Mikroregion Podřipsko – perspektivní destinace cestovního ruchu
03. 11. 2015
Analytická část práce mapující přírodní a kulturně-historický
potenciál Podřipska potvrzuje, že sledované území má co nabídnout, jen
doposud nenašlo cestu, jak se důrazněji prosadit v povědomí
potenciálních návštěvníků. Z hlediska možností sekundární nabídky
je Podřipsko dispozičně poměrně dobře vybaveno navzdory svému malému
územnímu rozložení. Za takzvanou Achillovu patu lze na Podřipsku považovat
nedostatečné vybavení mikroregionu ubytovacími zařízeními, jak co do
kvality, tak i kvantity. Na území Podřipska zcela chybí kemp evropské
úrovně poskytující komplexní služby v moderních bungalovech nebo
apartmánech, zázemí pro obytné automobily a karavany. Přitom vzhledem
k charakteru mikroregionu jakožto destinace vhodné pro cykloturistiku a jiné
sportovní aktivity je tento způsob pobytu nejvhodnější. Tento nedostatek je
zlehka vyvážen množstvím restauračních zařízení, které je na
Podřipsku dostatečné. Stejně tak vybavenost doprovodnou turistickou
infrastrukturou je více než dobrá. Vyzdvihnout by se také měla skvělá
poloha sledovaného území, neboť ji protíná hustá silniční
i železniční síť spojující dvě metropole – Prahu a Ústí nad
Labem.
Při
analýze současného stavu rozvoje cestovního ruchu v mikroregionu Podřipsko
byly využity strukturované rozhovory se starosty obcí, zástupci
110 jednotlivých uskupení zabývajících se cestovním ruchem na Podřipsku
a v neposlední řadě také výstupy z dotazníkového šetření z řad
rezidentů na Podřipsku. Zprvu byly vymezeny kompetence a pravomoci
v jednotlivých úrovních systému marketingového řízení destinace
v mikroregionu Podřipsko. Tato analýza kompetencí a pravomocí umožnila
potvrdit hypotézu č. 1 (H1: Na Podřipsku nejsou jasně vymezeny kompetence a
pravomoci v oblastí řízení cestovního ruchu.). Následně již byl za
pomoci Matice hodnocení struktury a obsahu prvků strategických a rozvojových
dokumentů posouzen strategický plán rozvoje zpracovaný Místní akční
skupinou Podřipsko a dále strategický plán rozvoje Svazku obcí Podřipsko.
Na základě matice, jíž byly oba dva dokumenty podrobeny, vzešlo, že
analytická ani návrhová část neplní požadavky, které jsou na obsah
strategického dokumentu kladeny. Největší problém je spatřován
v návrhové části, jež je považována za nosnou část celého dokumentu.
S tímto problémem se potýká pouze strategický dokument rozvoje Podřipska,
ale jedná se o slabinu téměř všech studií, které byly kdy zpracovány.
Touto analýzou se potvrdila hypotéza č. 2. (H2: Podřipsko bude mít
zpracovaný strategický plán rozvoje území a cestovního ruchu, který však
nebude vyhovující z hlediska formální stránky a obsahu.).
Součástí práce jsou také konkrétní návrhy a doporučení pro rozvoj
cestovního ruchu v mikroregionu Podřipsko. Hlavním výstupem je prezentace
Podřipska jako mikroregionu sportu či mikroregionu praotce Čecha.
Doporučením, jehož by mělo Podřipsko využít, je segmentace
návštěvníků. Autorka práce vytyčila osm hlavních cílových segmentů.
Jsou jimi sportovní nadšenci, cykloturisté, památkáři, rodiny s dětmi od
5 do 10 let, rodiny s dětmi od 11 do 15 let, přírodomilci, senioři a
rezidenti. Pro sportovní nadšence, rodiny s dětmi a rezidenty byl
představen ve stručnosti produkt s názvem „Podřipský pětiboj aneb
Podřipsko sportuje“. Svým obsahem a strukturou odlišně zaměřený byl
produkt „Toulky po území praotce Čecha“, který svým charakterem
odpovídá cílovému segmentu památkářů, přírodomilců, rezidentů a
rodinám s dětmi. V podobném duchu se nese i další navržený produkt
s názvem „Výprava za pokladem praotce Čecha“, který je určen zejména
pro rodiny s dětmi a rezidenty. Speciálním produktem pro všechny je
Podřipská karta, která by umožnila využít slev u partnerských subjektů
MAS Podřipsko. Dalšími dvěma produkty, svým rozsahem již menšími, jsou
půjčovna kol a jiných sportovních potřeb pro sportovní nadšence,
cykloturisty, rezidenty a rodiny s dětmi a piknikové koše poskytované
zejména pro přírodomilce a rodiny s dětmi (viz obrázek 1).
Pro celkově efektivnější plánování rozvoje cestovního ruchu na území
mikroregionu Podřipska je nezbytně nutné zavést systém monitoringu
návštěvníků pohybujících se ve sledované oblasti. Do monitoringu by se
měly zapojit informační centra, ubytovací zařízení, jednotlivé
památkové objekty, ale i obce či organizace zabývající se cestovním
ruchem. Rozvoj destinace cestovního ruchu je dlouhodobou komplexní činností,
která vyžaduje propojenost a součinnost několika různých oblastí,
přičemž podmínkou pro úspěšnost je především kooperace všech
zainteresovaných subjektů působících v destinaci. To se na Podřipsku
ještě stále zcela úplně nedaří, nicméně v tuto chvíli se již
nachází na dobré cestě.
Ing. Iveta Hamarneh, Ph.D. Vedoucí katedry ekonomiky cestovního
ruchu VŠO