Menu

Dallmayr se prosazuje nejen tím, že patří mezi největší a nejznámější firmy na tradičním evropském trhu kávou. Významné místo zaujímá v celém oboru gastronomie. Jeho vybrané kávové speciality jsou ceněny v klasických kavárnách stejně jako v kvalitních hotelech, v nejvyhlášenějších restauracích i v oblíbených tradičních lokálech po celém světě. Od samého vzniku domu Dallmayr se jeho spolupracovníci cítí být zavázáni vycházet vstříc vytváření co největšího požitku konzumentům kávy. Historii kávy Dallmayr je možné vysledovat až do roku 1700. Šestnáct titulů dvorního dodavatele – bavorského královského domu, německého císařského dvora a ostatních evropských panovnických a královských domů – to je důkaz tradice kvality jako nejvyšší zásady. Toto pravidlo je u Dallmayrů platné dodnes. Dallmayr chce lidi hýčkat a také ukázat cestu noblesního životního stylu. Pro své kompozice proto používá nejjemnější kávy z vysokohorských plantáží nejlepších pěstebních oblastí světa. V oblibě má především špičkové druhy káv z Etiopie – pravlasti kávy.

Máme kávu Dallmayr. To se k nám hodí…

15. 06. 2008

Za to, že je Všudybyl tak elegantní, může Brno, neboť tam sídlí DTP studio Layout, jež mu dává grafickou podobu. Brno ale může i za toto interview. První kávu značky Dallmayr v mém životě mi totiž podali v moderně řešeném, nově otevřeném Spielberk café ve Spielberk Office Centre v Brně – Štýřicích.  Avšak než jsme se s jednatelem a generálním ředitelem firmy Alois Dallmayr Automaten – Service s.r.o. panem René Sionem sešli  ve Francouzské restauraci Obecního domu v Praze k rozhovoru, uplynula řada měsíců. Pane Sione, jak jste se dostal ke kávě a do čela českého zastoupení Dallmayru?
Když jsem se vrátil ze zahraničí, kde jsem působil jako oční optik, měl jsem pocit, že bych měl zase začít někde pracovat. V Česku ale v té době ještě vládl optický středověk a mně se nechtělo pracovat v takových podmínkách. Náhoda tomu chtěla, že jsem dostal pozvánku na italskou ambasádu na jakousi party. Tam jsem se dozvěděl, že italská společnost hledá spolupracovníka. Přišel jsem na pohovor a ještě ten den večer mi sdělili, že vybrali mne. Nastoupil jsem do malé firmy ke staršímu italskému obchodníkovi, který do České republiky dovážel potravinářské technologie, zařízení pro gastronomii a další potravinářská zařízení. Mezi nimi byly i nápojové automaty. Tím jsem se tak trošku poprvé dotkl kávy. Později jsem dostal nabídku partnerské firmy, jejíž jedna z divizí se zabývala nápojovými automaty na kávu. Přes ní k tentokrát čistě české firmě, která už dělala výhradně nápojové automaty. Po letech jsem odešel z oboru dělat obchodního ředitele pro export v tehdy největší české velkoobchodní společnosti na dveřní kování Cobra, kde si mne našel a oslovil Dallmayr, jestli bych nechtěl zpátky do vendingu, do automatů. Dallmayr je top pojem. Ať jsem pracoval u kterékoliv z předchozích vendingových firem, ve všech panovala obava, že i do Česka jednou přijde Dallmayr. Po delším zvažování a dotazech, co firma Dallmayr ví o českém trhu, co ode mne očekává, jakým způsobem tu chce expandovat, pracovat se sortimentem apod., jsem tuhle výzvu přijal. Zjistil jsem, že Dallmayr má náš trh dobře zmapovaný a že svůj vstup myslí naprosto seriózně. A tak jsme společně založili firmu Alois Dallmayr Automaten – Service s.r.o. a začali pracovat.

Alois Dallmayr Automaten – Service se zprvu u nás zabýval hlavně vendingem – samoobslužnými automaty, ať už nápojovými nebo na balené potraviny…
V době příchodu do Česka měl Dallmayr vyzkoušen franšízing z Maďarska, kde se mu osvědčil, a proto jej nabídl i na českém trhu. Na první inzerát se nám ozvalo asi čtyři sta lidí, z nichž jsme vybrali kolem čtyřiceti franšízantů. Začali jsme postupně růst, takže dnes máme zhruba sto dvacet podepsaných franšízových smluv. Značka Dallmayr je známa po celém světě. Prodává se v Kanadě, USA, Řecku, v Japonsku, kde je nesmírně oblíbená. Japonci nesmírně milují tradici, a proto i Dallmayr. A také Rusové, neboť naše historie je víc než třistaletá. Záhy nás začali oslovovat lidé z velké gastronomie. Kavárny, restaurace, hotely, cateringové společnosti. Přivezli jsme přístroje, gastrokávu a pouze na základě poptávky je umísťovali. Ta byla tak velká, že jsme vytvořili gastrodivizi a začali se gastronomii věnovat aktivně. Do našich referencí tak už patří i slavný pražský pětihvězdičkový hotel Paříž, ale také Imperial, na jejichž executive pokojích zajišťujeme samoobslužné podávání kávy, ale i čaje. V Praze jsme v kavárně Savoy, Vinohradském Pavilonu, ve Státní opeře, v Gott Gallery, restaurantu na Úřadu vlády atp. Rovněž naši franšízanti začali otvírat kavárny, v nichž mají nejen naši kávu, ale i další produkty – čokoládu a čaje. Uvědomili jsme si, že obchodními partnery značky Dallmayr jsou lidé, kteří si váží svých hostů a chtějí jim poskytovat špičkovou kvalitu, nabízet něco, co má velkou tradici, a které těší konstatovat: „Ano, my máme kávu Dallmayr. To se k nám hodí…“

Jak jsme na tom my Češi s kávovou kulturou?
Říká se, že správně uvařená káva povzbudí a že správně připravený kávový nápoj organismus stráví během dvaceti minut. Takže povzbudí a nezanechá škodlivé stopy. Co se týče kávové kultury, ještě před deseti lety byli Češi masivní reklamou přesvědčováni, že jedině instantní káva je to pravé. A tak nahradila českého turka, což není špatně, protože ten je opravdu nezdravý. Způsobuje žaludeční vředy a bolehlav. Nicméně rozpustná káva patří ke snídani doma nebo do samoobslužného nápojového prodejního automatu, kdy potřebujete být rychle obslouženi. Do velké gastronomie nepatří. Ačkoliv Dallmayr podává i instantní kávu pro vending (samoobslužný výdej / prodej – taková služba je s oblibou využívána v zázemí hotelů pro personál, ale i pro čekající hosty lázeňských středisek nebo v dalších prostorách doplňkových služeb), pro gastronomii doporučuje jednoznačně kávu zrnkovou. Ať už mletou nebo nemletou, která se připravuje na místě. Řekl bych, že kávová osvícenost začala díky přílivu zahraničních rezidentů nejen do Prahy, ale i do dalších měst, později sami Češi poznali kvalitní kávy při svých pracovních i soukromých cestách po zahraničí. Ačkoli dobrá káva může být podávána všude, až osmdesát procent chuti výsledného nápoje závisí na lidském faktoru – na její přípravě a údržbě zařízení. Můžete mít sebelepší surovinu, ale pokud barista neumí připravit kávu, podá vám nepitelný nápoj. Samozřejmě je velmi obtížné připravit kvalitní nápoj z průměrné suroviny, ale pořád je lepší pít průměrný nápoj z průměrné suroviny než podprůměrný nápoj ze špičkové. My Češi jsme velcí cestovatelé a poznatky, ať už z Itálie, Řecka či Chorvatska, kde je vysoká kultura podávání kávy, způsobily, že už většina z nás ví, jak má káva chutnat. A také jak má vypadat, popřípadě jak má být servírována. To je stále pro většinu baristů tvrdý oříšek. Čeští zákazníci už proto chtějí dobrou kávu, tak jako poznají dobrý doutník, víno nebo čaj. A pokud jdou do kavárny, musí to být o kávě. O zážitku. Host chce vědět, jakou značkou kavárna disponuje. Informace typu: „Máme „presso“, máme „vídeň“…“ bere jako samozřejmost. V prvé řadě chce vědět, jakou značkou kávy dotyčný podnik disponuje, a z toho usoudí, jak ji asi vaří, jak se stará personál o kávu, jak se stará dodavatel kávy o schopnosti personálu. Co se týče kvality, je tendence vzrůstající. Určitě pak u konzumentů kávy Dallmayr. Dáváme velký důraz na vstupní i opakované školení baristů, spolupracujeme se Školou kávy pana Roberta Trevisaniho, jehož aktivní vizi světa pouze s dobrou kávou velmi sdílíme, podporujeme aktivity hotelových škol a škol cestovního ruchu.
Často se nám stává, že naši zákazníci, kteří mají kavárny v nákupních centrech, si v blízkosti vchodu do kavárny nainstalují náš samoobslužný prodejní nápojový automat na kávu (může být i v kombinaci zrnková – instatní), čímž dosahují synergického efektu. Automat často přitáhne pozornost zákazníků k jejich kavárně. A zároveň šetří provozní místo kavárny. Nápojový automat jakoby zabraňuje, aby v kavárně byla neefektivně obsazená místa. Zákazník, který chce kávu levně, nepůjde od kavárny. A naopak. Zákazník, který si chce dopřát kávový rituál, si nedá kávu z automatu. Kavárníci zjistili, že tato kombinace je pro ně přínosem a často jim až dvojnásobně zvyšuje obrat.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001