Musí se taková drahá věc v tajnosti chovati?
01. 12. 2011
Zlato, vidím, že tito vaříc a život škvaříc, oboje promařují a
proškvařují: kde pak jsou ti s hromadami zlata a nesmrtedlností?“
Odpověděl mi: „Ved1 se ti nezjeví, aniž bych jim radil: musí se taková
drahá věc v tajnosti chovati. Sic kdyby se o kterém z potentátů někdo
dověděl, chtěl by jej míti, a byl by tak mnoho jako vězněm věčným:
protož se tajiti musejí.“
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
*1) však, vždyť *
Čím
je země známější a čím víc atraktivit nabízí, tím víc bohatne. Tím
větší kupní sílu domácích spotřebitelů na sebe váže a tím větší
kupní síla cizích spotřebitelů přijíždí nakupovat na její území*
nebo chce její výrobky a služby. Navzdory tomu, že šíření dobrého
jména země se politickým stranám, bankám a dalším subjektům rozmanitých
oborů včetně školství a výrobních sfér vyplácí, není v Česku
budování jeho mezinárodního renomé vnímáno, natož deklarováno coby
součást státních zájmů. O kolik stovek miliard korun domácího a
zahraničního inkasa ročně a pracovních míst díky tomu česká ekonomika a
český pracovní trh přicházejí, mohou napovědět příjmy a trh práce
osmimilionového Rakouska, jehož politická reprezentace a obyvatelé dbají na
renomé své země a regionů coby turisticky oblíbených míst.
Jaromír Kainc, nakladatel
*) Zboží, prodávané díky cestovnímu ruchu zahraničním kupujícím, není
limitováno dovozními a vývozními kvótami, ani oproštěno od spotřební
daně a většinou ani od DPH, natož jeho vývoz subvencován státem.