Žijte s chutí !!!
Vitana má v nabídce velmi širokou škálu výrobků, díky níž lze připravit nejen chutnou polévku či svačinku, ale i hlavní jídlo včetně kvalitní přílohy a lahodného moučníku. Umí potěšit každého včetně profesionálů kuchařského umění. Její produkty umožňují rychlou a snadnou přípravu chuťově zajímavých a kvalitních pokrmů a poskytují i inspiraci při vaření náročných jídel. V portfoliu výrobků značky Vitana se můžete setkat jak s tradiční českou chutí, tak s výrobky odpovídajícími aktuálním chuťovým trendům. K hlavním kategoriím patří standardní polévky, instantní polévky, hotová jídla, omáčky, bujóny, minutky, koření a kořenící směsi. Další skupinu tvoří přílohy jako rýže, luštěniny, těstoviny nebo bramborové výrobky. Sladký segment zastupují moučníky a přípravky na pečení. Vitana vstoupila rovněž do segmentu mražených výrobků. Zákazníci oceňují kvalitu nabízených rybích pokrmů, různých variant zpracování kuřecího masa a v neposlední řadě také dortů.
Lidé akceptují jídla, s nimiž se seznámili v zahraničí
28. 11. 2009
Rozhovor s obchodním ředitelem divize Food Service akciové
společnosti Vitana, a.s. panem Petrem Hadlem jsem začal na téma, co se
u Vitany změnilo od její loňské prezentace ve Všudybylu.
Ve Vitaně jsem teď, po desetileté přestávce, půldruhého roku, takže mohu
těžko srovnávat. Před tím jsem pro Vitanu pracoval v letech 1996 až
1999 v retailu. Nicméně se svými současnými kolegy jsem byl stále
v kontaktu. A tak jsem jednou potkal Pavla Vejmolu, ředitele business unit
Food service, a ten mi oznámil, že Vitana vypsala výběrové řízení na
pozici obchodního ředitele Food Servisu. Do konkurzu jsem se přihlásil a od
dubna 2008 jsem zpět ve Vitaně. Věci se mění – a ve Vitaně hodně
dynamicky, i co se týká výroby a organizace. Nicméně přátelská
atmosféra tu zůstala a vzrostlo sebevědomí a hrdost lidí na značku Vitana.
Nebojují s tím, že to je jakási značka ze socialistického pravěku, ale
Vitanu vnímají jako moderní firmu, která má svou filozofii, politiku a
která se o své zaměstnance dovede postarat. Takže vaše otázka by spíš
měla znít: Co je tu nového pro mne? A má odpověď: Dá se říci, že
všechny osmnáct měsíců staré záležitosti. Co je ale úplně
nejnovějšího, a co bych chtěl vypíchnout, je to, že jsme ve food servisu
trošičku „pootočili kormidlem“. Daří se nám prodávat produkty, které
mají vyšší přidanou hodnotu, a ve srovnání s minulými roky se méně
soustřeďujeme na komodity.
Co jsou v pojetí Vitany komodity a co produkty s vyšší
přidanou hodnotou?
Typickým příkladem komodit jsou luštěniny nebo rýže, u kterých trh
vykazuje vysokou míru cenové senzibility. Resp. je vysoce citlivý na
jakoukoliv změnu ceny. U nich panuje velice tvrdé konkurenční prostředí
v řádech haléřů. Produkty s vyšší přidanou hodnotou jsou už o krok
dál, co se týká jejich přípravy. Zpravidla je velmi snadná, a to navzdory
tomu, že se sestávají z více ingrediencí. Prakticky naplňují, pokud to
hodně zjednoduším, schéma: přidej vodu nebo přidej olej, zamíchej,
povař, upeč nebo podus a podávej.
Do portfolia vaší společnosti patří i koření J. C.
Horn.
Ano. I v této komoditě je Vitana určitě významným hráčem zejména
v retailovém balení. Ve food servisu si na letošní vývoj v koření
rozhodně nestěžujeme. Nejdeme do nejlevnějšího. Snažíme se, aby všechny
produkty, které vyvíjíme a nabízíme na českém a slovenském trhu, měly
vysoký standard kvality.
V minulém Všudybylu konstatuji, že Vitana vařila
u rumunského plesa Mandra (2140) a co já byl u toho, tak
i v Kordiliérách v šesti kilometrech nad mořem, na Ťan Šanu, na Uralu a
v dalších pohořích.
I když se naše produkty prostřednictvím turistů a horolezců dostávají
do různých končin světa, v mé gesci je distribuce přes partnerské
velkoobchody na území Slovenska a Česka. Obchodování
s velkospotřebitelským balením konvenienčních produktů v celé šíři
portfolia zákazníků, kteří je používají. Rozhodně nepřeceňuji svoji
úlohu. Bez kolegů, které mám v Čechách, na Moravě, ve Slezsku i na
Slovensku, by se Vitaně nedařilo tak, jak se jí daří. V první polovině
roku 2009 byla jednou z mála firem, v této oblasti v České republice,
která v klíčových produktech nezaznamenala ztráty, ale naopak rostla.
Obchodní tým dobře šlape a za to patří poděkování jak oblastním
ředitelům prodeje, tak řediteli organizaci prodeje na Slovensku Vladovi
Darčalíkovi a jeho týmu. Své kolegy velmi rád potkávám, těší mne, že
se vidíme a vyměňujeme si zkušenosti.
Jak je to s produkty Vitany a profesionálními
kuchaři?
U některých šéfkuchařů a personálu kuchyní, ať už z velké
gastronomie, HoReCa nebo institucionálních (školy, nemocnice, vězeňská
zařízení apod.), lze někdy slýchat, že z konveniencí zásadně nevaří.
Potom ale, když se s nimi bavím, zjistí, že od Vitany berou koření nebo
mražené produkty – dorty, dezerty, nebo zjišťují, že jejich kuchaři
objednávají naše moučníkové směsi, perník atd., které jsou nenáročné
na přípravu a šetří spoustu času a energií. Řada z nich je potom při
srovnávací degustaci, při níž mají určit, co je vařeno, pečeno ze
základů a co z polotovarů Vitany, překvapena vlastním resumé ve prospěch
Vitany.
Co vaše „Dny etnické kuchyně“?
V rámci loňského roku jsme přišli s konceptem: „Jak chutná svět“.
Představuje recepty a pokrmy typické pro jednotlivé země. Samozřejmě, pod
pojmem „Itálie“ si mnozí představí pizzu nebo špagety, ale my se
snažíme i o regionální úpravy mas apod. Tento koncept je úspěšný
zejména u stravovacích řetězců, které spravují více kuchyní. Ve
školních kuchyních se jej společně s Ministerstvem školství a
tělovýchovy ČR snažíme aplikovat v souvislosti s výukou. Zde musím
vyzdvihnout kuchařské centrum Vitany, které tyto receptury vyvíjí. Samy
kuchyně, které je aplikují, a hlavně strávníci těchto kuchyní jsou
spokojeni, protože do jídelníčků dostávají nové atraktivní pokrmy.
Hitem loňského podzimu byla norská houbová polévka. Co tento
rok?
Velmi úspěšný produkt už i loni byla i krémová houbová omáčka
z lišek a žampionů podle norské receptury v pastě. A stále patří
k vůbec nejúspěšnějším omáčkám, které vyrábíme. Ukazuje se, že
cesta, kterou jsme zvolili, nevyrábět výhradně suché a úplně ty
nejtradičnější české omáčky, které si každý kuchař umí udělat, a
na ty svoje je z principu hrdý, ale produkovat omáčky, které nejsou tak
běžné a jednoduché, je správná. Super hitem letošního roku je šípková
omáčka, kterou rovněž vyrábíme v pastovité formě. Na trh jsme ji uvedli
v lednu 2009. A co se týče prodeje, hned se vyhoupla na druhé místo za
houbovou z lišek a žampionů. Velmi dobře se nám prodávají různé druhy
sýrových omáček, byť jsou v suché formě. To je dané nově zaváděnými
jídelními návyky, kdy se ve stále širší míře prosazují těstoviny, a
to ne s kečupem, ale vaří se už typické regionální recepty, jako např.
carbonara. Lidé cestují, poznávají nová jídla a nebojí se jich a
akceptují ve svých kuchyních jídla podobná těm, s nimiž se seznámili
v zahraničí.