Menu

Marienbad Film Festival

23. 10. 2017

V Mariánských Lázních proběhl 28. srpna až 2. září Marienbad Film Festival. V den jeho zahájení jsem oslovil jeho ředitelku Zuzanu Stejskalovou.
Paní ředitelko, proč název Marienbad Film Festival?
Jméno festivalu je evokováno dobou, kdy Mariánské Lázně žily vrcholným společenským životem. Dobou, kdy jméno Marienbad bylo mezinárodně proslulým pojmem. Inspirací k pojmenování festivalu byl film režiséra Alaina Resnaise Loni v Marienbadu. Mariánky nejsou české. Jen Češi je nevytvořili. To, co tady je, vznikalo za Rakouska-Uherska. Dnes už tu není ani původní obyvatelstvo, po druhé světové válce byly Mariánské Lázně dosídleny.

O čem je Marienbad Film Festival?
O experimentálním filmu, který neměl v Česku samostatnou platformu. Sem tam se „vetřel“ do zajetých filmových přehlídek, kde i mohl mít sekci, ale samostatný festival pro experimentální film až do loňska neexistoval. Jsou to dva roky, co Státní fond kinematografie otevřel samostatnou výzvu pro experimentální film a podporuje tvorbu experimentálních filmů. A aby bylo kde tyto filmy souborně prezentovat, vznikl Marienbad Film Festival.

Co to je experimentální film?
Široký pojem. Alternativní přístup ke kinematografii, odlišný přístup k ději či formátu. Experimentálními filmy byla avantgardní díla. My některá z nich letos v sekci Česká retrospektiva uvedeme a začínáme filmy Alexandra Hackenschmieda nebo Elmara Klose z třicátých let minulého století. Experimentální filmy většinou nemají uzavřený děj, nejsou narativní a ani nejsou uměním ve výtvarném smyslu, jako například videoart. Na to jsou jeho tvůrci obvykle hákliví. Experimentální film? To je kinematografie! Dnes se autoři tzv. experimentálních filmů vracejí k původnímu mediu, k filmu jako takovému. Není to však podmínkou. Zveme tvůrce experimentálních filmů sem do Mariánských Lázní, aby zde své experimentální pokusy sami prezentovali. Někteří promítají projektory, které si sami stavějí, dávají do sestav a mixují. Jiní přivezou flash disk se záznamem obráceného principu výroby vápna ve vysokém rozlišení s orchestrálním doprovodem. Letos budeme mít třeba „pramítačku“, přístroj, díky němuž si jeho autor osahává svět pomocí projekce. Vkládá do něj nejen film, ale i obinadlo, izolepu nebo krajku. V příštích letech chceme v rámci retrospektivy pokračovat i našimi proslulými šedesátými lety – Němec, Chytilová, ti rovněž tvořili experimentální filmy. Každoročně také nabídneme samostatnou sekci pro zahraniční přehlídku současných experimentů. Letos jsme se zaměřili na Rakousko. Zkrátka Marienbad Film Festival chce dávat prostor jinému filmu. V podtitulu máme, že jsme poslední filmový festival.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001