Letiště Praha efektivní firmou
11. 07. 2006
Generální ředitelky Letiště Praha, s.p. Ing. Hany Černochové
jsem se na úvod zeptal, jaký byl pro největší české mezinárodní
letiště loňský rok.
Opět se vydařil, a to z několika důvodů. Prvním je, že jsme i v jeho
průběhu dosahovali dvojciferného procentního růstu odbavených
cestujících. Dál se nám podařilo překonat magickou hranici deseti milionů
pasažérů, což Prahu zařadilo mezi evropské lídry. Třetí a zřejmě
největší úspěch bylo dokončení terminálu Sever 2 včas a s úsporami
v rozpočtu. Jeho uvedení do provozu je totiž zásadním předpokladem pro
budoucí rozvoj letiště. Podstatně se tak zvyšuje odbavovací kapacita,
zlepšuje komfort a v neposlední řadě díky tomu letiště splňuje
podmínky Schengenské dohody – tedy oddělení cestujících po
schengenském prostoru, kterému slouží právě terminál Sever 2, od
ostatních.
Díky terminálu Sever 2 se sice podstatně zvětšila průchodnost
pražského letiště, ale přistávací / startovací dráha zůstává jedna a
ta samá. Takže v zájmu využití plné kapacity vašich terminálů bude
zřejmě záhodno, aby v Praze přistávala hlavně větší letadla. Ostatně,
terminál Sever 2 je architektonicky připraven tak, aby z něho cestující
mohli nastupovat (i vystupovat) na obě paluby Airbusu 380 současně.
Co se týká Airbusu 380, ten je v současné době v letecké dopravě
velkým hitem. Kapacita naší hlavní přistávací dráhy ale není
limitovaná tak, abychom kvůli plnému využití průchodnosti letiště museli
přijímat jen velkokapacitní letadla. Kapacitu stávající ranveje můžeme
díky provozním opatřením, dílčím investicím a spolupráci s Řízením
letového provozu ČR zvýšit ještě o zhruba deset procent. To je za rok
poměrně velký objem pohybů. Je ale pravda, že i když dokážeme zvýšit
kapacitu stávajícího dráhového systému, jsme omezováni poskytováním
slotů – časů, kdy mohou letadla přilétat / odlétat.
Jak reálné je, že paralelní dráha bude?
Dnes je to určitě mnohem reálnější. Jsme si tím téměř jisti. To, co
může být otazníkem, je rok jejího dokončení. Předpokládáme, že to
bude 2010, protože jsme museli zasáhnout do přípravného procesu kvůli
nařízení vlády o snížení hlukové zátěže. Je nutné předělat
posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Tímto procesem budeme
procházet znovu. Z toho pramení zhruba roční zpoždění oproti původnímu
harmonogramu. Věříme ale, že dokážeme vyřešit všechno, co bude třeba,
aby byla paralelní dráha postavena.
Česká republika je první zemí z bývalého sovětského bloku, na
jejíž letiště se vrátila společnost Shell. Zmiňuji to proto, že Shell
Aviation v těchto dnech oslavuje 10. výročí svého působení
v Česku.
Aktivity společnosti Shell jsou podstatnou součástí špičkových služeb,
které naše letiště poskytuje svým uživatelům. Společně s firmou Eso,
která je druhým dodavatelem paliv, přispívá k vysokému renomé
pražského letiště.
Jak vypadá letní sezona na Letišti Praha-Ruzyně?
Letos začala o trochu dřív. Od 1. dubna létáme podle letního letového
řádu. Je v něm několik novinek. Přibyly nové společnosti a nové
destinace. V srpnu k nám začnou létat například japonské aerolinky.
Půjde o několik charterových letů. Za důležité to považuji, protože
nepravidelné linky jsou často prvním testem, po kterém se společnosti
rozhodují, jestli zavedou ty pravidelné.
Kromě toho jsme získali nového bázového dopravce – nízkonákladovou
leteckou společnost SkyEurope. V Praze má své domovské sídlo její flotila
dvou nejmodernějších Boeingů 737. Po Smart Wings je to teprve druhá low
cost společnost, která má svou bázi ve střední Evropě.
Zapomenout nechci taky na velkého charterového přepravce Condor, který
otvírá linku z Prahy do Mnichova.
Předpokládáme, že ani v letošním roce se dynamika růstu letiště
nezastaví. A to především díky tomu, že se nám od května
2006 podařilo zvýšit dráhovou kapacitu na čtyřicet pohybů za hodinu,
oproti osmatřiceti, které jsme měli v loňském roce.
Vstříc vycházíme i lidem, kteří si chtějí během svých cest,
například dovolených, bezpečně zaparkovat auto. V Ruzyni jsme od
1. června snížili cenu parkovného pro řidiče, kteří zde svoje auto
nechají déle než týden, o 20 %. Systém nových samoobslužných
automatických pokladen s integrovaným platebním terminálem, který
umožňuje hradit parkování nejen hotově, ale taky pomocí platebních karet,
už snad ani nemusím připomínat.
S uspokojením můžeme potvrdit, že i služby, které nabízí smluvní
přepravci, fungují dobře. Taxislužba postupně přechází k jednotnému
typu vozů se stejnou barvou. V termínu, který stanovuje naše vzájemná
dohoda, budou všechny letištní taxíky žluté. To, jak víte, je barva,
která se ve světě používá pro označení vozů taxi nejčastěji.
Čím se vám daří motivovat letecké společnosti, aby ve stále
větší míře využívaly pražské letiště?
Praha se stává pro letecké společnosti atraktivní destinací nejen
z geografického hlediska, ale i ekonomicky. Naše letiště do jisté míry
ovlivňuje ceny ve středoevropském prostoru. Dopravci mají o Prahu zájem
především díky relativně nízkým letištním poplatkům. To se pozitivně
odráží ve velkém celkovém inkasu. Pro určité typy dopravy jsme
vypracovali motivační programy. Jejich smyslem je přesvědčit další
klienty, aby dali Ruzyni přednost před konkurenčními letišti. Tento princip
uplatňujeme především u dálkové dopravy. Vzdálenosti, které v rámci
Evropy považujeme za podstatné, z hlediska Asie nebo Ameriky už tak
podstatné nejsou, a ekonomické preference proto mohou hrát rozhodující roli
při volbě evropského letiště. Právě v těchto dnech finišují jednání
o zimním letovém řádu, v jehož rámci by se u nás mělo objevit šest
nových dopravců a přibýt dvanáct nových spojení. Přicházející
přepravci jsou ale důležití také pro mnoho dalších subjektů v Česku,
protože vytvářejí další prostor pro obchod i nová pracovní místa.
V pátém vydání Všudybylu generální ředitel Českých drah
Ing. Josef Bazala uvedl: „Napojení letišť na kolejové spojení je
celoevropským trendem. Pražské letiště je v současnosti jediným
letištěm této velikosti mezi svými bezprostředními konkurenty, které
napojení na železniční síť stále nemá. Z pohledu Českých drah, ale
domnívám se i Letiště Praha-Ruzyně, je výhodné, aby bylo napojeno na co
nejvíce univerzální železniční trať umožňující provoz víceméně
všech typů kolejových vozidel – od rychlodrážních až po klasické
soupravy dálkových vlaků. To pak umožní mnohem snazší a pohodlnější
přepravu cestujících – zákazníků letiště a leteckých společností
z celé spádové oblasti, kam dnes nepatří jenom třeba vámi zmiňovaný
Tábor, ale celé Sasko, příhraničí Bavorska, Morava, Slovensko a další
oblasti.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo
pro fulltextový vyhledávač: „Naše služby měříme pohledem
zákazníka“)
Kvalitní dopravní spojení na letiště je podstatnou podmínkou pro další
rozvoj obchodu a zvyšování plynulosti dopravy i komfortu cestujících.
Zatím bychom byli vděční za lokální kolejové spojení. S případným
železničním nádražím počítáme, a dokonce pro ně máme rezervovaný
prostor. Záleží jen na rychlosti, s jakou se České dráhy, resp. jiný
investor, pustí do napojení letiště Praha-Ruzyně na mezinárodní
železniční sít.
Na pražském letišti jsem absolvoval řadu konferencí a prezentací
vašich zákazníků. Se zprovozněním terminálu Sever 2 vám přibyly
další konferenční prostory.
V terminálu Sever 2 je několik salonků i sálů vhodných pro malé,
středně velké i velké konferenční akce. Do těch menších se vejde jen
několik osob a mohou je využít například nadnárodní společnosti, když
si jejich představitelé dají dostaveníčko v Praze. Máme ale i velký
kongresový sál s maximální kapacitou 300 lidí. Dělit se dá na dva
samostatné prostory a přístupný je z veřejné zóny. Účastníci
jednání proto nemusí procházet speciální bezpečnostní kontrolou.
Řada mých přátel si velmi pochvaluje servis VIP salonků Letiště
Praha, s.p. na Letišti Praha-Ruzyně. A prý to ani není nějak
drahé.
Letiště Praha, s.p. je nákladově efektivní firmou, což se promítá
i v naší cenové politice. Jsme si vědomi, že růst letiště je závislý
na růstu jeho klientů a jejich zájmu. Poskytujeme proto i řadu
doplňkových služeb, které mají cestování nejen zefektivnit, ale taky
zpříjemnit. Zájemcům jsou k dispozici i naše VIP salonky, o kterých
jste se zmínil. Od VIP salonků leteckých společností se ty naše liší
tím, že zajišťují individuální odbavení. O pasažéry se od příchodu
do VIP starají naši pracovníci. Zařídí jim veškeré odbavení a odvezou
je k letadlu, do kterého nasedají jako poslední, krátce před startem. Po
přistání z něho naopak první vystupují. Kdo tuto službu někdy zkusil,
zpravidla u ní už zůstal.