Mezinárodní letiště ve Vodochodech
13. 07. 2014
Modernizace mezinárodního letiště ve Vodochodech přispěje ke
zvýšení výkonnosti českého národního hospodářství v širokém
spektru podnikatelských aktivit a k vytvoření tisíců nových pracovních
míst. Česká republika díky ní bude disponovat moderním mezinárodním
letištěm, které odlehčí zátěži na vzletových a přistávacích
koridorech na západě Prahy a na dlouhou dobu pokryje poptávku po letecké
dopravě z Prahy i do Prahy bez nutnosti veřejných investic. Rozhovor
s generálním ředitelem Letiště Vodochody Ing. Martinem Kačurem jsem ale
2. června 2014 zahájil ohlédnutím za loňským rokem.
Pane řediteli, jaký byl?
Poměrně dobrý. Zaznamenali jsme sice méně pohybů než v roce 2012, avšak
z hospodářského hlediska byl rok 2013 lepší než předloňský.
I s menším objemem provozu jsme totiž vydělali víc peněz. Hlavně proto,
že jsme tu měli daleko víc větších letadel kvůli opravám a modernizacím
a následnému zalétávání jedno- a dvoumístných proudových letadel,
která k nám tato velká transportní přivážela. Ale nejdůležitější
bylo ukončení procesu EIA a získání souhlasného stanoviska Ministerstva
životního prostředí ČR k posouzení vlivu rozvojového záměru na
životní prostředí. A na základě získaného grantu se nám podařilo
zahájit provoz firemní školky pro děti zaměstnanců společností Letiště
Vodochody a Aero Vodochody Aerospace.
A jak se vyvíjí vaše vlastní modernizace?
Ta čelí nátlaku, kterým se její odpůrci mimo jakákoli pravidla snaží
zpochybnit studii EIA. Teď čekají na vyjádření ministra životního
prostředí, zda jim vyjde vstříc a bude studii přezkoumávat. Nicméně
stanovisko k EIA je platné, a proto připravujeme dokumentaci pro územní
řízení. Počítáme, že jej někdy v polovině tohoto roku
odstartujeme.
Co když ministr vydá záporné stanovisko?
To by musel zjistit, že úředníci jím řízeného ministerstva postupovali
nezákonně, respektive v rozporu se zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí. Posuzování našeho projektu se ale nijak
nelišilo od těch, co kdy probíhala. Pokud by ministerstvo zjistilo
nezákonnost postupu, určitě by to neskončilo jenom u nás. Stejný problém
by vyvstal u řady dalších staveb. Kdyby tedy Ministerstvo životního
prostředí ČR došlo k závěru, že jeho úředníci v procesu
schvalování nepostupovali v souladu se zákonem, bude nuceno sanovat
mnohamilionové až miliardové škody, které jeho lidé v našem případě
i v řadě dalších způsobili protizákonným postupem. Je nabíledni, že
v odůvodnění by musela být chyba v procesu EIA popsána, včetně
vysvětlení, proč je EIA odebírána. A taková skutečnost by určitě
neušla těm, kdo využívají práva k blokování a zdržování staveb. Ti
by toto zdůvodnění důsledně porovnávali se všemi ostatními platnými
stanovisky EIA a zjišťovali, v kolika dalších případech ministerští
úředníci stejným postupem pochybili, což může způsobit škody dalším
investorům. V případě, že by Ministerstvo životního prostředí ČR
muselo zpochybnit své vlastní stanovisko, vznikne precedens, který vyvolá
dominový efekt s fatálním dopadem na téměř jakýkoli infrastrukturní
projekt v České republice.
Pane řediteli, jen krásný den prý chválí všichni. A ten
dnešní je opravdu nádherný, slunečný. Ptáci létají hodně vysoko a
sportovní letci při letech za vidu až do tří set metrů…
Ano, stále je velký zájem absolvovat na Letišti Vodochody letecký výcvik.
Naší výhodou je, že ve Středočeském kraji jsme jedním ze dvou letišť
s radionavigačním vybavením – tím druhým je ruzyňské letiště.
A tak mnozí z budoucích pilotů trénují létání podle přístrojů
právě u nás. Našich služeb ráda využívá řada leteckých škol, které
láká naše zázemí, přátelské prostředí, dobrá dopravní a cenová
dostupnost.
Kolik pracovních míst přinese modernizované
letiště?
Spoustu. Přímých i nepřímých. Obrovskou předností je, že tato
pracovní místa nepůjde přemístit jinam třeba proto, že tam mají
lacinější pracovní sílu. Náš projekt je svázán se Středočeským
krajem a s Prahou. A jaký bude jejich objem? Na to jsou různé studie, podle
kterých dokáže každý milion odbavených cestujících vygenerovat tisíc
přímých pracovních příležitostí. K tomu pak připočtěme ještě asi
dva a půl tisíce nepřímých a indukovaných pracovních míst mimo
letiště. Vzhledem k tomu, že budeme podnikat v segmentu nízkonákladových
letišť pro menší a středně velké typy letadel, jako jsou Airbus 320 nebo
Boeing 737, pohybují se moje odhady víc při zemi, přibližně na třetině
těchto čísel. Vyplývá z toho, že projekt letiště Vodochody dá práci
zhruba třem tisícovkám živitelů rodin.
Naznačil jste, že loňský rok byl úspěšný i díky tomu,
že se daří fabrice Aero Vodochody.
Je to tak. V současné době společnost směřuje zejména do výroby
leteckých komponentů a celků. Ale rozjíždí i jiný byznys, včetně
servisu letadel L-39, L-59 pro zahraniční klienty. S tím souvisí
zalétávací provoz přímo u nás a pohyby velkých transportních strojů,
které malá proudová letadla na servis přivážejí. V loňském roce jsme
tu tak měli příležitost opět vidět transportní Herkuly a po dlouhých
letech dokonce i Iljušiny Il-76.
Jaká bude budoucnost letecké dopravy v České
republice?
Využití letecké dopravy v Česku, s ohledem na počet obyvatel, zdaleka
není tak významné, jako v zemích západní Evropy. Dřív nebo později se
ale dostaneme ke stejným číslům – i proto, že česká ekonomika opět
roste. Obyvatelé Česka cestují rádi, a možnost svobodně cestovat si už
nenechají vzít. Orientace na nízkonákladový segment je jedním z prvků,
které pomohou k výraznější dostupnosti letecké dopravy. Všechno
koneckonců stojí na ceně, která cestovateli dovolí koupit si letenku a
místo silniční či železniční dopravy volit leteckou.