Mezinárodní letiště znamená zvýšení bonity celého východočeského regionu
10. 07. 2007
V interview pro čtvrté vydání letošního Všudybylu (str. 7)
věnovaného Pardubickému kraji náměstek hejtmana Pardubického kraje Ing.
Roman Línek připomíná:
„Na území Pardubického kraje své první kroky dělala i česká aviatika.
Ing. Jan Kašpar první let z Pardubic do Prahy absolvoval z letiště, které
dosud funguje jako jedno z pěti českých mezinárodních, která přijímají
velká dopravní a cargo letadla.“
Letiště Pardubice se v posledních letech stává čím dál
vyhledávanějším cílem i začátkem cest řady turistů a obchodních
cestujících létajících z/do Česka. Začíná se prosazovat zejména
v oblasti charterových letů, ale nejen jich. Má už i svoji pravidelnou
linku. Ředitele společnosti East Bohemian Airport a.s. , civilního
provozovatele letiště, Ing. Jiřího Andrlíka jsem se zeptal, jaký byl pro
Letiště Pardubice loňský rok.
Opět jsme zaznamenali nárůst cestujících. Není tajemstvím, že
pětaosmdesát procent z nich tvoří turisté z Ruské federace. Největší
počet letadel k nám nalétává z Moskvy. Každoročně se zvyšuje
využití Letiště Pardubice také českými turisty létajícími do
přímořských destinací na dovolené. V minulém roce létali do šesti,
v tomto roce létají do osmi. Ruská klientela se kromě Moskvy rozšířila
ještě o charter z Petrohradu a na začátku tohoto roku jsme získali
pravidelnou linku Moskva – Pardubice. V minulém roce jsme odbavili
sedmdesát jedna a půl tisíce cestujících a letos jich očekáváme přes
devadesát tisíc. Pokud by vyšly všechny plány, budeme se blížit ke sto
tisícům odbavených pasažérů, což je pro takováto regionální letiště
nepsaná magická hranice.
V tomtéž vydání letošního Všudybylu poslanec za Pardubický
kraj, člen Kontrolního výboru a předseda Podvýboru pro lesní a vodní
hospodářství Parlamentu České republiky pan Daniel Petruška říká:
„Nesmírně významným činitelem pro hospodářský rozvoj a rozvoj
cestovního ruchu je pardubické letiště.“ Čím si tuto roli zasluhuje? Co
je za zvyšujícím se zájmem leteckých dopravců létat z/na Letiště
Pardubice?
Námi poskytované obchodní a provozní podmínky, servis a to, že jsme
vsadili na ruskou klientelu, což se ukázalo jako správné. Samozřejmě,
těžíme i z toho, že jsme dopravně snadno dostupní hlavnímu městu.
A také, že si můžeme dovolit vstřícné ceny pro letecké dopravce. Naše
letiště je svou spádovostí, a to nejen v rámci východočeského regionu,
ideální pro charterovou dopravu českých turistů do zahraničí. Je vhodné
i pro zahraniční návštěvníky, kteří se potřebují přiblížit Praze.
Pardubice jsou jedním z největších českých železničních uzlů. Mají
ideální polohu na křížení tratí sever – jih – východ – západ.
Máme k nám už téměř dokončenou dálnici. Během několika let budou
hotovy dálniční přivaděče. Dostupnost z Letiště Pardubice na okraj
Prahy je už dnes pětapadesát minut. Vlakem, který každé tři čtvrtě
hodiny jezdí mezi Pardubicemi a Prahou, jste v centru Prahy za padesát minut.
Tím jsme pro řadu leteckých společností žádoucími partnery.
Z řady vyjádření primátora statutárního města Pardubic Ing.
Jaroslava Demla, z citací náměstka hejtmana Ing. Línka i pana poslance
Petrušky vyplývá, že statutární město Pardubice i po něm pojmenovaný
Pardubický kraj si své letiště velmi považují. Jaké s ním mají
záměry?
Mají velkou snahu jej rozvíjet. Jejich představitelé velmi rychle pochopili,
že mezinárodní letiště znamená zvýšení bonity celého kraje a
východočeského regionu minimálně o jeden stupeň výš v evropském a
světovém měřítku. Od toho se odvíjí i jejich směřování dalšího
rozvoje letiště. Prvním krokem bylo, že se od státu podařilo získat
potřebné pozemky pro výstavbu nových odbavovacích hal a dalších
zařízení potřebných k provozování mezinárodního letiště. Podařilo
se specifikovat podmínky vstupu investorů do tohoto procesu. Zájem investorů
je silný. V současné době se intenzivně vyjednává se třemi zájemci a
očekáváme zapojení dalších. Pro nás je to signálem, že poloha Letiště
Pardubice a jeho schopnost absorbovat patřičný počet cestujících a
leteckého carga je dobrá. Proto investoři chtějí zhodnocovat své peníze
právě jeho prostřednictvím. Ostatně, nikdy nebyl problém získat někoho,
kdo by naše letiště zafinancoval. Investoři se profilují i do pozic
provozovatelů letiště. Tzn., rádi by získali určitý podíl v akciové
společnosti East Bohemian Airport, která Letiště Pardubice provozuje. Také
to je signálem, že vidí nejenom návratnost investice, ale i další
možnosti generování zisku. I když se intenzivně vyjednává, město a kraj
už zvolily cestu. Sami jsme tak vstoupili do procesu získání územního
rozhodnutí a dalších věcí. Statutární město Pardubice i Pardubický
kraj rozhodly, že se letiště bude rozvíjet v určitých fázích a až
přijde investor, který bude splňovat nastavená kritéria, bude mu dána
šance se zapojit. Teď pracujeme na studii vlivu stavby na životní
prostředí, hlukových studiích, dokumentaci k územnímu rozhodnutí,
řeší se sítě a další věci. Tento proces bude nezávisle na
vyjednávání s potenciálními investory pokračovat dál. Naším cílem je,
abychom se profilovali jako moderní, regionální letiště dávající
významné předpoklady pro ekonomický a společenský rozvoj našeho města a
kraje, který drží řadu „nej“. Kromě toho, že máme díky Ing.
Kašparovi primát coby nejstarší nepřetržitě fungující letiště, je
možné cosi obdobného konstatovat o našich nejbližších sousedech –
pardubickém dostihovém závodišti a slavné „Velké pardubické“. Naší
ambicí není vytvářet Praze konkurenci. Praha-Ruzyně jako hlavní letiště
bude vždycky mít svoji nezastupitelnou roli a pokud si to nepokazí, vysoce
pravděpodobně se stane frekventovaným středoevropským hubem. Je ale pravda,
že ne vše se musí odehrávat na hlavním letišti, což je příležitost pro
nás, regionální letiště. Mám tím na mysli nejen charterové lety, ale
i některé pravidelné linky nízkonákladových leteckých společností,
které mohou mít zájem právě o Letiště Pardubice. Samozřejmě, až jej
dobudujeme podle našich představ.