Moravskoslezský kraj disponuje šesti turistickými oblastmi
04. 11. 2019
Během září Všudybyl navštěvoval oblastní společnosti
destinačního managementu Moravskoslezského kraje. O úvod k jejich bloku
jsem požádal Jana Krkošku.
Pro mne
jako náměstka hejtmana zodpovědného za odvětví cestovního ruchu
v Moravskoslezském kraji je jednou z priorit podporovat činnost
destinačních agentur a pomáhat jim prosazovat hospodářské zájmy
Moravskoslezského kraje. Na cíle a atraktivity cestovního ruchu a jejich
rozmanitost jsme hodně bohatým krajem. Disponujeme turistickými oblastmi
Beskydy-Valašsko, Jeseníky, Opavské Slezsko, Ostrava, Poodří a Těšínské
Slezsko. Ke zhodnocování jejich potenciálu významně přispívají výsledky
práce šesti stejnojmenných oblastních společností destinačního
managementu a krajské destinační agentury Moravian-Silesian Tourism,
stoprocentně vlastněné Moravskoslezským krajem, která tuto
činnost koordinuje. Společně (krom jiného) připravují pobytové balíčky
a v návaznosti na roční období marketingové kampaně. Touto dobou tak,
zatímco oblastní destinační agentury chystají zimu, těží subjekty
podnikající v cestovním ruchu z jejich kampaně „Aktivní podzim“.
Zimní
sezona je, zejména pro Jeseníky a Beskydy, byznysově stěžejní.
Připravujeme tam a obnovujeme zimní techniku. Pracovníci příslušných
oblastních společností destinačního managementu se totiž budou jako
každoročně podílet na správě víc než 850 km běžkařských tras. Krom
toho provádí školení pracovníků turistických informačních center.
Předávají jim informace o chystaných akcích a šíři turistické nabídky
v té které oblasti. Oblastní destinační agentury úzce spolupracují také
přímo mezi sebou. Vyměňují si informace o produktech, aby v například
v Jeseníkách nebo Poodří věděli, co se děje v Beskydech, a naopak.
Zkrátka jejich činnost směruje k tomu, aby turisté nacházeli další a
další důvody, proč co nejdéle trávit čas na našem území, a svými
útratami v řádu miliard korun každým rokem něco víc přispívali
k tomu, aby se lidem v Moravskoslezském kraji dařilo.
Nejlepšího střelce Mistrovství Evropy ve fotbale 2004 a jeho
bronzového medailisty, druhého nejúspěšnějšího střelce historie české
fotbalové reprezentace, člena Klubu ligových kanonýrů, útočníka Baníku
Ostrava Milana Baroše jsem se zeptal, proč má rád Moravskoslezský
kraj.
Ta otázka je na zodpovězení velmi lehká. Protože jsou v něm dobří a
upřímní lidé a ten kraj je (jak se říká) rázovitý. Je to tu jiné, než
v Čechách. Já na severní Moravě vyrostl. Pocházím z Valašska a
v Ostravě žiji od čtrnácti let. A mám to tu opravdu strašně
moc rád.
OSTRAVAINFO!!!
Sloučením společností Ostravský informační servis a Ostravské
výstavy v roce 2018 vznikla obchodní společnost Černá Louka, s. r. o.,
jejímž zřizovatelem je Statutární město Ostrava. Má tři divize:
výstavnictví, Slezskoostravský hrad a oblastní destinační agenturu
OSTRAVAINFO!!!. Ředitele infocenter a destinačního managementu Jiřího
Šimona jsem se zeptal: Proč OSTRAVAINFO!!!?
Protože síť šesti turistických informačních center je základem
našeho úspěchu a špičkovým servisním zázemím, o které se cestovní
ruch v Ostravě může opřít. Turisté a návštěvníci moravskoslezské
metropole v nich dostanou informace, informační materiály a krom suvenýrů
v nich mohou koupit lístky na MHD i na vlak a vstupenky na kulturní akce.
Ostrava má v celorepublikovém srovnání nejhustší síť infocenter.
Infocentra na nádražích, na letišti a vyhlídkové věži Nové radnice jsou
využívána hlavně mimoostravskými klienty. Ostatní víc místními.
Rychlejší vlakové spojení Praha a Ostrava nakoplo cestovní ruch. Landek
park a Dolní oblast Vítkovic ročně navštíví přes půldruhého milionu
lidí. Dolní Vítkovice jsou ale stále od zbytku města poměrně izolované,
jejich návštěvníci další části města moc nenavštěvují, což chceme
změnit. Zatím je to ale hodně o jednodenním turismu, i když množství
ubytovaných turistů roste a s ním i počet přenocování.
Čím
dál víc se projevuje, že Ostrava je vstupní branou do Moravskoslezského
kraje. Spolupracujeme proto s ostatními oblastními destinacemi, oproti nimž
disponujeme rozlehlou krytou infrastrukturou. Při nepřízni počasí
(například když v Beskydech prší) se tak k nám mohou turisté přijet
schovat třeba do Vítkovic. Nejvyšší radniční věž v České republice,
kterou provozujeme, jsme začlenili do systému Beskydy Card. Spolupracujeme
i s Poodřím, nádhernou oblastí, do níž rovněž směrujeme turisty a
výletníky.
Pracujeme na tom, aby se víc využívalo ostravských památkových zón.
Zajišťujeme v nich průvodcovský servis. Například v Porubě. Její
urbanistický celek, vystavěný v architektonickém stylu nazývaném sorela,
je naprosto unikátní. Dřív jsme nabízeli hlavně skupinové prohlídky.
Letos od června do konce září jsme soboty vyhradili pro individuální
prohlídky centra Ostravy. Nazvali jsme je „Sladké časy v Ostravě“.
Končí ve stylové kavárně Sladký časy. Zahrnují vstup na Vyhlídkovou
věž Nové radnice, odkud mají klienti možnost vidět Ostravu z ptačí
perspektivy a pak navštívit místa, která je zaujala. V příštím roce
bychom chtěli přidat nové okruhy a zpřístupnit interiéry dalších
památek. V nich má Ostrava ohromný potenciál, který stojí za to
objevovat.
Destinační management turistické oblasti Beskydy-Valašsko, o. p. s.,
působí od roku 2011 na území okresů Frýdek-Místek a Nový
Jičín. Své ústředí má ve Frýdku-Místku. Jeho ředitelky Moniky
Konvičné jsem se zeptal, jak je to u nich s tvorbou produktů.
Na
tvorbě produktů turistické oblasti Beskydy-Valašsko se spolu s námi
podílejí místní podnikatelé, informační centra a zástupci obcí
s cílem vytvořit inspirativní nabídku, která osloví a bude domácí a
zahraniční turisty motivovat k pobytům v naší oblasti Moravskoslezského
kraje. K dosažení co největšího efektu nám od roku 2014 výrazně
pomáhá návštěvnická karta Beskydy Card. Ta v současné době zahrnuje na
osmdesát aktivit a cílů. Z nich bych zmínila například projekty
„Štramberská pikanterie“ nebo „Lysohorská nej“, kterou zajišťuje
Turistické informační centrum ve Frýdku-Místku. Turistům umožňuje
absolvovat výstup na Lysou horu s průvodcem. Lidi, kterým to kondice
nedovolí, nebo malé děti na Lysou horu vyveze průvodce autobusem.
Vydali
jsme unikátní mapu „Beskydy pěšky“, na které spolupracovala beskydská
turistická informační centra. Detailně krůček po krůčku popisuje trasy
k většině z cílů. Záměrem bylo pomoct turistům a výletníkům
s představou a plánováním túr a výletů a ukázat místním, co za krásy
okolo sebe mají. Po rakouském vzoru mapa obsahuje QR kód, takže si ji lze
nahrát do telefonu.
Moravskoslezský kraj podporuje výstavbu odpočívek pro turisty a cyklisty a
další veřejné infrastruktury cestovního ruchu. Pomáhá i s tvorbou
informačních a propagačních materiálů. Díky Moravskoslezskému kraji tu
máme patnáct dobíjecích stanic pro elektrokola. Pomáhá je podnikatelům
budovat. Lidé na elektrokolech zvládnou obsáhnout víc cílů než pěšky
nebo na kolech bez pomocného elektromotoru, což se pozitivně projevuje na
tržbách navštěvovaných památkových objektů a obchodní úspěšnosti
místních podnikatelů zabezpečujících jim servis a občerstvení. Díky
elektrokolům se totiž poznávání krás a atraktivit Moravskoslezského kraje
stává ještě dostupnější.
Destinační společnost Jeseníky – Euroregion Praděd
spadá pod zájmové sdružení měst a obcí Euroregion Praděd.
Oblast, o kterou se stará, zahrnuje Krnovsko, Bruntálsko, Jesenicko,
Rýmařovsko a Vrbensko. Ředitel Euroregionu Praděd Zdeněk Jarmar
k činnosti destinační společnosti řekl:
Akční
plán rozvoje cestovního ruchu v Jeseníkách realizujeme za výrazné podpory
Moravskoslezského kraje. Podílíme se na krajských produktech cestovního
ruchu, jako jsou „Fajné léto“, „Jak šmakuje Moravskoslezsko“ nebo
„Technotrasa“. Jsme nositeli slevového „Voucher systému Jeseníky“ a
zážitkového žetonu Praděd. Moravskoslezský kraj pro naši turistickou
oblast zajistil elektrokola a infrastrukturu dobíjecích stanic, kterou
doplňujeme cyklotrasami „E-bike Friendly“. I díky tomu se výrazně
zvedla návštěvnost, zdejším podnikatelům a obchodníkům zvýšily tržby
a my ještě těsněji spolupracujeme s partnery v Polsku. Elektrokola totiž
turistům rozšířila akční rádius přeshraničních jednodenních
výletů.
Prvořadých turistických cílů máme mnoho: Praděd, Slezskou Hartu,
Rychlebské stezky, Rýmařovsko, Osoblažsko a řadu dalších. Míst
s velkým rozvojovým potenciálem je tu nepřeberně. Sledujeme výkonnost
cestovního ruchu. Ekonomické analýzy zpracovává kolega Michal Blaško,
který je výkonným manažerem. Nabízíme mapy a průvodce v češtině,
polštině a angličtině. Díky kvalitním službám našich partnerů a
skvělé práci turistických informačních center se daří turisty motivovat
k delším pobytům. Naším společným cílem je, aby přitom navštěvovali
další a další zdejší atraktivity, restaurace, kulturní a sportovní akce,
aby nakupovali v obchodech apod. Zkrátka aby tu využívali služeb a svou
poptávkou a útratami podporovali hospodářský rozvoj naší oblasti.
Vydáváme průvodce s certifikovanými ubytovacími zařízeními, a přitom
dbáme, abychom nikoho z ubytovatelů nezvýhodňovali oproti ostatním.
Všichni, kteří garantují kvalitu zařízení, mají možnost se do průvodce
dostat. Vysokou kvalitu však musejí držet, i když to pro provozovatele
ubytovacího zařízení nemusí být levné. Na oplátku jim pomáháme
s propagací a i jinak je podporujeme.
Také spolupracujeme s okolními turistickými oblastmi. Pravidelně se
setkáváme v rámci stálé regionální konference, kterou pořádají
Moravskoslezský kraj a krajská destinační společnost Moravian-Silesian
Tourism. Pozitivně se projevuje i to, že Moravskoslezský a Olomoucký kraj
se snaží Jeseníky prosazovat jako společnou turistickou destinaci.
Turistická oblast Opavské Slezsko, z. s.,
působí sedmým rokem. V začátcích byla součástí odboru
kanceláře primátora Magistrátu města Opavy. Od roku 2017 funguje jako
samostatný subjekt, který založily tři subjekty: Statutární město Opava a
akční skupiny Opavsko a Hlučínsko. Centrem oblasti, která zahrnuje celé
Hlučínsko, Vítkovsko, Budišovsko, je Opava. Zeptali jsme se jejího
ředitele Jana Černého na nejzajímavější turistické cíle.
Opavské Slezsko se pyšní pestrou nabídkou přírodních, kulturních a
historických lákadel. V popředí zájmu jsou bezesporu zámky, jako třeba
pohádkový zámek v Hradci nad Moravicí, který kromě jiných
světoznámých osobností opakovaně navštěvoval Ludwig van Beethoven. Další
kouzelný zámek nalezneme v Raduni, a navíc zámky v Kravařích a
Šilheřovicích nabízejí v zámeckém parku 18jamkové golfové
hřiště.
V Opavě je velkým lákadlem Slezské zemské muzeum – nejstarší muzeum
České republiky. Muzeum Hlučínska dokumentuje tuto etnografickou oblast a
dramatickou historii regionu. Muzeum Slezského venkova v Holasovicích
ukazuje, jak se zde žilo za první republiky. A nesmíme zapomenout ani na
Muzeum břidlice v Budišově nad Budišovkou. Díky projektu „Krajina
břidlice“ získává toto místo na významu a stává se stále větším
lákadlem pro turisty.
Pozornost turistů váže i linie opevnění vybudovaná před druhou světovou
válkou. Napočítáme zde 61 objektů těžkého a 261 objektů lehkého
opevnění, což z této oblasti činilo v dané době jednu z nejvíce a
nejlépe opevněných oblastí Československé republiky. V osmi pevnostech
fungují muzea, jež uchovávají střípky této stále ještě nedávné
minulosti. Zmínil bych především areál čs. opevnění
Hlučín-Darkovičky, o který pečuje Slezské zemské muzeum, nebo také srub
U Trigonometru v Milostovicích, který má dva funkční pevnostní kanóny.
Na příští rok chystáme akci „Otevřené bunkry“. Během jednoho dne
bychom chtěli veřejnosti zpřístupnit všechny pevnosti.
Mapový
průvodce To nejlepší z Opavského Slezska je pojítkem naší oblasti. Co se
týče zahraniční propagace, spolupracujeme s Moravskoslezským krajem, kdy
se prezentujeme jako součást celku. V Moravskoslezském kraji zkrátka
držíme pospolu. Společným cílem je udržet solventní turisty na území
našeho kraje co nejdéle. Vyměňujeme si zkušenosti, a dokážeme se tak
vyvarovat mnoha chyb.
V Opavském Slezsku vydáváme jednou ročně Turistické noviny, které
přinášejí aktuální informace o turistické sezoně, tipech na výlet
i kalendář akcí. Turistické noviny distribuujeme v Moravskoslezském,
Olomouckém a Zlínském kraji jako přílohu Deníku. Další tisíce výtisků
jsou k dispozici turistům u jednotlivých partnerů a v informačních
centrech.
Ze zahraniční klientely se zaměřujeme především na polskou, která je
nám geograficky nejblíže. Proto jsme připravili i polskou verzi
Turistických novin, která přináší tipy na hlavní perly Opavského
Slezska, místní festivaly i jednodenní výlety.
Poodří – Moravské Kravařsko, o. p. s.
Zakladateli destinační agentury jsou Mikroregion Odersko a města
Bílovec a Studénka. Přistupujícím členem budou Klimkovice. Od příštího
roku bude oficiálním názvem této destinační agentury, v jejímž regionu
pramení řeka Odra, Poodří. Její ředitelky Pavlíny Ambroz jsem se otázal,
jak jejich agentura spolupracuje s dalšími subjekty.
Dlouholetá mravenčí práce všech, kteří se podílejí na
zviditelňování této části regionu. Určitě bychom se neobešli bez
podpory zakladatelů naší destinační společnosti, jimiž jsou města
Bílovec, Fulnek a Studénka společně s Mikroregionem Odersko a Regionem
Poodří. Významnou oporou, zejména při každoročním rozšiřování a
inovování oblastní nabídky cestovního ruchu, pro nás jsou Moravskoslezský
kraj a krajská organizace Moravian-Silesian Tourism, Fond mikroprojektů
2014–2020 v Euroregionu Silesia, regionální operační programy. Opomenout
nemohu ani spolupráci s destinačními managementy Beskydy, Opavské Slezsko,
Jeseníky, Ostrava a Těšínské Slezsko a s dalšími partnery komerční
i neziskové sféry.
K vzrůstajícímu zájmu kromě jiného přispívá také unikátní
asociační produkt cestovního ruchu „Pohádkové Poodří“, který je již
připraven i pro polské návštěvníky. Již není tajemstvím, že se nám
v Poodří zabydlely pohádkové bytosti. V Bartošovicích jsou to Rusalka
s Kulíškem, ve Studénce bludička Kotvička, v Bílovci rodinka kouzelných
skřítků Picmochů a tak dále. Děti dostanou na třinácti pohádkových
místech prstového maňáska a razítko do Vandrbuchu. Kdo jich získá pět,
může se těšit na divadýlko pro maňásky. Nejmenší návštěvníky však
neoslovujeme jen prostřednictvím pohádkových postaviček, ale také
nabídkou edukačních programů. Poodří je tedy připraveno na výlety
celých rodin, případně na školní výpravy.
Ti nejmenší se nenudí a dospělí mohou společně s nimi poznávat
půvabnou přírodu CHKO Poodří, unikátní historické objekty, projíždět
se bohatou sítí cyklotras a procházet stezkami pro turisty.
Toho, co naše oblast nabízí, je opravdu hodně. Vodní a větrné mlýny,
které lze obdivovat nejen zvenčí, rozhledny s nádhernými výhledy na
Beskydy, nechybějí zámky jako z pohádek ani nejrůznější památky
zejména z období baroka či industriální památky – ostatně fenoménem
severní Moravy se stává „Krajina břidlice“. Na své si tu ale přijdou
i ti, kteří dávají přednost adrenalinovým aktivitám. Možností, jak
v Poodří příjemně strávit čas, je opravdu nepřeberné množství.
O zájmu návštěvníků svědčí průzkumy spokojenosti i statistické
údaje. Zájem o Poodří se prostě neustále zvyšuje. A nás
to těší.
Těšínské Slezsko
se rozkládá od Bohumína na severu podél hranice s Polskem po
Hrčavu u hranice se Slovenskem. Destinační management Těšínské Slezsko
je včleněn pod Regionální radu rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci,
z. s., která vznikla v roce 1991. Jejího výkonného tajemníka a manažera
Petra Kolčárka jsem požádal o pár slov.
Naším
největším marketingovým nástrojem je Těšínské Slezsko Region Card.
Turistům ulehčuje pobyt a nám jejich motivaci, aby u nás zůstávali co
nejdéle. Kartu lze uplatnit u více než padesáti poskytovatelů na více
než sto služeb včetně volnočasových aktivit. Například při lyžování,
na kulturní akce, ve wellness podnicích, v hotelích a restauracích nebo
v turistických informační centrech. Slevy s použitím Těšínské Slezsko
Region Card se pohybují od deseti do sta procent. Je to jako unikátní
nástroj, jak oboustranně výhodně spolupracovat s podnikateli. První edice
karty byla vydána v roce 2011. Její platnost je vždy od listopadu do
října. U vybraných hotelů dostanou klienti kartu zdarma v rámci pobytu.
Lze ji také koupit v turistických informačních centrech. Pro dospělého za
85 Kč, dětskou za 70 Kč.
Proslulost destinace stavíme na produktech. Kromě klasické cykloturistiky
bych zmínil horskou cykloturistiku v Těšínských Beskydech. Spolupracujeme
s destinační agenturou Beskydy-Valašsko a společně vytváříme
cyklotrasy, které jsou na webu www.mtbbeskydy.cz, a zároveň (volně ke
stažení) mobilní aplikaci, ve které je dvacet výletů na české i polské
straně.
Stavíme i na pěší turistice. Využíváme četnosti horských chat na
hřebenech Těšínských Beskyd. Trojmezí, bod na Hrčavě, kde se setkávají
hranice tří zemí, je také marketingovým mottem celé turistické oblasti
Těšínské Slezsko. K turisty hodně vyhledávaným atrakcím se řadí
například Archeopark Chotěbuz-Podobora nebo Světové muzeum a knihovna Bible
v Jablunkově.
V naší turistické oblasti se koná řada folklorních akcí. Vyzdvihl bych
„Gorolski Święto“ (svátek Gorolů). Je to náš největší festival,
pojmenovaný podle původních obyvatel – Gorolů. Koná se začátkem srpna
v Jablunkově. Krom našich nebo polských na něm vystupují i jiné,
zahraniční folklorní soubory. Návštěvníci festivalu tak mohou poznávat,
jak se tu dřív žilo, a ochutnat tradiční gorolské pokrmy.