Ministr Svoboda: Podpora turistického ruchu je prvořadá
28. 02. 2009
6. února 2009 se na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR
uskutečnilo jednání ministra Cyrila Svobody s předsedou Asociace
cestovních kanceláří České republiky Viliamem Sivekem. Hlavním tématem
bylo navázání kontaktů mezi Asociací cestovních kanceláří ČR a novým
ministrem pro místní rozvoj. „Sektor cestovního ruchu je pro mě jednou
z priorit a přikládám mu velkou důležitost,“ uvedl po jednání ministr
Cyril Svoboda. V průběhu jednání se mimo jiné debatovalo o možnosti
snížení DPH u gastronomických služeb nebo o sporných pasážích
v připravovaném Občanském zákoníku – především v části
týkající se „náhrady újmy za ztrátu radosti z dovolené“. Schůzky se
rovněž zúčastnil náměstek pro cestovní ruch Jiří Koliba a ředitelka
příslušného odboru Blažena Křížová.
Zpráva tiskového odboru Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
###################################
Návrhy ACK ČR předložené jeho předsedou Viliamem Sivekem ministru JUDr. Cyrilu Svobodovi
Opatření k rozvoji cestovního ruchu na území ČR – okamžitá
- Cílená inzerce v inflight materiálech zahraničních leteckých společností („10 důvodů proč navštívit ČR“).
- Cílená reklamní kampaň – televizní spoty na vybraných zahraničních televizních stanicích a internetu (vč. „Cestovat do ČR se vyplatí“).
- Prostřednictvím ACK ČR zajistit ekonomickou podporu tuzemským incomingovým cestovním kancelářím při akviziční činnosti a jejich účasti na zahraničních workshopech a veletrzích.
- Zahájit intenzivní podporu domácího cestovního ruchu – školní akce (ozdravné + k poznání ČR) – (dotační programy ke snížení finanční náročnosti těchto akcí pro rodiče dětí – např. podpora školám, poskytovatelům služeb pro školáky).
Opatření nezbytná k rozvoji CR v ČR v krátkodobém horizontu
- Zpracovat seznam kulturně-společenských a sportovních akcí v Praze pro rok 2009, 2010 a stěžejních akcí v ČR v r. 2010.
- Iniciovat na úrovni příslušných orgánů a kulturních subjektů zkvalitnění úrovně nabídky kulturních zážitků. Využít zkušeností Vídně z výstavní činnosti a podpořit příslušné subjekty v této činnosti.
- Aplikovat u služeb poskytovaných cestovními kancelářemi stejnou sazbu DPH jako při poskytnutí této služby provozovatelem (např. DPH ubytovacích služeb při poskytnutí služby cestovní kanceláří/cestovní agenturou na úroveň uplatňovanou ubytovacím zařízením – snížená sazba) a snížit sazbu DPH na gastronomické služby (opět shodně pro gastronomická zařízení i CK/CA).
- Okamžitě vyhodnotit dostupnost zahraničních autobusů do jednotlivých částí Prahy. Zajistit možnost „míst“, kde řidič zaparkuje, vypustí odpad, napustí čistou vodu, vysype odpadové koše a pod. Zároveň zajistit cizojazyčné informace na webovou stránku reprezentující Prahu (ACK řeší s MHMP).
Problémy k řešení v outgoingu
Návrh Občanského zákoníku – v kapitole Zájezd jsou sporná
ustanovení – nejzávažnější týkající se náhrady újmy za ztrátu
radosti z dovolené (§ 2350), což je v našem právním řádu nedefinovaný
pojem, který by způsobil vlnu (leckdy účelově vyvolaných) reklamací a
následně zbytečných soudních sporů (jak tomu bylo např. v Německu,
když něco podobného zavedli). Pro cestovní kanceláře by zahlcení těmito
reklamacemi vedlo k prodražení, případně až k likvidaci jejich
činnosti. Proti tomuto ustanovení protestovaly ACK, SOCR, Hospodářská
komora, rozpor podalo MMR a MPO. Přes snahy jednat o problému s ministrem
Pospíšilem bylo jednání odmítnuto a návrh Občanského zákoníku je
předkládán do jednání vlády s rozporovanou pasáží.
Návrh Občanského zákoníku by měl být ostatně přepracován
i v pasáži timeshare, kde nereflektuje nově přijatou Směrnici
2008/112/ES.
Ad Občanský zákoník – citace návrhu do vlády:
§ 2350
(1) Při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel
cestujícímu vedle škody
na majetku také újmu za ztrátu radosti z dovolené, zejména byl-li zájezd
zmařen nebo
podstatně zkrácen.
(2) Odstoupí-li cestující od smlouvy nebo uplatní-li právo z vady
zájezdu, není tím
dotčeno jeho právo na náhrady podle odstavce 1 .
Informace k zájezdům do zahraničí
Kombinace slabé koruny a krizového očekávání českých občanů zhoršuje
prodejnost zájezdů kontrahovaných v létě 2008 před vypuknutím krize.
Cestovní kanceláře, které nezafixovaly v létě kurz koruny, což je
většina, se tak dostanou do potíží, které vzhledem k dlouhodobě nízkým
maržím bez úpravy smluvních podmínek povedou k zániku mnohých
cestovních kanceláří. Bylo by proto vhodné prostřednictvím MMR podpořit
renegociaci smluv českých cestovních kanceláří s hotely
v zahraničí.