Moderní oborové a profesní sdružení
27. 04. 2018
Asociace hotelů a restaurací České republiky má půldruhého
tisíce členů. Její členská základna se každým rokem rozšiřuje. Loni
jí přibylo na sto osmdesát dalších členských subjektů. Rozhovor
s prezidentem Asociace hotelů a restaurací České republiky Ing. Václavem
Stárkem jsem začal konstatováním:
Pane prezidente, Asociaci hotelů a restaurací České republiky
se daří.
Hlavním faktorem, proč se daří rozšiřovat členskou základnu, je naše
dlouhodobá snaha vytvořit z naší asociace servisní centrum pro své členy
a zároveň moderní oborové a profesní sdružení, které hájí zájmy
provozovatelů venkovských a městských hospod, pohostinství, restaurací,
kaváren, hostelů, penzionů a hotelů. Takže i za loňský rok jsme
vypracovali několik metodik, které se týkaly například směnárenské
činnosti, registrace cizinců cizinecké policii aj. Zatím poslední, kterou
jsme dali členům k dispozici, je metodika pro GDPR – ochranu osobních
údajů. Kromě průběžných informací, které jsme jim předávali na
workshopech a dalších setkáních, tak už mají i přehledného průvodce,
kde se krok za krokem dozvědí, co v souvislosti s GDPR mají dělat.
Současně s tím jsme pro ně vytvořili interní směrnici pro kontrolu
plnění tohoto nařízení.
Pane prezidente, jak ilustrují i vaše vystoupení v televizních
a rozhlasových vysíláních a na sociálních sítích, Asociace hotelů a
restaurací České republiky se vyjadřuje k řadě otázek týkajících se
vašich oborů.
Systém připomínkování a vyjadřování se k legislativním krokům a
materiálům týkajícím se hotelnictví a cestovního ruchu budujeme
dlouhodobě. Od svého vzniku je Asociace hotelů a restaurací České
republiky členkou mezinárodní asociace HOTREC, která je unijní
zastřešující organizací provozovatelů hotelů, restaurací, hospůdek a
kaváren a podobných zařízení v Evropě, jež sdružuje čtyřicet
národních asociací z devětadvaceti zemí. Jejím prostřednictvím máme
možnost sledovat a ovlivňovat vývoj unijních směrnic a nařízení. Na
národní úrovni pak předsedáme Komoře cestovního ruchu v rámci Svazu
obchodu a cestovního ruchu České republiky. Zároveň jsme v představenstvu
Hospodářské komory České republiky. Tyto tři organizace velmi efektivně
spolupracují a prosazují společná stanoviska a požadavky. A o co nám jde
především? To jsou rovné podmínky hospodářské soutěže. Proto byla
Asociace hotelů a restaurací České republiky rovněž podporovatelem
elektronické evidence tržeb. A jsme jím i nadále, ale výhradně za
předpokladu, že stejná tržní pravidla budou platit pro všechny a že
vedení elektronické evidence tržeb bude povinností každého účastníka
hospodářské soutěže. Tedy ne jak to teď dopadlo po rozhodnutí Ústavního
soudu, aby restaurace a pohostinství musely evidovat tržby, zatímco jejich
bezprostřední konkurence, stánky s občerstvením, nikoli.
Rád bych připomněl to, co se Asociaci hotelů a restaurací
České republiky určitě podařilo, a to změnit sazbu DPH pro
pohostinství.
To je zásadní věc, o kterou se mnozí pokoušeli již od roku 2005, a
skutečnost, že byly pokrmy a nealkoholické nápoje v restauracích
přeřazeny do snížené, tedy 15% sazby DPH, vnímáme jako velký úspěch.
Pokud tedy někdo polemizuje, jaký smysl mají oborové a profesní svazy, tak
toto je jeden z pádných argumentů. Nebýt Asociace hotelů a restaurací
České republiky a naší diskuse o elektronické evidenci tržeb spojené
s touto problematikou, tak by k tomu velmi pravděpodobně nedošlo.
Usilujeme i o změnu v zákoníku práce. V loňském roce jsme
předvolebního období využili k tomu, že jsme udělali anketu
s parlamentními politickými stranami. Oslovili jsme všechny jejich předsedy
a získali poměrně cenný materiál odpovědí na naše otázky, jak si
představují další vývoj v našich oborech po volbách. Teď chystáme
další kroky, abychom jim jejich předvolební sliby připomněli a aby
představitelé politických stran plnili, co slibovali.
Se Svazem obchodu a cestovního ruchu České republiky jsme vytvořili
strategický dokument, co bychom chtěli od budoucí vlády, který jsme zaslali
parlamentním stranám. Na to následoval dopis předsedovi vlády, kde se
vyjadřujeme k diskusi, jak by mělo vypadat ministerstvo, pod jehož
kompetenci bude spadat cestovní ruch, a k dalším věcem.
Které resortní ministerstvo by podle vás mělo mít cestovní ruch
v gesci?
Podle mne je úplně jedno, o jaké ministerstvo se bude jednat. To, co
cestovní ruch potřebuje, je důstojné zastoupení. Důležité je, abychom
měli minimálně svého náměstka a aby byl cestovní ruch v názvu
dotyčného ministerstva citován. To je důležité nejen interně pro Česko,
ale i v mezinárodním kontextu. Aby tržní platforma cestovního ruchu měla
svého promotéra, který se za ni bude brát i v rámci vlády. Když si
vezmeme, jak často se řeší věci přesahující rámec toho kterého
konkrétního ministerstva (třeba nedostatek lidských zdrojů nebo daňové
otázky), tak ministerstvo, které bude mít cestovní ruch v gesci, by mělo
jejich řešení tlačit dopředu. Zkrátka potřebujeme někoho, kdo se
profesí v cestovním ruchu zastane. Například při řešení nedostatku
zaměstnanců, což je problém, který dnes trápí všechny podnikatele.
Situace je velmi kritická, protože když se v Česku neotevře nová hospoda
jen proto, že nemůže sehnat zaměstnance, je to něco, nad čím by se měli
zamyslet všichni, včetně odborů, které ostentativně chrání trh práce
před otevřením zahraničním pracovníkům. Kdyby se odborářští bossové
podívali jen za české hranice, tak v Rakousku už moc rakouských
číšníků nenajdou. Ať se nám to líbí, nebo ne, tenhle trend se převalí
i přes Česko a my nemůžeme spoléhat na to, že všechno zvládne české
pětadvacet let systémově decimované odborné školství. Musíme počítat
s tím, že práce v obsluze hostů budou (tak jako jinde na Západě)
vykonávat studenti a lidé i ze zemí mimo Evropskou unii, a připravit se na
to, jak s nimi pracovat, jak tu kterou službu zajistit.
Další věc, kterou je třeba řešit, je daňové zatížení podnikatelů.
V nejbližší době vydáme novou studii týkající se DPH. V Evropském
parlamentu se k této problematice momentálně diskutuje změna směrnice.
Když to navážu na programy politických stran, které získaly poslanecké
mandáty, zejména těch, které tvrdily, že se chtějí zaměřit na daňovou
otázku, chceme využít této konstelace a upozornit na to, že v Česku máme
jednu z nejvyšších daní z přidané hodnoty v rámci Evropské unie. Že
zaměstnavatelé v Česku mají bezkonkurenčně nejvyšší odvody za
zaměstnance.
Začínáme problematikou DPH a vycházíme přitom z evropských studií,
které jednoznačně prokazují, že neplatí úměra, že čím vyšší DPH,
tím lépe pro stát. Nižší daňové zatížení obvykle znamená oživení
ekonomiky, návrat daňově vystěhovavších se podnikatelských subjektů
i nová pracovní místa. Zkrátka pokud se podnikatelům uvolní ruce, bude se
české ekonomice dařit lépe a se západoevropskou úrovní platů
zaměstnanců (až stát přestane české zaměstnavatele trestat za to, že
zaměstnávají lidi) snad budou spokojeni i odboráři.
Co pohostinství?
To je takový smutný příběh, a to přesto, že tu máme řadu skvělých
restaurací. V Česku je několik sort restaurací. Ty, kterým se opravdu
daří, které jsou dobře umístěny, mají slušné ceny a klientelu, která
tam chodí i přes poledne. Pak jsou restaurace na turisticky hodně
frekventovaných místech, jejichž ceny rovněž nejsou nejnižší, ale
o jejichž kvalitě lze polemizovat, které stavějí na tom, že je host
navštíví jen jednou. Potom je tu třetí segment, o němž se poslední
dobou hodně mluví, ale málo pro něj dělá, a to je drobné pohostinství.
Když se ptáte velkých hráčů na trhu v oblasti pivovarnictví, ať už je
to generální partner Asociace hotelů a restaurací České republiky Pivovary
Staropramen, nebo Plzeňský Prazdroj, tak z jejich statistik jednoznačně
vyplývá, že v tomto segmentu ubylo nějakých deset procent podniků. Teď
se různé skupiny osočují, čím to je, jestli je to elektronickou evidencí,
potravinovým zákonem, nebo zákazem kouření. Skutečnost je taková, že
o pohostinství se tu nikdo příliš nezajímal. Sypou se na ně regulace jak
z Evropské unie, tak z národní úrovně. Koktejl, který byl pro
provozovatele pohostinství za poslední dva tři roky namíchán, je pro mnohé
smrtelným mixem. Jestliže se někomu zdvojnásobí četnost kontrol z hygieny
a Státní zemědělské a potravinářské inspekce a provozovatel
pohostinství má obstát v oblasti vykazování alergenů nebo čtyřiadvacet
hodin předem hlásit potravinářům každý jogurt, který si přiveze
z Německa. Nehovoře o tom, jaké povinnosti se na ně s novým zákonem
sypou ze strany prodeje alkoholu, s protikuřáckým zákonem, který naprosto
neadekvátně přenáší odpovědnost za to, co by měl dělat stát, na
podnikatele. Zákaz kouření v hospodách všeobecně (ať se to někomu
líbí, nebo ne) pohostinství zasáhl víc než elektronická evidence tržeb.
No a EET? To by byl krok dobrým směrem, pokud by se ho podařilo prosadit
všude bez výjimek.
Na druhou stranu je ale třeba, aby stát podnikatelům někde jinde trochu
uvolnil ruce. A kde? Snížením daňového zatížení, kde může rovnou
zaintervenovat. V opačném případě tu budou vytvářeny nějaké fondy na
podporu venkova, které nedávají smysl, protože někdo dostane peníze,
někdo nedostane. Místo toho, abychom vytvářeli podmínky pro podnikání
tak, aby se i hospody na venkově a drobní podnikatelé ve městech měli
možnost poctivě živit.
Jak už jsem řekl, to, co Asociace hotelů a restaurací České republiky
dělá, jsou kroky, které by měly napomoci narovnání tržních podmínek a
donutit ty, kteří tyto podmínky nedodržují, začít je dodržovat.
U ubytování mám na mysli tzv. sdílené služby. Momentálně usilujeme
o změnu režimu místních poplatků. Změny jsme diskutovali dva roky a
získali pro ně podporu všech zainteresovaných stran. Chceme, aby se jejich
režim od roku 2019 změnil. Na druhou stranu jsme určitě proti tomu, aby
poplatky byly skokově navýšeny, protože by to pro domácí i zahraniční
turisty znamenalo odrazující zátěž. S nástupem nového systému by
poplatky měli platit všichni bez ohledu na to, jsou-li turisty, nebo
účastníky kongresů či služebních cest. Díky rozšíření výběru na
další skupiny lidí se totiž vybere víc peněz, a tudíž k dosažení
tohoto cíle netřeba poplatky zvyšovat. Jednoznačně chceme, aby poplatky
platil host, a ne (jako je tomu dosud) částečně ubytovatel. Poplatek
z ubytovací kapacity je totiž jen další skrytou daní. Nikde není psáno,
proč se tedy obdobná daň neplatí z kapacity kina, autobusu, z kapacity
lanovky apod. Ve všech vyspělých zemích je běžné, že místní poplatek
hradí zákazník. Ale i tak si nelze říci o cokoli, klient je na výši
poplatku citlivý. Nejen že by příště nepřijel, ale ještě by od
návštěvy Česka odradil spoustu dalších lidí.
Zájmem Asociace hotelů a restaurací České republiky je
zlepšovat image oborů, jež zastupujete, a podporovat růst výkonnosti
tržní platformy cestovního ruchu.
Ano, vysvětlovat obyvatelům (a nejen těm v turisticky exponovaných
městech), že i jim peníze těchto „spotřebitelů odjinud“ přinášejí
vyšší životní standard. V Praze to platí jednoznačně. Nejen díky
masivnímu přílivu peněz do veřejných rozpočtů, ale i proto, že každý
jedenáctý pracující Pražan má díky cestovnímu ruchu práci.
Vysvětlujeme, že tržní platforma cestovního ruchu je pro životní jistoty
a úroveň obyvatel Česka stejně přínosná jako export strojírenských
výrobků nebo prosperující domácí obchod, ale nikoli za situace, kdy budou
na naše území přijíždět hordy lidí, kteří tu nic neutratí a pouze
budou obtěžovat místní obyvatele.
Před třemi lety se české hotelnictví odrazilo ode
dna.
Je to tak – a za loňský rok jsme zaznamenali dvanáctiprocentní růst
tržeb za jeden disponibilní pokoj. Přesto, že se v Praze ke krátkodobým
přenocováním pronajímá obrovské množství bytů (těch, o nichž se ví,
je na osmnáct tisíc), pražské hotely to zatím nijak významně
neovlivňuje.
Čím to, že neovlivňuje?
Na jednu stranu je to růstem turismu v Evropě a ruku v ruce s tím
i incomingu do Česka, což nemusí trvat věčně. Je to i tím, že Česko
je považováno za bezpečnou zemi. Na druhou stranu je to také proto, že se
tu od roku 2009 drží kapacita hromadných ubytovacích zařízení na
téměř stejné úrovni – mezi 134 a 137 tisíci hotelových pokojů. To
je jeden z faktorů, proč české hotelnictví tlaky z oblasti tzv. sdílené
ekonomiky a nových regulací, které na ně padají, nedeptá. Měli bychom ale
přemýšlet o tom, co bude, až boom skončí. Už dnes se investoři
zajímají o investice do výstavbu dalších hotelových kapacit, a tak bychom
na to měli být připraveni.
Určitě by se ale měla změnit pravidla podnájmu bytů, protože právě toho
se nejvíc zneužívá ke krátkodobému ubytování za úplatu. Za podnájmy
bytů se nezřídka skrývá podnikání v ubytovacích službách. Chceme
proto vydefinovat, co je krátkodobá ubytovací služba. Víc tlačit na to,
aby se dodržování živnostenského zákona v této oblasti důsledně
kontrolovalo. Jasně říci, že jestliže někdo byt podnajímá, že tak
nesmí za úplatu činit krátkodobě na dva tři dny.
V oblasti tzv. sdílených služeb bychom chtěli do budoucna prosadit
přenesení povinnosti výkaznictví na ty, kdo tuto službu
zprostředkovávají. Na rezervační a distribuční portály (což se zatím
v Evropě nikomu nepodařilo). Tedy aby tito zprostředkovatelé státním
kontrolním orgánům zpřístupnili informace o ubytovatelích a
vytěžování ubytovacích kapacit. To je základní prvek, který pokud by se
uzákonil, rapidně by změnil situaci. Zmenšil by prostor pro šedou
ekonomiku, která dneska v oblasti tzv. sdílené ekonomiky jednoznačně
vládne. Ten, kdo by na tom měl mít největší zájem, je nejen státní
pokladna, ale samotná města a jejich zastupitelstva. V Česku hlavně Praha.
Pokud nedojde ke změně, velmi brzy se stane, že se z centra Prahy stane
skanzen, jehož bytový fond budou využívat pouze rotující turisté a
obchodní cestující vyhýbající se kontrole cizinecké policie a placení
pobytových tax.
V souvislosti s narozeninovou párty prvního prezidenta Asociace
hotelů a restaurací České republiky Ing. Pavla Hlinky loňské druhé
vydání Všudybylu informovalo o projektu Nadace Asociace hotelů a
restaurací České republiky „Start do života“ (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Setkání
s Pavlem Hlinkou“) na podporu vzdělávání a následného pracovního
uplatnění dětí z dětských domovů.
Asociace hotelů a restaurací České republiky, respektive naši členové
s touto nadací dlouhodobě spolupracují. Podporujeme děti z dětských
domovů. Naposledy charitativní akcí bývalé Klokánky, kdy jsme členským
hotelům rozeslali informaci o dovybavení některých pečovatelských
zařízení. Že pokud mají něco, co mohu postrádat, jako je nádobí a
další vybavení, mohou je poskytnout a podpořit tím dobrou věc. Během
týdne jsme tak pomohli dalšímu z domovů. Mimoto Nadace Asociaci hotelů a
restaurací České republiky pořádá pro děti z dětských domovů letní
kempy. Dětské domovy vybavujeme tím, co umíme. Nedávno jsme tak v České
Lípě zařizovali jídelnu. To jsou věci, které člověka těší. Nadace
Asociace hotelů a restaurací České republiky získává finanční
prostředky i od samotných hostů. Pokud si to přejí, je jim na účet
naúčtováno jedno euro na podporu dětí z dětských domovů.