Leťte k moři z Pardubic
13. 07. 2014
Své první interview s Ing. Michalem Červinkou, Ph.D, jsem
dělal před deseti lety, v době, kdy byl ředitelem nejvýznamnějšího
letiště Evropské unie na česko-polsko-slovenském trojmezí. Nyní,
12. června 2014, se potkáváme na Letišti Pardubice, v jehož čele
1. července 2014 střídá Ing. Jana Andrlíka.
Pane řediteli, nedávno tady, na vašem letišti v kolébce české
aviatiky, velmi úspěšně proběhla čtyřiadvacátá Aviatická
pouť.
Ano, a byli jsme jedním z jejích hlavních partnerů. Letos 31. května
pouť zahájil skupinový průlet letadel Centra leteckého výcviku. Byly tu
i mé milované aeroplány z druhé světové války včetně legendárního
Spitfiru v kamufláži, s jakou létal československý stíhač Otto Smik.
Jednou z nejkrásnějších částí programu bylo šestnáct letadel Zlín ve
vzduchu v jednom okamžiku – vystoupení akrobatické skupiny Flying Bulls
Aerobatic Team na strojích Z 50LX. To moje srdce jásalo. Byla to oslava
letadel i leteckého průmyslu. Ale nejen létacích strojů. Rád bych
připomněl, že v Pardubicích máme výrobce skvělých radarů, které jsou
velmi žádaným exportním artiklem.
Do konce června na Letišti Pardubice pracujete jako obchodní
ředitel, ne však na celý pracovní úvazek, abyste se mohl věnovat své
pedagogické činnosti na několika vysokých školách. Co na nich
přednášíte?
Mezinárodní obchod a provoz letišť, což jsou věci, kterým jsem se
v minulosti věnoval. O to víc si uvědomuji veliký rozvojový potenciál
pardubického letiště. To se momentálně nachází ve stádiu, které jsem
zaznamenal i u dalších úspěšných letišť, jež povstala „z prachu a
popela“ a daří se jim zvyšovat počty pohybů a cestujících.
V současné době je potřeba, aby Pardubice zvládaly daleko větší objemy
přepravy. Věci, které se daly zajišťovat svépomocí, teď provádíme
standardním způsobem v souladu s řadou mezinárodních certifikátů,
jejichž držiteli jsme. Pracují tu odborně vysoce zdatní lidé –
letečtí nadšenci, kteří pro letiště dýchají, a mne těší být
součástí jejich kolektivu.
Co do počtu pohybů velkých dopravních letadel a odbaveného
carga a pasažérů jsou Pardubice třetím největším letištěm v Česku.
Koncem loňského roku náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek,
který zodpovídá za dopravu a dopravní obslužnost zdejšího kraje, na
adresu pardubického letiště mj. řekl: „Jeho další rozvoj je v zájmu
Pardubického kraje. A bez moderního terminálu, komfortního napojení na
silniční komunikace a rychlého kolejového spojení s železničním uzlem
Pardubice to nepůjde.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Pardubický
kraj má na semaforu zelenou“)
Terminál je zásadní podmínkou dalšího rozvoje Letiště Pardubice. V tuto
chvíli připravujeme výběrové řízení na dodavatele. Už máme územní
rozhodnutí a projekt. Zatím stále odbavujeme v zrekonstruovaných
prostorách, které nám umožňují v jednom okamžiku odbavovat pouze jedno
letadlo, což je náročné na koordinaci provozu. Musíme kvůli tomu lety
některých leteckých společností posunovat nebo úplně odmítat, trvají-li
na požadovaném čase příletu či odletu. Jakmile budeme mít nový
terminál, získáme v exponovaných časech prostor pro další letecké
společnosti a zvýšíme i komfort cestujících. Z našeho letiště jich
zatím k moři odlétá na třicet tisíc ročně, avšak spádová oblast
Letiště Pardubice má mnohem větší potenciál. Nejnavštěvovanější
dovolenkovou destinací je Chorvatsko, a tak bychom už brzy rádi nabídli
z Pardubic i lety do Chorvatska. Potenciál Středomoří je obrovský.
Dáváme o sobě vědět i malým cestovatelům.[LM2] Ve spolupráci se
statutárním městem Pardubice a Pardubickým krajem jsme vyhlásili soutěž
„Leťte k moři z Pardubic“ pro děti ze základních škol. Budou kreslit
obrázky a posílat je k nám na letiště. Jejich kresby vyvěsíme na
Facebooku a o pořadí těch nejúspěšnějších bude hlasovat veřejnost.
Vítězové získají hodnotné ceny a škola vítěze od nás obdrží
finanční odměnu.
Nepokazí nový terminál přátelské rodinné prostředí,
kterým je Letiště Pardubice proslulé? Dnes je u vás například možné
bezplatně a přitom bezpečně parkovat nejen motorová dvoustopá a
jednostopá vozidla, ale dokonce k odletu přijet na kole.
Rozhodně i v budoucnu chceme zůstat a budeme letištěm přátelským a
rodinným. Zakládáme si na tom, že od nás lidé mohou létat bez obav
z drahých služeb a občerstvení nebo z toho, že se tu ztratí. Tuto
atmosféru zachováme i po otevření nového terminálu. Odletět na dovolenou
z Letiště Pardubice není žádná mimořádnost. Na odlet k nám se lidé
dostanou rychle a bez nervů. Od vlakového nádraží jsou to k nám pouhé
tři kilometry. Pasažéři si zvykli, že jsme tu nejen pro Pardubický kraj,
ale i pro Hradecký kraj, Kraj Vysočina, velkou část Středočeského kraje
a Pražany. Jsme rádi, že cestovní kanceláře víc a víc využívají
potenciálu spádové oblasti našeho letiště a rozšiřují lety
z Pardubic.
Váš předchůdce v pozici ředitele Letiště Pardubice
dokázal něco, čemu se těžko věří. Vaše letiště je už několik let
frekventovaným přístavem pro letecké spoje z východu.
Před Ing. Andrlíkem je třeba hluboce smeknout. Byl to od něho mistrovský
obchodní tah! Ruská klientela je dalším pilířem našeho obchodního
snažení. Každý den z našeho letiště létá pravidelná linka do Moskvy,
v některých dnech dokonce se dvěma spoji. Máme spojení i s Petrohradem.
To je další směrování našeho obchodu. A opět při tom vycházíme
z filozofie být rodinným letištěm, vstřícným a přátelským vůči
všem cestujícím.
Jaký byl loňský rok z hlediska vašeho byznysu?
Nejlepší v historii. Odbavili jsme skoro sto osmdesát pět tisíc
cestujících. Dáváme o sobě vědět i v rámci českých regionálních
mezinárodních letišť. Na tento výsledek jsem hrdý. Je výsledkem práce
týmu celého letiště a úspěšně součinnosti statutárního města
Pardubice a Pardubického kraje, které se coby destinace úspěšně zapisují
do povědomí stále širšího portfolia cestovatelů. Je to zavazující, a
plánujeme další kroky, aby se počet cestujících mohl dál zdárně
zvyšovat. Samozřejmě, čím víc cestujících, tím víc letadel, a tím
vyšší také hospodářská úspěšnost letiště. Letiště je ale zároveň
důležité i pro rozhodování investorů. Pokud má daný region
mezinárodní letiště, výrazně se zvyšují jeho šance, že se v něm bude
investovat.
Jako například kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot
Citroën, která chce do konce tohoto léta přijmout dalších sedm set
lidí?
Nejen. Je tu spousta dalších českých i zahraničních investorů. Nejsme
zkrátka přínosem pouze pro cestovatele, kteří létají na dovolenou, ale
naše existence a fungování přináší do regionu práci pro tisíce
živitelů rodin.
[I1]Nbvcx .<©
[LM2]možno takto přehodit? šlo mi o to, aby malí cestovatelé předcházeli
dětské soutěži a neopakovalo se slovo „potenciál“ dvakrát
bezprostředně po sobě