Dallmayr se prosazuje nejen tím, že patří mezi největší a nejznámější firmy na tradičním evropském trhu kávou. Významné místo zaujímá v celém oboru gastronomie. Jeho vybrané kávové speciality jsou ceněny v klasických kavárnách stejně jako v kvalitních hotelech, v nejvyhlášenějších restauracích i v oblíbených tradičních lokálech po celém světě. Od samého vzniku domu Dallmayr se jeho spolupracovníci cítí být zavázáni vycházet vstříc vytváření co největšího požitku konzumentům kávy. Historii kávy Dallmayr je možné vysledovat až do roku 1700. Šestnáct titulů dvorního dodavatele – bavorského královského domu, německého císařského dvora a ostatních evropských panovnických a královských domů – to je důkaz tradice kvality jako nejvyšší zásady. Toto pravidlo je u Dallmayrů platné dodnes. Dallmayr chce lidi hýčkat a také ukázat cestu noblesního životního stylu. Pro své kompozice proto používá nejjemnější kávy z vysokohorských plantáží nejlepších pěstebních oblastí světa. V oblibě má především špičkové druhy káv z Etiopie – pravlasti kávy.
Máme kávu Dallmayr. To se k nám hodí…
15. 06. 2008
Za to, že je Všudybyl tak elegantní, může Brno, neboť tam sídlí
DTP studio Layout, jež mu dává grafickou podobu. Brno ale může i za toto
interview. První kávu značky Dallmayr v mém životě mi totiž podali
v moderně řešeném, nově otevřeném Spielberk café ve Spielberk Office
Centre v Brně – Štýřicích. Avšak než jsme se s jednatelem a
generálním ředitelem firmy Alois Dallmayr Automaten – Service s.r.o. panem
René Sionem sešli ve Francouzské restauraci Obecního domu v Praze
k rozhovoru, uplynula řada měsíců. Pane Sione, jak jste se dostal ke kávě
a do čela českého zastoupení Dallmayru?
Když
jsem se vrátil ze zahraničí, kde jsem působil jako oční optik, měl jsem
pocit, že bych měl zase začít někde pracovat. V Česku ale v té době
ještě vládl optický středověk a mně se nechtělo pracovat v takových
podmínkách. Náhoda tomu chtěla, že jsem dostal pozvánku na italskou
ambasádu na jakousi party. Tam jsem se dozvěděl, že italská společnost
hledá spolupracovníka. Přišel jsem na pohovor a ještě ten den večer mi
sdělili, že vybrali mne. Nastoupil jsem do malé firmy ke staršímu
italskému obchodníkovi, který do České republiky dovážel potravinářské
technologie, zařízení pro gastronomii a další potravinářská zařízení.
Mezi nimi byly i nápojové automaty. Tím jsem se tak trošku poprvé dotkl
kávy. Později jsem dostal nabídku partnerské firmy, jejíž jedna z divizí
se zabývala nápojovými automaty na kávu. Přes ní k tentokrát čistě
české firmě, která už dělala výhradně nápojové automaty. Po letech
jsem odešel z oboru dělat obchodního ředitele pro export v tehdy
největší české velkoobchodní společnosti na dveřní kování Cobra, kde
si mne našel a oslovil Dallmayr, jestli bych nechtěl zpátky do vendingu, do
automatů. Dallmayr je top pojem. Ať jsem pracoval u kterékoliv
z předchozích vendingových firem, ve všech panovala obava, že i do Česka
jednou přijde Dallmayr. Po delším zvažování a dotazech, co firma Dallmayr
ví o českém trhu, co ode mne očekává, jakým způsobem tu chce
expandovat, pracovat se sortimentem apod., jsem tuhle výzvu přijal. Zjistil
jsem, že Dallmayr má náš trh dobře zmapovaný a že svůj vstup myslí
naprosto seriózně. A tak jsme společně založili firmu Alois Dallmayr
Automaten – Service s.r.o. a začali pracovat.
Alois Dallmayr Automaten – Service se zprvu u nás zabýval hlavně
vendingem – samoobslužnými automaty, ať už nápojovými nebo na balené
potraviny…
V době příchodu do Česka měl Dallmayr vyzkoušen franšízing
z Maďarska, kde se mu osvědčil, a proto jej nabídl i na českém trhu. Na
první inzerát se nám ozvalo asi čtyři sta lidí, z nichž jsme vybrali
kolem čtyřiceti franšízantů. Začali jsme postupně růst, takže dnes
máme zhruba sto dvacet podepsaných franšízových smluv. Značka Dallmayr je
známa po celém světě. Prodává se v Kanadě, USA, Řecku, v Japonsku, kde
je nesmírně oblíbená. Japonci nesmírně milují tradici, a proto
i Dallmayr. A také Rusové, neboť naše historie je víc než třistaletá.
Záhy nás začali oslovovat lidé z velké gastronomie. Kavárny, restaurace,
hotely, cateringové společnosti. Přivezli jsme přístroje, gastrokávu a
pouze na základě poptávky je umísťovali. Ta byla tak velká, že jsme
vytvořili gastrodivizi a začali se gastronomii věnovat aktivně. Do našich
referencí tak už patří i slavný pražský pětihvězdičkový hotel
Paříž, ale také Imperial, na jejichž executive pokojích zajišťujeme
samoobslužné podávání kávy, ale i čaje. V Praze jsme v kavárně
Savoy, Vinohradském Pavilonu, ve Státní opeře, v Gott Gallery, restaurantu
na Úřadu vlády atp. Rovněž naši franšízanti začali otvírat kavárny,
v nichž mají nejen naši kávu, ale i další produkty – čokoládu a
čaje. Uvědomili jsme si, že obchodními partnery značky Dallmayr jsou lidé,
kteří si váží svých hostů a chtějí jim poskytovat špičkovou kvalitu,
nabízet něco, co má velkou tradici, a které těší konstatovat: „Ano, my
máme kávu Dallmayr. To se k nám hodí…“
Jak jsme na tom my Češi s kávovou kulturou?
Říká se, že správně uvařená káva povzbudí a že správně připravený
kávový nápoj organismus stráví během dvaceti minut. Takže povzbudí a
nezanechá škodlivé stopy. Co se týče kávové kultury, ještě před deseti
lety byli Češi masivní reklamou přesvědčováni, že jedině instantní
káva je to pravé. A tak nahradila českého turka, což není špatně,
protože ten je opravdu nezdravý. Způsobuje žaludeční vředy a bolehlav.
Nicméně rozpustná káva patří ke snídani doma nebo do samoobslužného
nápojového prodejního automatu, kdy potřebujete být rychle obslouženi. Do
velké gastronomie nepatří. Ačkoliv Dallmayr podává i instantní kávu pro
vending (samoobslužný výdej / prodej – taková služba je s oblibou
využívána v zázemí hotelů pro personál, ale i pro čekající hosty
lázeňských středisek nebo v dalších prostorách doplňkových služeb),
pro gastronomii doporučuje jednoznačně kávu zrnkovou. Ať už mletou nebo
nemletou, která se připravuje na místě. Řekl bych, že kávová osvícenost
začala díky přílivu zahraničních rezidentů nejen do Prahy, ale i do
dalších měst, později sami Češi poznali kvalitní kávy při svých
pracovních i soukromých cestách po zahraničí. Ačkoli dobrá káva může
být podávána všude, až osmdesát procent chuti výsledného nápoje
závisí na lidském faktoru – na její přípravě a údržbě zařízení.
Můžete mít sebelepší surovinu, ale pokud barista neumí připravit kávu,
podá vám nepitelný nápoj. Samozřejmě je velmi obtížné připravit
kvalitní nápoj z průměrné suroviny, ale pořád je lepší pít
průměrný nápoj z průměrné suroviny než podprůměrný nápoj ze
špičkové. My Češi jsme velcí cestovatelé a poznatky, ať už z Itálie,
Řecka či Chorvatska, kde je vysoká kultura podávání kávy, způsobily, že
už většina z nás ví, jak má káva chutnat. A také jak má vypadat,
popřípadě jak má být servírována. To je stále pro většinu baristů
tvrdý oříšek. Čeští zákazníci už proto chtějí dobrou kávu, tak jako
poznají dobrý doutník, víno nebo čaj. A pokud jdou do kavárny, musí to
být o kávě. O zážitku. Host chce vědět, jakou značkou kavárna
disponuje. Informace typu: „Máme „presso“, máme „vídeň“…“ bere
jako samozřejmost. V prvé řadě chce vědět, jakou značkou kávy dotyčný
podnik disponuje, a z toho usoudí, jak ji asi vaří, jak se stará personál
o kávu, jak se stará dodavatel kávy o schopnosti personálu. Co se týče
kvality, je tendence vzrůstající. Určitě pak u konzumentů kávy Dallmayr.
Dáváme velký důraz na vstupní i opakované školení baristů,
spolupracujeme se Školou kávy pana Roberta Trevisaniho, jehož aktivní vizi
světa pouze s dobrou kávou velmi sdílíme, podporujeme aktivity hotelových
škol a škol cestovního ruchu.
Často
se nám stává, že naši zákazníci, kteří mají kavárny v nákupních
centrech, si v blízkosti vchodu do kavárny nainstalují náš samoobslužný
prodejní nápojový automat na kávu (může být i v kombinaci zrnková –
instatní), čímž dosahují synergického efektu. Automat často přitáhne
pozornost zákazníků k jejich kavárně. A zároveň šetří provozní
místo kavárny. Nápojový automat jakoby zabraňuje, aby v kavárně byla
neefektivně obsazená místa. Zákazník, který chce kávu levně, nepůjde od
kavárny. A naopak. Zákazník, který si chce dopřát kávový rituál, si
nedá kávu z automatu. Kavárníci zjistili, že tato kombinace je pro ně
přínosem a často jim až dvojnásobně zvyšuje obrat.