Motivujeme k cestám do Česka a po Česku
01. 11. 2016
S ředitelem odboru Regionálního partnerství a vztahů B2B
státní agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism Alešem Pangrácem
se potkáváme 7. října 2016 v Karlových Varech na Fóru cestovního
ruchu, které 6. října zahájila ministryně pro místní rozvoj Karla
Šlechtová.
Pane řediteli, Fórum cestovního ruchu proběhlo ve znamení
netradičních nástrojů destinačního marketingu, využití technologických
inovací a moderních trendů v komunikaci. Jedním z úkolů vašeho odboru
je být partnerem společností destinačního managementu, profesních a
oborových asociací, kterých se dotýká problematika destinačního
managementu. Vedle toho plníte roli zprostředkovatele mezi soukromými
subjekty, městy a obcemi a turistickými oblastmi. Jak vaše komunikace
turistickými regiony probíhá?
Její součástí jsou setkání s koordinátory, kteří je zastupují, při
nichž probíráme situaci v regionech, hledáme cesty k řešení rozvoje
cestovního ruchu a vytipováváme společné projekty na podporu incomingu a
domácího cestovního ruchu. V regionech, kde nemají destinační společnost
s působností pro území celého kraje, plní tuto funkci krajský úřad,
případně krajský úřad určí zástupce z řad svých turistických
oblastí. Koordinátoři se při realizaci společně dohodnutých činností
podílejí například i na zajištění programu a průběhu novinářských
cest a fam tripů touroperátorů do regionu včetně vytipování cílů,
které pak s novináři a cestovními kancelářemi navštěvují.
Spolupracují při provádění statistického šetření profilu
návštěvníka svého regionu, kontrol turistických informačních center
apod. Obdobně jako s koordinátory spolupracujeme i s odbory a odděleními
cestovního ruchu krajských úřadů.
Všichni koordinátoři a zástupci CzechTourismu se pak dvakrát ročně
setkáváme na jednání, kde se vzájemně informujeme o dalších možnostech
spolupráce a pracovníci agentury CzechTourism regiony seznamují se záměry,
projekty a plány České centrály cestovního ruchu.
Pane řediteli, obdobně, jako je „českým národním
folklorem“ plést si univerzální tržní platformu mobilní kupní
síly – cestovní ruch – s cestováním, plete si řada lidí (a to
i tzv. profesionálů cestovního ruchu) činnosti označované jako
destinační management (spočívající v aplikaci technik, nástrojů a
opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci,
komunikaci, marketingu, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu
v dané destinaci) se subjektem, který je realizuje, tedy s DMC (Destination
Management Company), společností destinačního managementu, resp.
destinační společností.
Protože posláním odboru Regionálního partnerství a vztahů B2B je
pozitivně ovlivňovat procesy destinačního managementu, spolupracujeme
v regionech s lidmi, kteří DMC zakládají a provozují. Tyto pro
CzechTourism partnerské instituce jsou hodně důležité. Zakládání DMC
vypovídá o tom, že lidem, kteří v cestovním ruchu působí, není
lhostejné, jak to u nich, zejména v méně navštěvovaných lokalitách,
vypadá. Teď hovořím o tom, že i tam, kde cestovní ruch doposud nebyl
výrazným faktorem rozvoje mikroekonomiky, spatřují v incomingu a domácím
cestovním ruchu potenciál hospodářského a společenského rozvoje. Pracují
na tom, aby jejich území navštěvovalo víc turistů a výletníků, a
hledají cesty a podněty, jak je tam udržet po více dnů. Aby to nebyl jen
výlet tam a zpátky.
Cestovní ruch, obdobně jako export, vylepšuje platební bilanci
Česka. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová po zveřejnění
těchto údajů Českou národní bankou k tomu uvedla: „Zahraniční
poptávku podpořila například nová letecká spojení, zejména hned dvě
přímé letecké linky spojující naši zemi s Čínou. Důležitým faktorem
je také vnímání České republiky zahraničními turisty jako bezpečné
destinace.“ Avšak nejen incoming láme rekordy. I domácí cestovní ruch.
Bezesporu k tomu také přispívají kampaně agentury CzechTourism. Ostatně
„Navštivte Českou republiku“ jste například vyzývali i miliony
televizních diváků desítek zemí světa během zápasů kanadského
Světového poháru.
K pozitivnímu skóre platební bilance České republiky cestovní ruch za
první pololetí letošního roku přispěl 73,6 miliardy korun, což je
o 5,3 procenta víc než ve stejném období roku 2015. V té souvislosti
bych rád řekl, že nemenším úkolem Odboru regionální partnerství a
vztahy B2B je čerpat v regionech podněty a připomínky, které mohou
napomoci při prosazování se České republiky coby turistické destinace
v konkurenci ostatních zemí. Cílenými kampaněmi se snažíme zahraniční
i tuzemské cestovatele motivovat k cestám do Česka a po Česku. Ukazovat,
jak atraktivní jsou regiony České republiky. Samozřejmě, jak naznačila
paní ministryně, nejfrekventovanější vstupní branou incomingových
turistů do Česka, zejména turistů z dálných destinací – pasažérů
leteckých společností –, je hlavní město Praha. Proto na těchto
zdrojových trzích českého incomingu s hlavním městem Prahou úzce
spolupracujeme. Coobrandujeme si na základě společných memorand reklamy,
vizuály apod. Prostřednictvím propagačních materiálů na palubách
dopravních letadel spojujících Česko se světem doporučujeme, že stojí za
to vypravit se z Prahy vlakem či jiným dopravním prostředkem na sever, na
jih, na západ nebo na východ a vidět, jak tam Česko vypadá. Praha už
totiž zase má charakter světové multikulturní metropole. Kdežto řada
mimopražských regionů a sídel, jako jsou Olomouc, Plzeň, Kutná Hora,
Ostrava, Litomyšl, Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Lednice,
Strážnice atd., a jejich okolí mohou být místy, která si o hodně víc
podržela tradiční charakter, kde je k mání slezská, moravská či česká
regionální kuchyně a nezřídka i dosud živý folklor a nepřeberné
množství turistických cílů a atraktivit, kvůli kterým stojí za to je
navštěvovat.
Naše loňské interview bylo i o tom, že odbor Regionálního
partnerství a vztahů B2B poskytujete regionům metodickou pomoc.
Ano, momentálně soustřeďujeme informace, jak by měla vypadat osa stanov
DMC, na čemž úzce spolupracujeme s Odborem cestovního ruchu Ministerstva
pro místní rozvoj. Už je vypracován základní seznam aktivit, které by DMC
měla vykonávat. Soustřeďujeme poznatky z praxe, co se osvědčilo a co ne,
jakým způsobem by se do destinačního managementu měly zapojovat komerční
subjekty, jakým municipality. Jak by se měl destinační management
financovat. Jaký podíl by měly činit vlastní finanční zdroje na
destinačním managementu participujících subjektů. Odbor cestovního ruchu
Ministerstva pro místní rozvoj připravuje kategorizaci DMC. Bude popisovat,
jaké znaky má DMC vykazovat. To znamená, na jakém působí katastru, jaký
má ubytovací potenciál, jaké volnočasové aktivity je tam možné
realizovat a co všechno lze vázat na útraty turistů aj. Kategorizace
v prvním kroku povede k tomu, že budeme vědět, co se kde děje, a budeme
schopni DMC certifikovat. Jinými slovy, že se nebudou křížit na území
v zájmech. Že v rámci jednotlivých turistických oblastí budeme vědět,
že jihozápad dělá tato DMC a jinou oblast tato DMC. Tím samozřejmě
nechceme potlačovat ostatní občanské iniciativy. Avšak z hlediska
řízení cestovního ruchu musíme vědět, s kým na kterém území
spolupracujeme. Kdo je naším partnerem v řetězci, který tvoří národní,
krajská a místní DMC. Potřebujeme mít proti sobě organizaci, která má
právní subjektivitu a objektivitu, jež unese spolupráci se státem.
Co bude DMC motivovat k podřizování se resortním
ministerstvem nastoleným pravidlům?
Program národní podpory tak, jak jej Ministerstvo pro místní rozvoj
připravuje, bude do určité míry jedním z motivačních faktorů. Tím
rozhodně neříkám, že by DMC měly vznikat proto, aby dosáhly na veřejné
peníze. Mají existovat, aby pro daný region zabezpečovaly destinační
management. Systematizace je klíčová. V okamžiku, kdy tu bude systém a
budeme vědět, co postihuje a kam dosahuje, budeme schopni pro něj v rámci
veřejné podpory uvolňovat peníze. Veřejné finanční prostředky půjdou
k těm DMC, které budou certifikované.
Pane řediteli, rád bych ještě otevřel téma „Eventy
2017“. Vypsaná výzva uváděla, že o partnerskou spolupráci s agenturou
CzechTourism se mohly ucházet realizátoři kulturních, sportovních,
gastronomických a společenských eventů, které mají potenciál zvýšit
příjezdový nebo domácí cestovní ruch. Že se například jedná
o hudební, filmové, divadelní, taneční nebo gastronomické festivaly,
historické nebo kulturní slavnosti, významné sportovní události, závody
nebo utkání v různých sportovních disciplínách.
Co se týče eventů, loni jsme otestovali přihlašovací webový formulář.
Jeho prostřednictvím se přihlásilo pro rok 2016 na čtyři sta osmdesát
subjektů. Pro letošek očekáváme situaci v obdobném rozsahu. V roce
2017 bude rozděleno zhruba deset milionů korun na přímou podporu
pořádání akcí s turistickým potenciálem. Pro letošek byla stanovena
taková pravidla, aby mezi sebou soutěžily eventy srovnatelné úrovně. Aby
se ve stejné kategorii neocitly (když to přeženu) Moto GP a rozsvěcení
vánočního stromečku v Horní Dolní. Je to tematicky i finančně
rozděleno v určité matici. Výzva byla zveřejněna na internetu,
s uzávěrkou přihlášek 5. října 2016. Ve výběru úspěšných
žadatelů velkou roli sehrávají krajské DMC a krajské samosprávné celky
jako takové, jež mají možnost vetovat eventy, které podle nich nedávají
smysl nebo s nimi mají na svém území negativní zkušenosti. Jsou totiž
s to odhalit případy, kdy to, co přihlašovatel eventu uvádí ve
formuláři, neodpovídá skutečnosti. Zkrátka, při podpoře eventů
vycházíme z potřeb regionů a regionálních partnerů, aby peníze dostaly
eventy, které jsou pro rozvoj cestovního ruchu svého regionu přínosem.
Výběr je prováděn naprosto transparentně, aby i v tomto na koordinaci
náročném prostředí bylo zřejmé, že spolupracujeme s těmi, kdo opravdu
pracují.