Mezinárodní letiště Karlovy Vary
03. 07. 2005
Rozhovor s ředitelem mezinárodního letiště Karlovy Vary Ing.
Václavem Černým jsem zahájil konstatováním, že karlovarské letiště je
pro Karlovarský kraj strategickou záležitostí nejen proto, že patří
v rámci Česka k turisticky nejnavštěvovanějším. Dopravní dostupnost
odnepaměti byla a bude stěžejním limitujícím činitelem obchodu. Ostatně
právě díky ní mohl na našem území vzniknout první nám známý státní
útvar, tzv. Sámova říše, z níž se po mnoha peripetiích vyklubalo to,
v čem nyní žijeme. V ne nepodstatné součásti zahraničního obchodu –
odvětví cestovního ruchu a lázeňství – je pak dopravní dostupnost
limitující dvojnásob. Pane řediteli, když jsme spolu hovořili posledně,
projevil jste přání, aby vaše letiště bylo využíváno i k cestám na
zahraniční dovolené.
Přání bylo vyslyšeno. Poprvé v loňském roce, kdy odtud cestovní
kanceláře EXIM Tours a FIRO-tour začaly nabízet letecké zájezdy do Tuniska
a do Řecka na Krétu. Jejich klienti létali s leteckou společností Travel
Service stroji Boeing 737–800. A protože se nabídka setkala se slušným
zájmem, obě cestovní kanceláře v zájezdech s odlety z Karlových Varů
pokračují i letos. Jejich klienti létají s Tunisairem do Tuniska. Mohu-li
tedy vyslovit další přání, pak aby vzrůstal počet leteckých zájezdů a
destinací z/do Karlových Varů.
K 1. červenci 2004 se provozovatelem letiště Karlovy Vary stala
samostatná právnická osoba, společnost s ručením omezeným – Letiště
Karlovy Vary s.r.o., spadající pod křídla Karlovarského kraje.
Byl to administrativně náročný krok. Mohu-li jej po tři čtvrtě roce
hodnotit, naplnil má očekávání. Nový vlastník má zájem na rozvoji
letiště a je si vědom, že kvalitní dopravní infrastruktura významně
stimuluje hospodářský rozvoj kraje. Karlovarský kraj se chystá do
modernizace svého letiště v příštím roce investovat více než 200 mil.
korun. Modernizace je totiž základním předpokladem, abychom k nám dostali
další letecké společnosti a umožnili našemu kraji přímá letecká
spojení i s jinými destinacemi.
Co všeobecná letecká doprava?
V této oblasti u nás dominují zejména „byznys jety“ obchodní
klientely a VIP lázeňských hostů. V té ostatní jsme vstupem do Evropské
unie pocítili mírný pokles. Zahraniční turisté, kteří k nám přiletí
na výlet, už totiž musí u pohonných hmot a přistávacích poplatků
hradit daň z přidané hodnoty, což před vstupem nemuseli. Došlo tak pro
ně k výraznému navýšení cen, aniž by Letiště Karlovy Vary cokoliv
zdražovalo.
Jaký byl pro Letiště Karlovy Vary loňský rok?
Nejlepší v novodobé historii. Už proto, že národní dopravce ČSA začal
na linky Karlovy Vary – Moskva nasazovat kapacitnější verzi strojů Boeing
737–400 až se 168 sedačkami v ekonomické verzi. Byly vyslyšeny
požadavky touroperátorů. Zájem mezi hosty z Ruské federace rok od roku
stoupá. Krom toho, jak jsem již zmínil, byly odsud zahájeny i lety do
Středomoří. Dostali jsme se tak na 38 tisíc odbavených cestujících
(včetně tranzitních) a již druhý rok po sobě zaznamenali
mírný zisk.
Nicméně se domnívám, že poměr neuspokojených návštěvníků
z Ruské federace, kteří do Karlových Varů „létají“ po věčně
ucpané „Karlovarské silnici“ z mezinárodního Letiště Praha-Ruzyně,
je stejný, tedy v absolutních číslech opět větší než loni či
předloni.
Počet hostů, kteří k nám létají přímo, je stále nižší než
celkový počet občanů Ruské federace, kteří se v Karlových Varech a
dalších západočeských lázních léčí. Drží se zhruba na dvou
třetinách. Neznámou v této rovnici je, z kterých oblastí Ruské federace
tato třetina pochází. Je totiž možné, že ti, kteří ji tvoří,
nelétají přes Moskvu, ale z jiných míst a přes jiné huby.
Předpokládám, že tyto informace je Karlovarský kraj schopen vygenerovat na
základě rozvíjející se spolupráce mezi ním a podnikatelskou sférou
orientovanou na lázeňskou a turistickou klientelu a mezi letištěm na straně
jedné a hotely a lázeňskými společnostmi na straně druhé. Na půdě
krajské sekce Národní federace hotelů a restaurací České republiky jsem
měl před jejími zástupci možnost prezentovat záměry karlovarského
letiště. Po modernizaci se dostane na zcela jinou úroveň, již zcela
srovnatelnou s obdobnými letišti v Evropské unii.
Jaké to bude, až to bude?
Modernizace je rozčleněna na tři etapy. Investorem I. a III. etapy je
Karlovarský kraj, financování II. etapy je plně v naší režii. První
zahrnuje rekonstrukci stávající vzletové a přistávací dráhy
v současných rozměrech. Rekonstrukce jejího povrchu navýší její
únosnost. Dojde současně k úpravě nivelety, tj. k narovnání
výškových poměrů na dráze, což je nutná podmínka pro následnou
možnost jejího prodloužení a rozšíření. Druhá etapa bude zahrnovat
rekonstrukci světelného zabezpečení s výstavbou nové přibližovací
řady a kompletní rekonstrukcí veškerého energetického zázemí letiště
tak, aby byly splněny podmínky ICAT ICAO. Třetí etapa bude řešit úpravy
odbavovací budovy s ohledem na plnění Schengenských dohod, které v Česku
mají vstoupit v platnost v říjnu 2007. Měla by spočívat nejen
v úpravách vnitřku. Vzhledem k tomu, že i ČSA nasazují kapacitnější
letouny a že očekáváme větší počty pasažérů na nových linkách, bude
doplněna o dostavbu stávající budovy tak, aby se cestujícím dostalo
standardního komfortu.
Pro druhou etapu modernizace jste zabojovali u Evropské unie…
Ano, zadařilo se kraji i nám. Karlovarský kraj získal podporu ze
strukturálních fondů EU ve výši 30 % nákladů I. etapy a naše dotace se
týká rekonstrukce světelného zařízení tak, aby bylo možno na letišti
provádět pravidelné lety denně po celý rok bez ohledu na počasí. Tato
klíčová investice, na niž jsme v rámci programu INTEREG III A získali
padesátiprocentní evropskou dotaci, nám umožní oslovit další letecké
společnosti. Dá se předpokládat, že k nám budou plánovat své linky
s daleko větší ochotou. Čerpání peněz je částečně podmíněno
zavedením nového leteckého spojení do Mnichova s tím, že tato linka bude
prodloužena (nevím, zdali jednou týdně nebo častěji) až do bavorského
Hofu – jehož letiště je naším partnerem v tomto projektu. V tom
zřejmě významnou roli sehraje participace touroperátorů, hotelů a lázní
Karlovarského kraje, např. formou dotazníkového šetření, abychom
zjistili, jakým způsobem a kudy se jejich individuální klientela dopravuje
do „Lázeňského trojúhelníku“. Předpoklad je takový, že po získání
reprezentativního objemu informací a na základě analýzy dat bude
s leteckými společnostmi možno vést seriózní vyjednávání.