Menu

Evropská komise v rámci projektu zaměřeného na trvale udržitelný rozvoj v oblasti cestovního ruchu vyhlašuje od roku 2006 soutěž EDEN. Letos soutěžící dostali za úkol připravit turistický produkt, který akcentuje zvláštnost chráněného území a přináší rozvoj celé společnosti v souladu s principy udržitelného rozvoje. Garantem pro Českou republiku se stala agentura CzechTourism, která ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR soutěž zajistila. Projekty poslalo 21 destinací. Porota kromě turistických produktů hodnotila i to, jak probíhá komunikace s představiteli chráněného území, jak vyspělá je infrastruktura regionu (škála ubytování, informační centra aj.) nebo jak se daří spolupracovat s místní komunitou a podnikateli. Soutěž proběhla pod záštitou ministra pro místní rozvoj za podpory Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Ministr Rostislav Vondruška předal historicky první titul EDEN

16. 06. 2009

Historicky prvním nositelem titulu EDEN (European Destination of ExcelleNce) pro Českou republiku se stalo České Švýcarsko. Podle verdiktu odborné poroty právě tato destinace nejlépe zvládá rozvíjet cestovní ruch v podmínkách chráněné přírodní oblasti. Do finále soutěže o marketingovou značku EDEN se spolu s ním probojovaly turistické oblasti Králický Sněžník – Śnieżnik a Orlické hory – Podorlicko. Slavnostního vyhlášení výsledků v hotelu Voroněž v Brně se 26. května 2009 zhostil ministr pro místní rozvoj Ing. Rostislav Vondruška, kterého jsem při té příležitosti požádal o komentář.
Je to první národní účast České republiky ve třetím ročníku soutěže vyhlášené Evropskou komisí. Jsem velmi rád, že se nám v rekordně krátké době podařilo povzbudit k účasti celkem jedenadvacet domácích oblastí. Zadání bylo, že nesmí být tradiční rozvinutou destinací. To, že jich bylo v tak krátkém časovém úseku tolik, považuji za velký úspěch. Kolegové v CzechTourism, kteří se opravdu velmi intenzivně věnovali jejich hodnocení, kon­statovali, že je vidět náznaky vznikajících turistických produktů, které mají potenciál přinést do daných míst minimálně tuzemské návštěvníky a v řadě případů i zahraniční, a s nimi i hospodářské oživení daných míst. Téma letošního ročníku bylo velmi obtížné. „Cestovní ruch a chráněná krajinná území“ je v České republice vnímáno jako dvě do značné míry vzájemně antagonistické věci. Nechci tvrdit, že se vylučují, ale díky tomuto nahlížení je obtížné je propojovat. Takže i touto optikou je třeba se dívat na prezentované produkty přihlášené do soutěže. K tomu, že se to vesměs velmi zdařile povedlo, bych chtěl jejich tvůrcům poděkovat i prostřednictvím Všudybylu. A nejen jim, ale i pracovníkům CzechTourism, kteří v rekordně krátké době stihli národní kolo zorganizovat. Celounijní finále European Destination of ExcelleNce, na němž nás bude České Švýcarsko reprezentovat za všechny regiony České republiky, se uskuteční v září 2009 v Bruselu. Před Evropskou komisí tak budeme mít možnost ukázat, že v Česku jsou i jiné věci, než kterými jsme obecně známi. Tato destinace je ukázkovým modelem toho, jak lze úspěšně spolupracovat při rozvoji cestovního ruchu v chráněné oblasti. Na této koncepci se tam totiž podílí obecně prospěšná společnost společně se správou národního parku. Ojedinělé jsou rovněž speciální ekovýchovné projekty pro základní a mateřské školy nebo procházky s certifikovaným průvodcem, které mají usměrnit návštěvnost regionu. Turista tu ostatně sám pozná, že si místní obyvatelé význam cestovního ruchu jako přínosu své oblasti uvědomují. Ne všude u nás jsou totiž zatím turisté vítáni. Před některými destinacemi proto leží úkol získat pro myšlenku rozvoje cestovního ruchu místní komunitu, a v tomto by mohl být příklad Českého Švýcarska velmi inspirativní.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001