Menu

Žijte s chutí !!!

Vitana má v nabídce velmi širokou škálu výrobků, díky níž lze připravit nejen chutnou polévku či svačinku, ale i hlavní jídlo včetně kvalitní přílohy a lahodného moučníku. Umí potěšit každého včetně profesionálů kuchařského umění. Její produkty umožňují rychlou a snadnou přípravu chuťově zajímavých a kvalitních pokrmů a poskytují i inspiraci při vaření náročných jídel. V portfoliu výrobků značky Vitana se můžete setkat jak s tradiční českou chutí, tak s výrobky odpovídajícími aktuálním chuťovým trendům. K hlavním kategoriím patří standardní polévky, instantní polévky, hotová jídla, omáčky, bujóny, minutky, koření a kořenící směsi. Další skupinu tvoří přílohy jako rýže, luštěniny, těstoviny nebo bramborové výrobky. Sladký segment zastupují moučníky a přípravky na pečení. Vitana vstoupila rovněž do segmentu mražených výrobků. Zákazníci oceňují kvalitu nabízených rybích pokrmů, různých variant zpracování kuřecího masa a v neposlední řadě také dortů.

Lidé akceptují jídla, s nimiž se seznámili v zahraničí

28. 11. 2009

Rozhovor s obchodním ředitelem divize Food Service akciové společnosti Vitana, a.s. panem Petrem Hadlem jsem začal na téma, co se u Vitany změnilo od její loňské prezentace ve Všudybylu.
Ve Vitaně jsem teď, po desetileté přestávce, půldruhého roku, takže mohu těžko srovnávat. Před tím jsem pro Vitanu pracoval v letech 1996 až 1999 v retailu. Nicméně se svými současnými kolegy jsem byl stále v kontaktu. A tak jsem jednou potkal Pavla Vejmolu, ředitele business unit Food service, a ten mi oznámil, že Vitana vypsala výběrové řízení na pozici obchodního ředitele Food Servisu. Do konkurzu jsem se přihlásil a od dubna 2008 jsem zpět ve Vitaně. Věci se mění – a ve Vitaně hodně dynamicky, i co se týká výroby a organizace. Nicméně přátelská atmosféra tu zůstala a vzrostlo sebevědomí a hrdost lidí na značku Vitana. Nebojují s tím, že to je jakási značka ze socialistického pravěku, ale Vitanu vnímají jako moderní firmu, která má svou filozofii, politiku a která se o své zaměstnance dovede postarat. Takže vaše otázka by spíš měla znít: Co je tu nového pro mne? A má odpověď: Dá se říci, že všechny osmnáct měsíců staré záležitosti. Co je ale úplně nejnovějšího, a co bych chtěl vypíchnout, je to, že jsme ve food servisu trošičku „pootočili kormidlem“. Daří se nám prodávat produkty, které mají vyšší přidanou hodnotu, a ve srovnání s minulými roky se méně soustřeďujeme na komodity.

Co jsou v pojetí Vitany komodity a co produkty s vyšší přidanou hodnotou?
Typickým příkladem komodit jsou luštěniny nebo rýže, u kterých trh vykazuje vysokou míru cenové senzibility. Resp. je vysoce citlivý na jakoukoliv změnu ceny. U nich panuje velice tvrdé konkurenční prostředí v řádech haléřů. Produkty s vyšší přidanou hodnotou jsou už o krok dál, co se týká jejich přípravy. Zpravidla je velmi snadná, a to navzdory tomu, že se sestávají z více ingrediencí. Prakticky naplňují, pokud to hodně zjednoduším, schéma: přidej vodu nebo přidej olej, zamíchej, povař, upeč nebo podus a podávej.

Do portfolia vaší společnosti patří i koření J. C. Horn.
Ano. I v této komoditě je Vitana určitě významným hráčem zejména v retailovém balení. Ve food servisu si na letošní vývoj v koření rozhodně nestěžujeme. Nejdeme do nejlevnějšího. Snažíme se, aby všechny produkty, které vyvíjíme a nabízíme na českém a slovenském trhu, měly vysoký standard kvality.

V minulém Všudybylu konstatuji, že Vitana vařila u rumunského plesa Mandra (2140) a co já byl u toho, tak i v Kordiliérách v šesti kilometrech nad mořem, na Ťan Šanu, na Uralu a v dalších pohořích.
I když se naše produkty prostřednictvím turistů a horolezců dostávají do různých končin světa, v mé gesci je distribuce přes partnerské velkoobchody na území Slovenska a Česka. Obchodování s velkospotře­bitelským balením konvenienčních produktů v celé šíři portfolia zákazníků, kteří je používají. Rozhodně nepřeceňuji svoji úlohu. Bez kolegů, které mám v Čechách, na Moravě, ve Slezsku i na Slovensku, by se Vitaně nedařilo tak, jak se jí daří. V první polovině roku 2009 byla jednou z mála firem, v této oblasti v České republice, která v klíčových produktech nezaznamenala ztráty, ale naopak rostla. Obchodní tým dobře šlape a za to patří poděkování jak oblastním ředitelům prodeje, tak řediteli organizaci prodeje na Slovensku Vladovi Darčalíkovi a jeho týmu. Své kolegy velmi rád potkávám, těší mne, že se vidíme a vyměňujeme si zkušenosti.

Jak je to s produkty Vitany a profesionálními kuchaři?
U některých šéfkuchařů a personálu kuchyní, ať už z velké gastronomie, HoReCa nebo institucionálních (školy, nemocnice, vězeňská zařízení apod.), lze někdy slýchat, že z konveniencí zásadně nevaří. Potom ale, když se s nimi bavím, zjistí, že od Vitany berou koření nebo mražené produkty – dorty, dezerty, nebo zjišťují, že jejich kuchaři objednávají naše moučníkové směsi, perník atd., které jsou nenáročné na přípravu a šetří spoustu času a energií. Řada z nich je potom při srovnávací degustaci, při níž mají určit, co je vařeno, pečeno ze základů a co z polotovarů Vitany, překvapena vlastním resumé ve prospěch Vitany.

Co vaše „Dny etnické kuchyně“?
V rámci loňského roku jsme přišli s konceptem: „Jak chutná svět“. Představuje recepty a pokrmy typické pro jednotlivé země. Samozřejmě, pod pojmem „Itálie“ si mnozí představí pizzu nebo špagety, ale my se snažíme i o regionální úpravy mas apod. Tento koncept je úspěšný zejména u stravovacích řetězců, které spravují více kuchyní. Ve školních kuchyních se jej společně s Ministerstvem školství a tělovýchovy ČR snažíme aplikovat v souvislosti s výukou. Zde musím vyzdvihnout kuchařské centrum Vitany, které tyto receptury vyvíjí. Samy kuchyně, které je aplikují, a hlavně strávníci těchto kuchyní jsou spokojeni, protože do jídelníčků dostávají nové atraktivní pokrmy.

Hitem loňského podzimu byla norská houbová polévka. Co tento rok?
Velmi úspěšný produkt už i loni byla i krémová houbová omáčka z lišek a žampionů podle norské receptury v pastě. A stále patří k vůbec nejúspěšnějším omáčkám, které vyrábíme. Ukazuje se, že cesta, kterou jsme zvolili, nevyrábět výhradně suché a úplně ty nejtradičnější české omáčky, které si každý kuchař umí udělat, a na ty svoje je z principu hrdý, ale produkovat omáčky, které nejsou tak běžné a jednoduché, je správná. Super hitem letošního roku je šípková omáčka, kterou rovněž vyrábíme v pastovité formě. Na trh jsme ji uvedli v lednu 2009. A co se týče prodeje, hned se vyhoupla na druhé místo za houbovou z lišek a žampionů. Velmi dobře se nám prodávají různé druhy sýrových omáček, byť jsou v suché formě. To je dané nově zaváděnými jídelními návyky, kdy se ve stále širší míře prosazují těstoviny, a to ne s kečupem, ale vaří se už typické regionální recepty, jako např. carbonara. Lidé cestují, poznávají nová jídla a nebojí se jich a akceptují ve svých kuchyních jídla podobná těm, s nimiž se seznámili v zahraničí.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001