Luhačovice, lázně z nejkrásnějších
05. 06. 2004
Luhačovice za svou slávu vděčí nejen třísetleté tradici lázeňské
léčby, kouzlu architektury lázeňských domů, parkům a kráse okolní
přírody, ale především léčivým pramenům a osvíceným lidem, kteří
kdy stáli v jejich čele. Nejznámějšími prameny jsou Vincentka, Aloiska,
Ottovka a pramen Dr. Šťastného. Lázně Luhačovice, a.s. k léčbě
využívají i další hydrouhličitanochloridosodné kyselky a jeden
sirný pramen. V jejich léčebných zařízeních je poskytována lázeňská
léčba založená na využití přírodních léčivých zdrojů v kombinaci
s nejmodernějšími léčebnými a rehabilitačními metodami. Kromě
lázeňské léčby indikovaných onemocnění doplňkově nabízejí i řadu
relaxačně ozdravných pobytů.
V souvislosti s lázeňským Všudybylem jsem navštívil předsedu
představenstva akciové společnosti Lázně Luhačovice Ing. Josefa Krůželu,
CSc., abychom si popovídali již jako občané Evropské unie. Pane předsedo,
Lázně Luhačovice a Evropa…
Lázně Luhačovice a Evropa, to je velké téma. Z mnoha důvodů. Minulou
sobotu v našem areálu poprvé zavlály modré vlajky s dvanácti zlatými
hvězdami, což vnímáme jako začátek éry nových možností a
příležitostí českého lázeňství. Do jaké míry těchto možností
využijeme, bude záviset pouze na našich dispozicích, dovednostech,
intelektu, schopnostech definovat své místo v novém evropském
společenském a hospodářském prostoru. Lázně Luhačovice, a.s. se na tento
okamžik dlouhodobě připravovaly. Od vzniku akciové společnosti jsme si byli
vědomi toho, že pokud budeme chtít, aby se naše firma rozvíjela a
Luhačovice prosperovaly jako lázeňské místo, musíme se v prvé řadě
umět postarat sami o sebe. A protože lázeňství je středoevropský
fenomén, že musíme být rovnocenně souměřitelní s firmami podobného
typu ve vyspělých zemích okolo nás. Jednoznačně jsme proto definovali
priority: modernizaci ubytovacích, stravovacích i léčebných zařízení a
kvalitu služeb, tzn. že je musí poskytovat vzdělaní, profesně zruční a
jazykově disponovaní kultivovaní lidé. To jsou základní předpoklady, jež
by měly umocňovat tradici českého a konkrétně luhačovického
lázeňství. Na tomto základě je založeno celé naše směrování. Proto
nemáme obavy, že bychom neobstáli v domácí a zahraniční konkurenci. Co
nám ale ztěžuje výchozí pozici, je množina neznámých: co vše se
vyprodukuje v prostorách Parlamentu České republiky a Úřadu vlády. Jaké
nové normy se přijmou, které už měly dávno platit a my je měli dávno
implementovat, a ony přitom ještě nebyly ani definitivně formulovány,
natož odsouhlaseny. Že kdosi rozhodne, jaké budou daně, a vůbec se neptá,
jestli jsme schopni je platit, za situace, kdy existují instituce pod státní
kuratelou, jež nerespektují, že existují nějaké koeficienty. Že se
zvyšují ceny některých vstupů, které nemůžeme neplatit. A na druhé
straně, když po těchto institucích chceme, aby respektovaly to, že se
vstupy zdražují, a že bychom z této příčiny rovněž chtěli za
finální produkt, jehož jsou součástí, více peněz. Tak na to nikdo
neslyší.To jsou ty disproporce. Předpokládáme, že budeme moci dosáhnout
na některé finanční zdroje z Evropské unie, o nichž se hovoří a které
se slibují, že tady budou. Rozhodně se nedomnívám, že bychom naše
požadavky neuměli zdůvodnit a formulovat.
Tento měsíc se velmi mnoho pohybuji mezi lázněmi a mám signály,
že některé německé pojišťovny jsou ochotny vysílat své pojištěnce
k nám do Česka, protože je to prý pro ně ekonomicky výhodné.
Mnozí z mých kolegů očekávají, že se s přistoupením Česka do
Evropské unie rozšíří geografický prostor, v němž budou moci
zahraniční pojišťovny přispívat na lázeňské pobyty. Musíme mít ale na
zřeteli, že lázeňská zařízení v tzv. zdrojových zemích budou mít
snahu si klientelu udržet. Vezměte si jen, jak se v Německu zpřísnily
podmínky, kdo má a nemá nárok na příspěvek. Že v zemích bývalého NDR
stát investoval nemalé peníze do lázeňských zařízení, do
infrastruktury. I to jsou věci, které tady budou působit. Nabídka
v oblasti lázeňství je podstatně větší, než je poptávka. Takže to je
i otázka koncipování nových produktů. Další věcí je, že pokud budou
zahraniční pojišťovny moci vysílat své klienty k nám, měl by mít
český pojištěnec právo, aby na lázeňský pobyt vycestoval do Německa. To
nebude jednosměrná ulice. V každé zemi je to trošku jinak. Ve správních
radách pojišťoven však zpravidla zasedají lékaři, představitelé lázní
apod., kteří mají zájem na tom, aby se prioritně využili jimi vlastněné
kapacity. Přesvědčit rakouské pojištěnce, aby se jeli léčit do Česka,
to není snadná záležitost. Ti, kteří jezdí do našich lázní, to jsou
lidé, jež si to platí sami, protože si zjistili, že ačkoliv u nás
čerpají daleko více služeb, je to pro ně levnější než pobyt
v rakouských lázních, na nějž dostanou přípěvek od své
pojišťovny.
Lázeňský areál vaší akciové společnosti každoročně
zkrásní o další z renovovaných objektů…
V loňském roce jsme zrekonstruovali lázeňský dům Riviéra s kapacitou
šedesáti lůžek a provedli velkou opravu objektu druhé dětské léčebny,
která má kapacitu dvě stě lůžek. Zde jsme investovali především do
stravovacích provozů v souvislosti s vyhláškami a údajně s předpisy
Evropské unie v oblasti gastronomie. Tzn., v případě dětské léčebny
jsme předělali celou kuchyň. Máme tam novou. To stálo obrovské peníze.
Všude bezdotykové baterie. Všude máme zavedenu kontrolu kritických bodů
HCCP. Toho, co bychom měli opravit, je tady ještě hodně. Chceme provést
revitalizaci celého vnitřního lázeňského areálu. Rozhodli jsme se proto
investovat do úspor nákladů – do investic, které společnosti uspoří
náklady. Teď jsme dokončili přestavbu centrální výtopny a připravujeme
projekty na obnovu a modernizaci objektů Morava a Alexandria, kde by měl
vzniknout moderní lázeňský komplex včetně nového objektu
s balneoprovozem a terapiemi.
Lázeňství je o lidech.
Ve službách rozhodují o kvalitě především lidé. My jsme si toho
vědomi, a proto se je snažíme vzdělávat. Motivovat za odvedenou práci.
U nás platí přímá úměra: kvalita rovná se vzdělanost. Za éru akciové
společnosti u nás lidé prošli obrovskou přeměnou. Především ve svém
vědomí. Kdysi jsem přišel s teorií obrácené pyramidy. Chtěl jsem jim
vysvětlit princip nazírání na hosty v podmínkách tržní ekonomiky.
Teorie pyramidy je o tom, že za státního podniku byl na čele ředitel,
který dával pokyny dolů. Pod ním byli náměstci, lékaři, obslužný
personál. A hosté? Ti byli zcela dole, až ti poslední, kteří by kdy
určovali podmínky. Všechna rozhodnutí šla shora dolů a host se jim musel
přizpůsobovat. Ti nad ním rozhodli, že v osm hodin půjde snídat,
v devět bude tam a tam, dělat to a to, v jedenáct jinde, a to musí a ono
musí… A nikde, co může, co by chtěl. Já jsem tuto pyramidu státního
podniku vzal, otočil ji na špici a řekl: „Vážení, tento podnik
neřídím já. Podnik řídí klienti. Jejich spokojenost. Pokud budou
spokojeni, budou se vracet. A všechno, co děláme, musíme dělat proto, aby
byli. Oni jsou naši ředitelé.“ Pochopili. Lázně Luhačovice dnes mají
stabilizovaný stav pracovníků. Všechny profese obsazené kvalifikovanými
lidmi. Na místo, kde se vyžaduje znalost jazyků, nepřijmeme člověka,
který je nemá. Organizujeme vzdělávání, máme vlastní jazykovou školu.
Zaznamenáváme větší poptávku po přijetí do zaměstnání, než
potřebujeme a můžeme uspokojit. Když jsme po revoluci začínali, řekl jsem
lidem: „Co vám mohu nabídnout? Každý si teď můžete založit vlastní
firmu a podnikejte, už proto, že jste tuto možnost dosud nikdy neměli. Pokud
chcete, zůstaňte. Já vám garantuji, že budete mít profesní seberealizaci,
sociální jistotu. A každý rok se zvýší váš plat, pokud budete dobře
pracovat. V tomto podniku máte definitivu. Ale nemohu vám garantovat, že
vám každý rok zvýším plat o čtyřicet procent. To neumím. To
nejde.“
Pane předsedo, proč máte rád tento kraj?
Poměrně hodně o tom vypovídá reprezentativní publikace vydaná naší
akciovou společností „Luhačovice, lázně z nejkrásnějších“. Je
příběhem o lázeňství v Luhačovicích od jeho prvopočátků až po
současnost. Ilustrována je autentickými fotografiemi s doprovodným textem
ve třech jazycích: česky, anglicky, německy. A proč také mám rád tento
kraj? Já mám rád každý kraj, kde se setkáte s lidmi, se kterými můžete
komunikovat nebo zpívat ve stejné tónině. Kde se můžete realizovat a
vidět za sebou to, co jste vytvořil. A toto je kraj poctivých lidí, kteří
si mnohdy víc váží toho, že někdo dovede ocenit to, co dokázali, co jsou
schopni dokázat, než to, kolik za to dostali.