Levný dolar, levná Amerika
23. 02. 2006
Spojené státy americké patří k turisty nejnavštěvovanějším
zemím světa. Na hlavní trendy v oblasti poznávacích zájezdů do této
země jsem se proto zeptal ředitele cestovní kanceláře ESO travel Ing.
Tomáše Cikána. Pane řediteli, jaká jsou v tomto směru vaše očekávání
pro letošní sezonu?
Máte naprostou pravdu v tom, že USA jsou zemí zaslíbenou pro
nejrůznější variace poznávacích zájezdů. Je pochopitelné, že u země,
která napříč měří přes 4500 km, se zájem lidí upírá k největším
tahákům východního, ale především západního pobřeží, k němuž
vedle podmanivých velkoměst patří také naprosto unikátní příroda.
Právě velikost země a četnost přírodních atrakcí svádí řadu lidí
k návratům, neboť jedna návštěva uspokojí srdce cestovatele jen
částečně. A v tomto duchu se ponese i letošní sezona. Čili
převládající zájem o hlavní – řekněme tradiční okruhy ze strany
těch, kteří jedou do USA poprvé, a řada specializovaných programů pro
navrátilce či více vyhraněné klienty. Významným faktorem letošní sezony
je rovněž rekordně nízká úroveň amerického dolaru, která stlačuje
výdaje klienta na místě o významné částky. Více než kdy předtím tedy
letos platí motto: levný dolar, levná Amerika.
Je obvyklé, že se lidé vracejí do stejné země?
V kategorii poznávacích zájezdů jde spíše o výjimku, která však
v případě USA platí dvojnásob. Mezi našimi klienty byste nalezli kované
experty na USA, vyhledávající stále nové cestovatelské podněty.
Důležité je, že umíme na tuto poptávku odpovědět, nabídnout vysoce
atraktivní programy, organizačně je zabezpečit a vybavit opravdu kvalitními
průvodci. Jmenujme kupříkladu přírodní okruh severozápadem USA
s národními parky Yellowstone, Glacier či North Cascades, tematický okruh
v oblasti amerických Skalistých hor s takovými lákadly, jakými jsou
rezervace Rockie Mountain, Arches nebo Canyonlands, výpravné putování po
čtyřech Havajských ostrovech či dobrodružnou cestu Aljaškou a Yukonem.
Podobných programů nabízíme mnohem více, jedno však mají společné –
totiž neobyčejně pestré střídání jedinečných scenérií,
vysokohorských parků, pouštních rezervací, měst i ryze amerického
venkova, takže se lidé vracejí naplněni intenzivními a neopakovatelnými
zážitky.
Pokud jste tedy jmenoval některé speciální programy, jaké jsou
vaše nejžádanější produkty a proč?
Vedle okruhů na východě, zahrnujících návštěvu New Yorku, Niagarských
vodopádů a Washingtonu D.C., je nejsilnější zájem o naše klíčové
okruhy západem USA. Hlavní magnety této části Spojených států jsou
dlouhodobě dány trojúhelníkem: Los Angeles, Las Vegas a San Francisco se
zářivým středobodem Národním parkem Grand Canyon. To jsou ikony
s největším mediálním záběrem, a hrají proto i zásadní roli
v rozhodování klienta. A když k nim pak třeba přimícháme divoké
pobřeží Pacifiku, lesní katedrály sekvojových rezervací a strhující
krajinu rudých skal a parků Utahu a Arizony, vyjde nám nadmíru atraktivní
poznávací koktejl, který uspokojí nejnáročnější cestovatele.
Vízová povinnost a přísné podmínky pro jejich udělování
patrně i nadále tlumí zájem českých turistů o USA…
Částečně ano. Jenže navzdory vízové povinnosti jsme například v naší
cestovní kanceláři zaznamenali v loňském roce více než
padesátiprocentní nárůst klientely cestující do USA. Dílem jde jistě
o výsledek trvalého zkvalitňování našich programů a práce
s jednotlivými klienty a dílem o obecný trend. Je třeba rovněž říci,
že drtivé většině – řekněme devětadevadesáti procentům našich
klientů – jsou víza v posledních dvou letech udělována bez
sebemenších problémů. To určitě neznamená, že se vízová povinnost
stala pouhou formalitou, spíše to svědčí o výrazném poklesu žadatelů,
kteří nesplňují některé z kritérií daných americkými konzulárními
úřady. A i to je rozhodně dobrá zpráva.