesionálního
vystupování atd. Jsem přesvědčen, že i díky těmto kursům si udržují
svoji vysokou úroveň. Řada klientů nelituje času, napíše a pošle
děkovný dopis, v němž ocení přístup a služby našich zaměstnanců
i partnerů. Právě i díky tomu byl loňský rok, co se týče tržeb
z krátkodobých pronájmů, nejlepší v celé naší historii. Inkasovali
jsme přes dvě stě deset milionů korun. K tomu je třeba přičíst
i dlouhodobé nájmy kancelářských, obchodních a skladovacích ploch.
Cenově vůbec nejsme nízko. Spíš bych řekl, že jsme ve vyšší třídě,
a přesto máme obsazenost vyšší než 98 %. Je o nás zájem. Jsou
i zájemci, kteří by rádi měli sídlo na naší adrese, a my jim to nejsme
schopni umožnit, protože jsme obsazení.
Úspěšnost je dána i optimalizací nákladů. Jednou z možných cest, jak
jí dosahovat, je outsourcing. Outsourcujeme ostrahu, úklid, zahradnické
služby apod. Náš objekt měl letitý systémový problém s cateringem.
Veškeré cateringové zařízení a zázemí včetně kuchyně jsme na každou
akci půjčovali jiné firmě. Jenomže k cizímu zařízení má u nás,
bohužel, většina lidí trošku odlišný vztah než k vlastnímu. Proto jsme
vyhlásili poptávkové řízení na generálního caterera, který bude mít
všechny cateringové prostory a vybavení v nájmu a který je za úhradu
podpronajme, pokud si organizátor akce přivede caterera vlastního.
Výběrové řízení proběhlo v roce 2004, představenstvo vybralo nejlepší
nabídku a my jsme se spojili se společností Zátiší Catering Group, jež
rozhodně patří mezi nejlepší caterery, kteří v Praze operují. Nastavili
jsme podmínky, které vyhovují oběma stranám, a během dvouleté spolupráce
zaznamenali nárůst objemu cateringu zhruba o čtyřicet procent. Ověřili
jsme si, že tato cesta je správná, a tak se po ní letos vydáváme
i v další oblasti, a to u pronájmu audiovizuální techniky. I zde bylo
vypsáno poptávkové řízení a představenstvo vybralo nejlepší nabídku,
kterou předložila společnost ProMoPro. Takže připravuje obdobnou
spolupráci. ProMoPro ale nebude exkluzivním dodavatelem. Pokud si bude klient
přát někoho jiného, ProMoPro mu zajistí vstup a asistenci. Slibujeme si od
toho navýšení obratu i za zápůjčky kongresové techniky. Pokud zboží
nabízí odborník, který mu opravdu dobře rozumí, je schopen zákazníka
přesvědčit, že potřebuje i trošku něco jiného, než byly jeho původní
představy.
O čem snad s každým v tomto vydání Všudybylu hovořím, je
Praha olympijská.
Ohromně vítám a podporuji kandidaturu. V současné době nemá cenu
diskutovat, zdali olympiáda v Praze nakonec bude nebo nebude. Teď je na
pořadu kandidatura, a ta může Praze ohromně pomoci a zviditelnit ji ve
světě. Urychlí dobudování infrastruktury a dalších věcí, které hlavní
město Praha k normálnímu životu stejně potřebuje (podívejte na
dennodenně kolabující dopravu). Jistě přitáhne i řadu velkých
kongresů, ať už budou mezinárodních sportovních asociací či z dalších
oblastí. Budeme muset opakovaně prokazovat, že umíme zabezpečit velké
akce. Přivede i individuální turisty, což ekonomicky Prahu, potažmo
Českou republiku, ohromně pozvedne. Jsem rád, že Kongresové centrum Praha
spolu s hotelem Holiday Inn Prague Congress Centre, který k nám
neodmyslitelně patří, bude schopno poskytovat služby právě pro takovéto
akce a iniciovat, aby předolympijská setkání do Prahy přicházela.
Ale nesmíme zapomenout ještě na jednu sportovní akci, u které nebudeme
chybět. V roce 2009 proběhne v Liberci mistrovství světa v klasickém
lyžování a náš hotel bude jedním z oficiálních ubytovatelů MS
2009. Řada jeho návštěvníků vítá možnost spojit unikátní sportovní
zážitek s návštěvou naší metropole. Proto jsme rozjeli spolupráci
s organizačním výborem MS 2009 a už jsme mu v Kongresovém centru Praha
poskytli zázemí pro tiskové konference a jednání komisí FIS, které
mistrovství předcházejí. Uvažujeme i o tom, že by Kongresové centrum
mohlo hostit jedno z předávání medailí, takže by Praha viděla mistry
světa přímo při dekorování.
A do třetice, i když tentokrát ne ve spojení se sportem. V prvním
pololetí 2009 bude Česká republika předsedat Evropské unii. To s sebou
zajisté přinese nutnost konání řady prestižních setkání a konferencí,
kterým jsme připraveni jak my, tak náš hotel poskytnout odpovídající
zázemí a služby. Holiday Inn Prague Congress Centre je špičkový
čtyřhvězdičkový hotel. Máme radost, že se mu daří, o čemž svědčí
nejen dosažené hospodářské výsledky, ale i řada ocenění od
renomovaných lidí, kteří v hotelové branži působí. Mimo jiné získal
letos jako snad první hotel v České republice certifikát ochrany
životního prostředí systému environmentálního managementu podle standardu
ISO 14001.