Menu

Levný dolar, levná Amerika

23. 02. 2006

Spojené státy americké patří k turisty nejnavštěvovanějším zemím světa. Na hlavní trendy v oblasti poznávacích zájezdů do této země jsem se proto zeptal ředitele cestovní kanceláře ESO travel Ing. Tomáše Cikána. Pane řediteli, jaká jsou v tomto směru vaše očekávání pro letošní sezonu?
Máte naprostou pravdu v tom, že USA jsou zemí zaslíbenou pro nejrůznější variace poznávacích zájezdů. Je pochopitelné, že u země, která napříč měří přes 4500 km, se zájem lidí upírá k největším tahákům východního, ale především západního pobřeží, k němuž vedle podmanivých velkoměst patří také naprosto unikátní příroda. Právě velikost země a četnost přírodních atrakcí svádí řadu lidí k návratům, neboť jedna návštěva uspokojí srdce cestovatele jen částečně. A v tomto duchu se ponese i letošní sezona. Čili převládající zájem o hlavní – řekněme tradiční okruhy ze strany těch, kteří jedou do USA poprvé, a řada specializovaných programů pro navrátilce či více vyhraněné klienty. Významným faktorem letošní sezony je rovněž rekordně nízká úroveň amerického dolaru, která stlačuje výdaje klienta na místě o významné částky. Více než kdy předtím tedy letos platí motto: levný dolar, levná Amerika.

Je obvyklé, že se lidé vracejí do stejné země?
V kategorii poznávacích zájezdů jde spíše o výjimku, která však v případě USA platí dvojnásob. Mezi našimi klienty byste nalezli kované experty na USA, vyhledávající stále nové cestovatelské podněty. Důležité je, že umíme na tuto poptávku odpovědět, nabídnout vysoce atraktivní programy, organizačně je zabezpečit a vybavit opravdu kvalitními průvodci. Jmenujme kupříkladu přírodní okruh severozápadem USA s národními parky Yellowstone, Glacier či North Cascades, tematický okruh v oblasti amerických Skalistých hor s takovými lákadly, jakými jsou rezervace Rockie Mountain, Arches nebo Canyonlands, výpravné putování po čtyřech Havajských ostrovech či dobrodružnou cestu Aljaškou a Yukonem. Podobných programů nabízíme mnohem více, jedno však mají společné – totiž neobyčejně pestré střídání jedinečných scenérií, vysokohorských parků, pouštních rezervací, měst i ryze amerického venkova, takže se lidé vracejí naplněni intenzivními a neopakovatelnými zážitky.

Pokud jste tedy jmenoval některé speciální programy, jaké jsou vaše nejžádanější produkty a proč?
Vedle okruhů na východě, zahrnujících návštěvu New Yorku, Niagarských vodopádů a Washingtonu D.C., je nejsilnější zájem o naše klíčové okruhy západem USA. Hlavní magnety této části Spojených států jsou dlouhodobě dány trojúhelníkem: Los Angeles, Las Vegas a San Francisco se zářivým středobodem Národním parkem Grand Canyon. To jsou ikony s největším mediálním záběrem, a hrají proto i zásadní roli v rozhodování klienta. A když k nim pak třeba přimícháme divoké pobřeží Pacifiku, lesní katedrály sekvojových rezervací a strhující krajinu rudých skal a parků Utahu a Arizony, vyjde nám nadmíru atraktivní poznávací koktejl, který uspokojí nejnáročnější cestovatele.

Vízová povinnost a přísné podmínky pro jejich udělování patrně i nadále tlumí zájem českých turistů o USA…
Částečně ano. Jenže navzdory vízové povinnosti jsme například v naší cestovní kanceláři zaznamenali v loňském roce více než padesátiprocentní nárůst klientely cestující do USA. Dílem jde jistě o výsledek trvalého zkvalitňování našich programů a práce s jednotlivými klienty a dílem o obecný trend. Je třeba rovněž říci, že drtivé většině – řekněme devětadevadesáti procentům našich klientů – jsou víza v posledních dvou letech udělována bez sebemenších problémů. To určitě neznamená, že se vízová povinnost stala pouhou formalitou, spíše to svědčí o výrazném poklesu žadatelů, kteří nesplňují některé z kritérií daných americkými konzulárními úřady. A i to je rozhodně dobrá zpráva.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001