Evropská komise v rámci projektu zaměřeného na trvale udržitelný rozvoj v oblasti cestovního ruchu vyhlašuje od roku 2006 soutěž EDEN. Letos soutěžící dostali za úkol připravit turistický produkt, který akcentuje zvláštnost chráněného území a přináší rozvoj celé společnosti v souladu s principy udržitelného rozvoje. Garantem pro Českou republiku se stala agentura CzechTourism, která ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR soutěž zajistila. Projekty poslalo 21 destinací. Porota kromě turistických produktů hodnotila i to, jak probíhá komunikace s představiteli chráněného území, jak vyspělá je infrastruktura regionu (škála ubytování, informační centra aj.) nebo jak se daří spolupracovat s místní komunitou a podnikateli. Soutěž proběhla pod záštitou ministra pro místní rozvoj za podpory Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
Ministr Rostislav Vondruška předal historicky první titul EDEN
16. 06. 2009
Historicky prvním nositelem titulu EDEN (European Destination of
ExcelleNce) pro Českou republiku se stalo České Švýcarsko. Podle verdiktu
odborné poroty právě tato destinace nejlépe zvládá rozvíjet cestovní
ruch v podmínkách chráněné přírodní oblasti. Do finále soutěže
o marketingovou značku EDEN se spolu s ním probojovaly turistické oblasti
Králický Sněžník – Śnieżnik a Orlické hory – Podorlicko.
Slavnostního vyhlášení výsledků v hotelu Voroněž v Brně se
26. května 2009 zhostil ministr pro místní rozvoj Ing. Rostislav
Vondruška, kterého jsem při té příležitosti požádal
o komentář.
Je to první národní účast České republiky ve třetím ročníku soutěže
vyhlášené Evropskou komisí. Jsem velmi rád, že se nám v rekordně
krátké době podařilo povzbudit k účasti celkem jedenadvacet domácích
oblastí. Zadání bylo, že nesmí být tradiční rozvinutou destinací. To,
že jich bylo v tak krátkém časovém úseku tolik, považuji za velký
úspěch. Kolegové v CzechTourism, kteří se opravdu velmi intenzivně
věnovali jejich hodnocení, konstatovali, že je vidět náznaky
vznikajících turistických produktů, které mají potenciál přinést do
daných míst minimálně tuzemské návštěvníky a v řadě případů
i zahraniční, a s nimi i hospodářské oživení daných míst. Téma
letošního ročníku bylo velmi obtížné. „Cestovní ruch a chráněná
krajinná území“ je v České republice vnímáno jako dvě do značné
míry vzájemně antagonistické věci. Nechci tvrdit, že se vylučují, ale
díky tomuto nahlížení je obtížné je propojovat. Takže i touto optikou
je třeba se dívat na prezentované produkty přihlášené do soutěže.
K tomu, že se to vesměs velmi zdařile povedlo, bych chtěl jejich tvůrcům
poděkovat i prostřednictvím Všudybylu. A nejen jim, ale i pracovníkům
CzechTourism, kteří v rekordně krátké době stihli národní kolo
zorganizovat. Celounijní finále European Destination of ExcelleNce, na němž
nás bude České Švýcarsko reprezentovat za všechny regiony České
republiky, se uskuteční v září 2009 v Bruselu. Před Evropskou komisí
tak budeme mít možnost ukázat, že v Česku jsou i jiné věci, než
kterými jsme obecně známi. Tato destinace je ukázkovým modelem toho, jak
lze úspěšně spolupracovat při rozvoji cestovního ruchu v chráněné
oblasti. Na této koncepci se tam totiž podílí obecně prospěšná
společnost společně se správou národního parku. Ojedinělé jsou rovněž
speciální ekovýchovné projekty pro základní a mateřské školy nebo
procházky s certifikovaným průvodcem, které mají usměrnit návštěvnost
regionu. Turista tu ostatně sám pozná, že si místní obyvatelé význam
cestovního ruchu jako přínosu své oblasti uvědomují. Ne všude u nás
jsou totiž zatím turisté vítáni. Před některými destinacemi proto leží
úkol získat pro myšlenku rozvoje cestovního ruchu místní komunitu, a
v tomto by mohl být příklad Českého Švýcarska velmi inspirativní.