Letiště Vodochody je dalším z pražských letišť. Chce se zaměřovat na nízkonákladové a charterové lety. Jeho výstavba bude zcela financována soukromým investorem, bez zatížení veřejných financí. Základem letištní infrastruktury je existující, 2 500 metrů dlouhá vzletová a přistávací dráha, součást výrobního závodu AERO Vodochody, a.s. V plánu je zhruba 35 tisíc pohybů a odbavení cca 3,5 milionu cestujících za rok. Noční provoz od 22 do 6 hodin bude vyloučen. V průměru tak na hodinu provozu připadají 3 starty a 3 přistání. Půjde o letadla maximálně střední velikosti typu Boeing 737 a Airbus A 320. Při projektování a plánování provozu letiště je maximálně dbáno na co nejvyšší ohleduplnost k obyvatelům okolních obcí a životnímu prostředí. Vedle závazku plnit zákonné hlukové limity letiště okolním obcím předložilo veřejný příslib, v němž se zavazuje kompenzovat obyvatelům zátěž spojenou s provozem. Letiště má dobrou dostupnost z centra Prahy. Je v bezprostřední blízkosti dálnice D8, odkud k němu povede dálniční přivaděč. Velmi pohodlné také bude spojení autobusem ze stanice metra C Letňany. Odhadovaná jízdní doba je 15 minut. V budoucnu dopravní dostupnost ještě vylepší severozápadní úsek vnějšího pražského okruhu. Letiště Vodochody bude významným stimulem pro hospodářský růst. S jeho provozem bude spojeno vytvoření 3 000 přímých a nepřímých pracovních míst. V případě úspěšného projednání dokumentace EIA a stavebního řízení lze očekávat zahájení provozu v roce 2015.
Letiště Vodochody vytvoří nová pracovní místa a nabídne létání za nižší ceny
15. 07. 2012
Vracíme se do dob, kdy se říkávalo: „Vzduch je naše
moře.“ Tenkrát se to taky netradovalo proto, že by Československo mělo
aerolinie disponující flotilami dopravních letadel, ale z toho důvodu, že
na jeho území fungovaly aerokluby. Letci byli in a úspěšní piloti
mediálně preferovanými vzory. Dnes jsou sice média plná jiných
„vzorů“, avšak to, co naší vlasti zůstalo, je hustá síť letišť
a v Evropě nadprůměrný počet sportovních letadel a letců. Nicméně,
jak vyplyne i z rozhovoru s ředitelem akciové společnosti Letiště
Vodochody Ing. Martinem Kačurem, který jsme dělali 12. června 2012,
česká letiště využívají nejen našinci, ale rádi i jejich zahraniční
kolegové.
Určitě. A jsem rád, když mohu konstatovat, že pokud přiletí
na vodochodské letiště, tak přiletěli do Prahy. To není mystifikace!
Od července 2011 byl mezinárodní asociací IATA letišti Vodochody
přidělen identifikační kód VOD. Pro potřeby rezervačních systémů
leteckých společností pak zřízena Metropolitní oblast Praha sestávající
z letišť Ruzyně a Vodochody. Identifikační kód Metropolitní oblasti pro
Prahu je PRG, stejný kód zůstává i identifikačním kódem letiště
Ruzyně. To znamená, že pod metropolitním kódem „PRG“ jsou dneska kódy
dvou letišť: „PRG“ jako Praha Ruzyně a „VOD“ jako Vodochody.
Aktéry tzv. malé letecké dopravy naše letiště přitahuje čím dál víc.
Rostou nám objemy provozu. Od ledna do května Vodochody evidovaly celkem
7 773 pohybů letadel, což reprezentuje meziroční nárůst o 283?%.
Za květen tohoto roku jsme dosáhli rekordního počtu pohybů letadel.
Poprvé v historii jich za jeden měsíc bylo přes 2 000. To se může
zdát v porovnání s Ruzyní málo, ale když si vezmete, že ještě v roce
2007 jsme měli pouhých 2 700 pohybů letadel za celý rok, je to velký
posun. A to vše navíc v době, kdy zbylá pražská letiště (Ruzyně,
Letňany a Točná) hlásí pokles provozu.
V sobotu 2. června 2012 v rámci oslav Mezinárodního dne
dětí Asociace francouzských pilotů z Angers ve spolupráci s vámi
a agenturou Green&Gold pořádala vyhlídkové lety a ukázky letecké
techniky pro děti z Jedličkova ústavu.
To jsou akce, které si zatím coby menší letiště můžeme dovolit. Až
uskutečníme náš projekt rozvoje, bude možností jednat takhle flexibilně
méně. Akci jsme dělali s francouzskými piloty, kteří nás požádali, zda
by něco takového bylo u nás možné. Váhali jsme. Asi tak půl hodiny.
A pak napsali odpověď, že určitě, že se na ní budeme rádi podílet.
Francouzi byli překvapeni, když ještě před návratem z oběda měli
od nás kladné stanovisko. Všechno se povedlo. Děti se z ptačí
perspektivy podívaly na zámek Veltrusy, horu Říp nebo Mělník, soutok Labe
s Vltavou atd. Poté od francouzských osádek dostaly dárky a diplomy
o absolvování letu.
Byla šance se Francouzů zeptat, proč si vybrali
Vodochody?
Informace, která se nám od nich dostala, je, že měli dobré reference
od kamarádů, kterým se líbilo naše domácké prostředí a osobní
přístup personálu. To je něco, co na velkém letišti rozhodně není
běžné. Z toho samého důvodu si Vodochody vybraly i některé celebrity.
Jejich limuzína pro ně mohla na plochu a neobtěžovali je paparazzi.
Přistávali a odlétali tak od nás Sting, Elton John, George Michael, KISS,
Aerosmith aj.
Kam směřuje české letectví?
Dnes je těžké hovořit pouze o českém letectví, protože jsme součástí
Evropské unie a nad námi je „Open Sky“. Bavme se raději o evropském
létání.
Dobře, Evropská unie preferuje meziregionální spolupráci. Máte z tohoto
hlediska někam nakročeno?
Nejdřív musíme pohnout s realizací projektu vodochodského letiště,
abychom mohli někam nakračovat. Z hlediska pohledu letiště to není ani tak
o spolupráci mezi evropskými regiony, byť to určitě má velký význam. Je
to spíš o tom, vytvořit takové podmínky, aby nás využívaly letecké
společnosti, které jsou schopny získávat další a další pasažéry,
účastníky pracovních cest a turisty. Pokud jsou navíc letecky propojené
regiony dostatečně silné i z hlediska kupní síly a počtu obyvatel, je
to jenom další velké pozitivum.
Když jsme kdysi dělali jedno z našich prvních interview,
konstatoval jste, že letiště generuje obrovské množství pracovních míst
a výrazně iniciuje hospodářský rozvoj svého regionu.
Mezinárodní letiště jsou obrovským zdrojem, který generuje pro
nejbližší region velkou přidanou hodnotu. Když si vezmeme jako příklad
amsterodamský Schiphol, a jak malá je Holandsko země, jejich sázka
na letecký hub měla pro národní hospodářství obrovské přínosy.
Takřka každé, i malé municipální letiště je přínosem jak pro
dopravní obslužnost, tak pro ekonomiku daného místa. V USA, kde je letecká
doprava vnímána racionálněji, takových studií je velké množství,
a jednotlivá města mají zájem o rozvoj létání alespoň v kategorii
business jetů. Ekonomický přínos je zřejmý i na příkladu ruzyňského
letiště a jsem si jist, že vodochodský projekt tuto hodnotu prokáže záhy
po své realizaci.
V roce 2001 jsem dělal rozhovor s Janem Tatouškem záhy
poté, co v souvislosti s krachem Sabeny došlo na bruselském letišti
ke kolapsu (viz www.e-vsudybyl.cz,
článek „Má země si pro mě přijela“).
To nebyl kolaps letiště. Ty žádné zásadní dosud nebyly. Spíš kolapsy
hlavního velkého dopravce na daném letišti. Dopravci to mají v něčem
složitější a v něčem jednodušší. Letiště, na němž se jim
nedaří, opustí, ale letiště tam zůstane i se svou infrastrukturou. Velká
letiště, která byla orientovaná na jednoho velkého dopravce, když se
s ním něco stalo, měla většinou velké potíže. Viz příklad Sabeny nebo
Swissairu. Jak je ale vidno, se vším si můžeme poradit, pokud k vzniklému
problému přistoupíme striktně ekonomicky a s profesionálním řízením.
I taková Sabena – dnes Brussels Airlines anebo Swissair – dnes Swiss se
z krize dostaly a jejich domovská letiště se postupně vracejí
na vyklizené pozice.
A v Bruselu k tomu ještě navíc přibylo i to zprvu malé letišťátko
Charleroi, které leží na jih od města a zaměřuje se
na nízkonákladové letecké společnosti. Našli se tehdy i tací, kteří
se divili, proč by mělo vznikat další bruselské letiště, když tam není
trh, ale ono dneska funguje už se šesti miliony cestujících a hlavní
bruselské letiště také. Jednoduše tady byla obrovská nevyužitá
příležitost na trhu. Město Brusel to pak poznalo v tom, že pasažéři
mají na výběr. Zvýšila se jeho návštěvnost a objemy incomingového
inkasa. Lidé, kteří by na dražší letiště klasickou linkou neletěli,
tam dnes nízkonákladovými linkami létají o sto šest.
Takže férová konkurence je ve finále největším přínosem pro
cestující, letecké společnosti i pro místní ekonomiku…
Přesně tak. Když my ve Vodochodech vytvoříme vhodné provozní
a ekonomické podmínky, vytvoříme novou poptávku, přijdou společnosti,
které by jinak do Prahy nelétaly. Samozřejmě už jenom to, že Praha bude
mít další letiště, které bude aerolinkám i individuálním klientům
umožňovat létat za levnější ceny, vytvoří tlak na druhé letiště.
Konkurence je dobrá. Kdo se dokáže adaptovat, kdo najde způsob, jak
nabídnout kvalitu za dobrou cenu a přitom vydělávat, je v dlouhodobém
výhledu vítěz. Evoluční teorie převedena do ekonomického života –
přežije ten, kdo se dokáže nejlépe přizpůsobit neustále se měnícím
podmínkám na trhu. Kdo ustrne ve vývoji, vymře. A nakonec, vydělávat
víc lze nejen na vysoké ceně produktu, ale i na vyšším prodaném
objemu. To je typický příklad toho, co se stalo od začátku roku u nás
a kam vodochodské letiště směřuje. Dnes máme na letišti Vodochody
takové počty pohybů hlavně proto, že jsme od letní sezóny upravili
poplatkovou politiku. Zavedli jsme denní balíčky, zefektivnili provoz
jednotlivých uživatelů, přizpůsobili jsme se jejich potřebám a oni se
nám za to pozitivně odměňují vyšším objemem provozu.