Marienbad Film Festival
23. 10. 2017
V Mariánských Lázních proběhl 28. srpna až 2. září
Marienbad Film Festival. V den jeho zahájení jsem oslovil jeho ředitelku
Zuzanu Stejskalovou.
Paní ředitelko, proč název Marienbad Film Festival?
Jméno festivalu je evokováno dobou, kdy Mariánské Lázně žily vrcholným
společenským životem. Dobou, kdy jméno Marienbad bylo mezinárodně
proslulým pojmem. Inspirací k pojmenování festivalu byl film režiséra
Alaina Resnaise Loni v Marienbadu. Mariánky nejsou české. Jen Češi je
nevytvořili. To, co tady je, vznikalo za Rakouska-Uherska. Dnes už tu není
ani původní obyvatelstvo, po druhé světové válce byly Mariánské Lázně
dosídleny.
O čem je Marienbad Film Festival?
O experimentálním filmu, který neměl v Česku samostatnou platformu. Sem
tam se „vetřel“ do zajetých filmových přehlídek, kde i mohl mít
sekci, ale samostatný festival pro experimentální film až do loňska
neexistoval. Jsou to dva roky, co Státní fond kinematografie otevřel
samostatnou výzvu pro experimentální film a podporuje tvorbu
experimentálních filmů. A aby bylo kde tyto filmy souborně prezentovat,
vznikl Marienbad Film Festival.
Co to je experimentální film?
Široký pojem. Alternativní přístup ke kinematografii, odlišný přístup
k ději či formátu. Experimentálními filmy byla avantgardní díla. My
některá z nich letos v sekci Česká retrospektiva uvedeme a začínáme
filmy Alexandra Hackenschmieda nebo Elmara Klose z třicátých let minulého
století. Experimentální filmy většinou nemají uzavřený děj, nejsou
narativní a ani nejsou uměním ve výtvarném smyslu, jako například
videoart. Na to jsou jeho tvůrci obvykle hákliví. Experimentální film? To
je kinematografie! Dnes se autoři tzv. experimentálních filmů vracejí
k původnímu mediu, k filmu jako takovému. Není to však podmínkou. Zveme
tvůrce experimentálních filmů sem do Mariánských Lázní, aby zde své
experimentální pokusy sami prezentovali. Někteří promítají projektory,
které si sami stavějí, dávají do sestav a mixují. Jiní přivezou flash
disk se záznamem obráceného principu výroby vápna ve vysokém rozlišení
s orchestrálním doprovodem. Letos budeme mít třeba „pramítačku“,
přístroj, díky němuž si jeho autor osahává svět pomocí projekce.
Vkládá do něj nejen film, ale i obinadlo, izolepu nebo krajku.
V příštích letech chceme v rámci retrospektivy pokračovat i našimi
proslulými šedesátými lety – Němec, Chytilová, ti rovněž tvořili
experimentální filmy. Každoročně také nabídneme samostatnou sekci pro
zahraniční přehlídku současných experimentů. Letos jsme se zaměřili na
Rakousko. Zkrátka Marienbad Film Festival chce dávat prostor jinému filmu.
V podtitulu máme, že jsme poslední filmový festival.