Loňský rok pro Kooperativu nejúspěšnějším
26. 02. 2005
Mít peníze v pravém okamžiku,
pouze to jsou peníze.
Detlev von Liliencorn 1844 – 1909
V souvislosti s hlavním tématem třetího vydání Všudybylu jsem
oslovil předsedu představenstva a generálního ředitele společnosti
Kooperativa pojišťovna, a.s. Ing. Vladimíra Mráze. Pane předsedo, dnes
možná víc než kdy jindy se otvírá a často cituje otázka lidských
zdrojů.
Vždy jsem zdůrazňoval, že úspěch podnikání závisí na tom, s kým
spolupracujete. Jednou z obrovských výhod Kooperativy jsou, kromě jejího
stabilního vrcholového vedení, profesně zdatní a dostatečně motivovaní
řadoví zaměstnanci. Nicméně tak, jak Kooperativa roste, potřebuje nové a
nové manažery. A přesto, že si je vychováváme, vůbec se nebráníme
přijímat specialisty, ředitele a vedoucí pracovníky zvenku. Už proto, že
jsme v letošním roce v procesu reorganizace. Snažíme se zefektivnit chod
podniku a připravit jej pro příští roky, které přinesou další
přiostření konkurence, zejména v oblasti kvality a rychlosti služeb.
V této souvislosti do Kooperativy přichází řada nových lidí. Je mnoho
teorií hovořících o lidských zdrojích. Problém České republiky,
pojišťovnictví nevyjímaje, je v tom, že jsou oblasti (tzv. „úzká
místa“), kde není dostatek kvalifikovaných odborníků a jejich počet
neroste tak rychle, jak by zaměstnavatelské subjekty potřebovaly. To se
týká zejména obchodu, ale i dalších oblastí.
Proč Kooperativa dělá reorganizaci, když byl pro ni rok
2004 nejúspěšnějším v historii?
Loňský rok byl pro Kooperativu skutečně nejúspěšnějším rokem za celou
její existenci. V předepsaném pojistném jsme přesáhli 24 mld. Kč.
Zároveň jsme v loňském roce úspěšně převzali neživotní část
Pojišťovny České spořitelny a navázali strategické partnerství
s Českou spořitelnou. To vše jsou kroky, které výrazně zasahují do chodu
společnosti a přinášejí nové příležitosti. Jsem přesvědčen, že
i pro jiné pojišťovny byl rok 2004 úspěšný. Významnou devizou pro
Kooperativu je rychlé tempo rozvoje a její dnes dvaadvacetiprocentní podíl
na českém pojistném trhu.
Vysloví-li se pojem „péče o lidské zdroje“, zpravidla je to
vnímáno jako vzdělávání a výchova. Ale co jejich ochrana?
To, jak si firma cení svých pracovníků, spočívá v několika klíčových
oblastech: v kvalitě sociálního programu, v mzdové politice a
v přístupu ke vzdělávání a v možnostech profesního i osobního
růstu, které zaměstnavatel nabízí. Pojišťovny však mohou pomáhat
chránit a stabilizovat lidské zdroje jiným zaměstnavatelským subjektům, a
to poskytováním skupinového životního pojištění. Tento produkt mohou
zaměstnavatelé pro své pracovníky sjednávat s daňovou výhodou a
zdůrazněme, že se jedná o způsob, který je v Evropě standardní
zaměstnaneckou výhodou.V souvislosti s péčí o lidské zdroje můžeme
nabídnout i některé další pojistné produkty, např. pojištění
odpovědnosti za škody, které může zaměstnanec způsobit zaměstnavateli,
které je úzce spjato s tím, jak odpovědnost zaměstnance definuje zákoník
práce. Ale to je spíše soukromá věc zaměstnance a firma sjednávání
tohoto produktu může pouze iniciovat pro ty, kteří mají o toto
pojištění zájem
Jaká je situace, co se týče propojištěnosti českého trhu?
To je otázka, kterou se zabývají managementy snad všech pojišťoven. Tedy,
jak veliký je český pojistný trh ve srovnání s okolním světem, zejména
s vyspělými trhy. Je známo, že čím méně rozvinutý trh, tím větší
důraz klade na pojištění majetku a tím menší na pojištění osob. My se
snažíme tento poměr vyrovnávat. Posoudíme-li celý český pojistný trh,
je dnes situace 60 : 40 ve prospěch majetku. Evropský průměr je 55 : 45,
ale obráceně, ve prospěch životního pojištění. Vyplnění tohoto
prostoru je velmi významné. A to zejména v současnosti,v době značné
nestability ohledně budoucnosti sociálních systémů v této zemi. Čeští
občané musí čím dál více vnímat, že tu platí: postarej se sám.
A znamená to nikoliv jednorázově, ale dlouhodobě. Že je třeba pokud
možno po dobu celého produktivního věku vyčleňovat část příjmů na to,
abych byl schopen slušně žít i po sedmdesátce. Mluvíme-li ale
o pojištění průmyslu a podnikatelů, trh v České republice je
v podstatě pokryt a je srovnatelný s nejvyspělejšími zeměmi Evropy.
Srovnatelný je kvalitou produktů i mírou propojištěnosti, protože
podnikatelská sféra více a více chápe nezbytnost pojištění. Ať už je
to pojištění odpovědnosti, které stále nabývá na významu, anebo
pojištění majetku proti různým rizikům, kterými je ohrožován. Otázkou
však stále zůstává, jestli občané chrání svůj majetek dostatečně.
V České republice totiž stále převažuje snaha o co nejlevnější
pojištění, a ne o co nejlepší pojištění.