Vlastníkem Letiště Karlovy Vary je Karlovarský kraj. Ten v roce 2005 zahájil jeho rozsáhlou modernizaci s cílem dosáhnout u vzletové a přistávací dráhy, světelného zabezpečovacího zařízení a letištního terminálu technických parametrů, jaké jsou v Evropské unii obvyklé u letišť srovnatelného významu. Tím byl položen základní kámen k dalšímu rozvoji letiště a k zavádění nových pravidelných i nepravidelných linek. Modernizace byla rozčleněna do tří etap. Realizace první a druhé proběhla v první polovině roku 2006. Třetí etapa měla dvě části. První část řešila stavební úpravy odbavovací budovy pro splnění schengenských dohod. Druhá zahrnovala výstavbu futuristicky vyznívajícího halového komplexu odbavovací haly.
Loňský rok rekordní
29. 06. 2013
S manažerem marketingu Letiště Karlovy Vary Radkem
Zábranským, MSc., MBA, se potkáváme 11. června 2013. Rozhovor jsem začal
konstatováním, že rok 2012 byl z hlediska incomingu rekordní. Zejména
proto, že Česko navštívilo o třetinu víc turistů ze Společenství
nezávislých států, údajně díky tomu, že se zlepšila práce vízových
pracovišť českých konzulátů v Rusku.
Pane Zábranský, jak se to projevilo na mezinárodním Letišti Karlovy
Vary?
Při různých setkáních s kolegy z branže v Karlových Varech tuto
záležitost často probíráme a bohužel nemám pocit, že by se v otázce
víz udělovaných turistům ze zemí SNS situace nějak dramaticky zlepšila,
spíše naopak. Rozhodně zůstávají hodně problematickým bodem a volání
po zlepšení zatím nemá valnou odezvu. Jedním z dokladů neuspokojivé
situace může být, že přes naše letiště na území Česka vstupuje hodně
návštěvníků na jiná schengenská víza než ta česká. Objem vydávaných
turistických víz a zejména procedury, které musejí žadatelé podstupovat,
stále zdaleka ještě neodpovídají poptávce a zejména významu, který tato
klientela pro naše hospodářství představuje. A nic na tom nemění
skutečnost, že pro Letiště Karlovy Vary byl loňský rok rekordní, a to
v rámci celé jeho historie od roku 1931. Tedy včetně období před rokem
1989. Loni se nám podařilo překonat hranici stovky tisíc odbavených
pasažérů za rok, a to o více než tři tisíce.
Kromě stále kvetoucího byznysu několika vyvolených se
zprostředkováváním víz je dalším „úzkým hrdlem“ pro letecká
spojení na východ česko-ruská smlouva.
Ano, to je další komplikace. Pro upřesnění: stávající bilaterální
dohoda – jejíž historie sahá do poloviny šedesátých let minulého
století, je už zkrátka zastaralá – se de facto týká „jen“
leteckých spojení na Letiště Václava Havla Praha. Je ale pravda, že
možnosti navyšování frekvencí jsou limitovány i na karlovarském
letišti. Přestože národní dopravce ČSA má zájem o navýšení počtu
letů do Karlových Varů, bez souhlasu ruské společnosti létající na dané
lince nemůže k takovému kroku přistoupit. A získat tento souhlas
z ruské strany je dnes velice obtížné, prakticky nemožné. Přitom
kapacita nabízená ze strany ČSA zejména na linkách z Moskvy je téměř na
maximu. Nasazují k nám letadla pro sto sedmdesát čtyři cestujících.
Větší pro náš trh nejsou k dispozici. A Airbus 330 k nám ještě
nějakou dobu nebude moci létat. V Rusku ale poptávka určitě je. Jenže
Aeroflot coby ruský dopravce, který operuje na té nejvýznamnější lince,
na lince do Moskvy, je se stávajícím stavem spokojen. O přesných důvodech
můžeme spekulovat, ale zřejmě to Aeroflot dělá proto, aby linku
Moskva – Karlovy Vary udržel jako vysoce lukrativní. Pokud se totiž
podíváme na ceny letenek z Moskvy do Karlových Varů, jsou podstatně
vyšší než do okolních destinací. Pro nás jako letiště je to
nepříjemné, protože víme, že poptávka po letech přímo do Karlových
Varů existuje, ale je uměle regulována.
Když jste vzal do ruky předchozí vydání Všudybylu
zaměřené na lázeňství, začali jsme se bavit o tom, že je třeba
iniciovat, aby se podnikatelé v lázeňství a cestovním ruchu na zdrojových
trzích začali věnovat také dalším segmentům klientů.
Jsem si vědom, že karlovarský region je specifický svým zaměřením na
určité cílové skupiny. Konkrétně na klientelu, která jezdí do lázní a
pobývá v nich poměrně dlouhou dobu – čtrnáct dní, tři týdny. Ze
statistických dat ale vyplývá, že s výjimkou několika silně
exponovaných období je v regionu k dispozici volná ubytovací kapacita,
která by mohla sloužit pro budování nového trhu turistického ruchu
v regionu, například nabídkou pobytů, které budou kratší a třeba také
jinak zaměřené, nejen léčebné. Naše partnery se proto snažíme
přesvědčovat, aby se začali orientovat i na tento segment, k jehož
rozvoji jsme schopni přispět například zprostředkováním letecké
přepravy. Zároveň víme, že by bylo možné vybudovat poptávku po letech
z Karlových Varů do evropských destinací. Klientů lázeňských resortů,
kteří si chtějí udělat výlet do některého z evropských měst, je
poměrně hodně. Dnes jsou tyto fakultativní zájezdy realizovány autobusy,
což u delších zájezdů není úplně pohodlné. Věříme, že při
spolupráci všech zainteresovaných subjektů lze vytvořit podmínky k tomu,
aby část těchto pasažérů byla z autobusů převedena na paluby letadel.
Jednali jsme už s několika leteckými dopravci, kteří jsou schopni takovou
službu zabezpečit. I cenově by se dalo najít rozumné řešení, tak aby
byl tento produkt konkurenceschopný, i když je pochopitelné, že letecký
zájezd bude dražší než autobusový. Jsme ale přesvědčeni, že část
klientů by si ráda za pohodlí a rychlost připlatila. V této souvislosti
ale nesmíme zapomenout na to, že zároveň potřebujeme pro návštěvu
získat i turisty z těchto potenciálních destinací, aby byly lety
vytížené oběma směry. Cizí turisté, kteří Vary navštíví, bývají
podle našich zkušeností nadšeni. Potenciál tu je. Ale muselo by se začít
daleko intenzivněji pracovat na jejich lákání. Změnit jejich myšlení,
naučit je, že Karlovy Vary a karlovarský region jsou atraktivní a mají co
nabídnout. Vytvořit pro ně nový produkt, aby vzali za své, že se k nám
vyplatí přijet třeba jen na prodloužený víkend.