KLM první v Evropě
1924 – transport zvířete – býka Nico – z Rotterdamu do Paříže
1934 – celokovový stroj Douglas DC-2
1936 – Douglas DC-3 (nejrozšířenější dvoumotorové letadlo)
1946 – letový řád mezi Evropou a severní Amerikou po II. světové
válce
1960 – Douglas DC-8
1971 – Boeing-747B (těžší a s větším doletem než Boeing-747)
1975 – (na světě) Boeing-747 Combi
1989 – Boeing 747–400
1990 – širší sedadla v Business class
1991 – frequent flyer program v rámci Evropy
1994 – celosvětová spolupráce ve World business class společně
s Northwest Airlnes
1997 – (na světě) vyhlášeny spolu s Northwest Airlines nejlepší
leteckou aliancí roku (poprvé v historii se této cti dostalo alianci)
Modrá je dobrá
22. 03. 2001
• KLM nejstarší společností na světě létající pod původním názvem • domácí dopravce v karibské oblasti • labuť vyvolává asociace ladného a bezpečného létání • s Northwest Airlines od počátku 90. let • někdy pár centimetrů představuje obrovský rozdíl •
Od mého posledního interview s ředitelem českého a
slovenského zastoupení KLM došlo k řadě změn. Dnes je jeho v čele pan
František Šiling. Navíc, od prvního května bude pražská kancelář
Královské letecké společnosti umístěna v obchodně administrativní
budově Myslbek. Pane Šilingu, jak jste se dostal ke KLM?
Letadla mne přitahovala již od dětství. Ačkoliv jsem vyrůstal mimo Prahu,
bylo pro mne vždy velikým zážitkem jet se podívat na Ruzyňské letiště a
pozorovat letadla. Práce v cestovním ruchu mě vždy přitahovala, a proto
jsem se ve třiceti letech rozhodl, že to zkusím. Tak trochu i proto, že
tato práce souvisí s cestováním, což je jeden z mých velkých
koníčků. Modrá barva našich letadel byla jedním z podnětů, proč jsem
se o práci ucházel právě v KLM. V pozici ředitele českého zastoupení
KLM působím necelý rok. Před tím jsem zde pracoval 3 roky na pozici
obchodního zástupce. Zastupovat leteckou společnost a prodávat místa
v jejích letadlech mne dodnes nepřestalo bavit.
KLM je vnímána jako globální letecká společnost, která tak,
jako holandská námořní obchodní flotila (ta ale již od úsvitu novověku),
operuje do široširého světa. Tři písmena KLM v mnohých z nás
vyvolávají asociaci dálav a exotiky. Díky tomu, že KLM od roku
1935 létají z Amsterodamu do Prahy, mají čeští pasažéři na palubách
modrých strojů KLM možnost létat i do těch nejvzdálenějších
destinací.
KLM je společností, u které převažuje přeprava tranzitních
cestujících. Holandsko je ani ne 2× tak velké jako Česko a domácí síť
tam de facto neexistuje. Cestující proto ve většině případů
přepravujeme z jedné země přes Holandsko do dalších. V minulosti mělo
Nizozemské království nespočet kolonií. Z toho důvodu je naše síť
orientována i do karibské oblasti. Na Arubu, Boneir a Saint Maarten jsou
linky KLM brány jako domácí. Holandské Antily jsou stále součástí
holandského království. Obdobně pevná vazba existuje na Dálný
Východ – Indonésii, kde nám stále jako jednomu z evropských dopravců
zůstává spojení do Jakarty.
Než se zeptám co je nového u KLM, zeptám se, co je
starého?
KLM – Královská letecká společnost je nejstarší společností na
světě létající pod původním názvem. Předloni jsme oslavili
80. výročí založení KLM coby jedné z nejprestižnějších světových
leteckých společností vůbec, jejíž historie začala již
v roce 1919.
KLM si potrpí na sympatickou image….
Kromě výborných služeb KLM, ať už na palubách letadel nebo na zemi,
pomáhají našemu image nápadité reklamní kampaně. Po mnoho roků je
maskotem KLM elegantní labuť. Objevuje se v našich televizních a filmových
reklamách a na tištěných materiálech. Labuť, vyvolávající v lidech
asociace ladného a bezpečného létání.
Ekonomické výsledky kteréhokoliv leteckého dopravce jsou úzce
provázány s výkonností jeho agenturní sítě. A to i dnes, v době
expanze internetu. Jak se KLM z tohoto pohledu daří v Česku?
Spolupracujeme jak se všemi IATA agenturami na českém trhu, tak i se
značným množstvím non-IATA agentur. Ty si letenky na lety KLM zpravidla
objednávají prostřednictvím IATA agentur či přímo v naší kanceláři.
Musím říct, že spolupráce s agenturami je na českém trhu
velmi dobrá.
KLM se velmi často vyskytuje v těsné blízkosti americké
letecké společnost Northwest Airlines. Proč?
KLM a Northwest Airlines jsou partnery, kteří spolupracují již řadu let.
Northwest se v USA řadí mezi dominantní letecké společností. Naše
letové řády jsou sladěny tak, aby lety na sebe vzájemně navazovaly.
Spolupracujeme hlavně na transatlantických spojích do USA. Všechny lety do
i po Spojených státech jsou „code shareovány“. Jsou operovány buď
modrými letadly KLM nebo červenými Northwest. Tato spolupráce funguje již
od počátku 90. let. V roce 1997 byla aliance KLM a Northwest vyhlášena
nejlepší leteckou aliancí roku. Poprvé v historii se této cti dostalo
alianci. Do té doby byly vyhlašovány vždy pouze jednotlivé letecké
společnosti.
A na závěr, pane řediteli, co je u KLM nového?
KLM se, stejně tak jako Notrhwest Airlines, rozhodly vylepšit svou Business
class. Cestující tak nyní mají pro sebe až o 50% více místa. Sedačky
jsou pohodlnější, bylo sestaveno nové jídelní a nápojové menu i nový
audiovizuální program. Celá kampaň je provázena vtipným a chytrým
sloganem: „Někdy pár centimetrů představuje obrovský rozdíl“. Určitě
to tak je. Zvláště na transoceánských letech přijde každých pár
centimetrů osobního prostoru velmi vhod.