Letiště Praha do skupiny velkých evropských letišť
27. 11. 2005
11 milionů cestujících ještě letos
V neděli 30. října 2005 zahájilo letiště Praha – Ruzyně zavedením
nového letového řádu zimní sezonu. Ukončená letní sezona se v mnoha
ohledech stala přelomovým obdobím v rozvoji pražského letiště, které je
jedním z nejdynamičtěji rostoucích uzlů letecké dopravy v rámci
středoevropského regionu. V letní sezoně roku 2005, která začala
27. března, odbavilo letiště celkem 6,8 milionu cestujících, což
meziročně představuje kumulovaný nárůst o 22,3 %. Magická hranice
9 milionů odbavených pasažérů byla prolomena 23. října a v listopadu
letiště plánuje odbavit desetimiliontého cestujícího. Tím jako první
letiště v rámci nových členských zemí Evropské unie překoná v rámci
jednoho kalendářního roku tuto hranici a zařadí se do skupiny velkých
evropských letišť. Ve stejném období dosáhne také rekordního počtu
150 tisíc pohybů letadel. S velkou pravděpodobností pražské letiště
letos odbaví celkem 11 milionů cestujících.
„Jako jediné letiště z nových členských zemí Evropské unie letos
překonáme v rámci jednoho kalendářního roku hranici 10 milionů
odbavených cestujících. Této hodnoty bychom měli dosáhnout kolem
25. listopadu. Počítáme s tím, že celkem odbavíme přibližně
desetkrát více cestujících než v roce 1990, odhadujeme přes 11 milionů.
Poprvé tak počet lidí, kteří projdou pražským letištěm, bude vyšší
než celkový počet obyvatel České republiky“, řekla generální
ředitelka Letiště Praha, s.p. Ing. Hana Černochová.
Rostoucí požadavky aerolinií
na vyšší kapacitu v letní sezoně 2005 potvrzuje ukazatel růstu počtu
pohybů letadel, který se zvýšil o 8,9 % na 101 451 z 93 093 pohybů
ve stejné sezoně roku 2004. Počet odbavených cestujících se oproti
předešlé letní sezoně zvýšil o 22,3 % z 5 537 706 na letošních
6 777 036 osob. Přepravené zboží a pošta zaznamenaly 5,0% růst
z 31 220,0 tun v létě 2004 na 32 781,0 tunu v sezoně 2005. Během
letní sezony zahájila společnost ČSA provoz do nových destinací Minsku,
Skopje a Žiliny a nízkonákladové SmartWings obohatily nabídku destinací,
kam lze letět přímou linkou, o Bergamo a Barcelonu, zatímco typicky
sezonní provoz posílily o linky do Heraklionu, Soluně, Larnaky a na
Mallorku. Destinace dalších nízkonákladových společností se během letní
sezony rozrostly o lety do Bergenu (s Norvegian Air Shuttle), Doncasteru/
Sheffieldu (Thomsonfly), Varšavy (s Centralwings), Edinburku (Flyglobespan) a
Billundu (Sun Air of Scandinavia). Vývoj charterových letů, které poptávku
po letecké dopravě v době dovolených charakterizují, dosáhl nejvyššího
nárůstu v tradičně dopravně nejsilnějších měsících květnu až
září – například květnový počet odbavených cestujících zaznamenal
11,7 procentní navýšení ve srovnání s pátým měsícem 2004, a
červencový nárůst dosáhl 13,7%. Počet pohybů letadel se vyvíjel
v opačném gardu (v květnu pokles o 7,0 % a v červenci o 2,0 %), což
znamená vyšší využití kapacity letadel.
K navýšení přepravní kapacity
Ruzyňské letiště přispělo k navýšení přepravní kapacity a pohodlí
cestujících v letošní letní sezoně mimo jiné také i tím, že
v prvních zářijových dnech byla zprovozněna první část nového
odbavovacího terminálu Sever 2, především odbavovací Prst C s deseti
novými nástupními mosty k letadlům. Stavebními úpravami – výstavbou
dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a úpravami pojezdových drah C
a G, které byly zprovozněny v červnu, se zvýšila kapacita dráhového
systému minimálně o 3 pohyby letadel na 37 za hodinu. Nový Terminál
Sever 2 posouvá letiště Praha do vyšší dimenze. Kromě dalšího
nárůstu kapacity postupně až nad 15 milionů osob nabídne výrazné
rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním
areálu. Uvedení do celkového provozu včetně hlavní terminálové budovy
s 60 odbavovacími přepážkami je plánováno na polovinu ledna
příštího roku.
Nejdůležitější změny v zimním letovém řádu 2005/2006
oproti zimě 2004/2005 v navýšení počtů týdenních spojení mezi Prahou a
jednotlivými destinacemi:
Air Europe do Madridu ze 3 na 4 frekvence
British Airways do Gatwicku ze 4 na 7 frekvencí
ČSA do Athén z 5 na 7 frekvencí
ČSA do Baku ze 2 na 3 frekvence
ČSA do Barcelony z 11 na 13 frekvencí
ČSA do Bruselu ze 14 na 15 frekvencí
ČSA do Bukurešti z 9 na 11 frekvencí
ČSA do Dubaje ze 3 na 4 frekvence
ČSA do Hamburku z 10 na 11 frekvencí
ČSA do Ljubljaně ze 7 na 9 frekvencí
ČSA do Soluně ze 4 na 5 frekvencí
ČSA do Jerevanu ze 2 na 3 frekvence
ČSA létá nově do Žiliny 6× týdně a 4× týdně do Minsku
ČSA otevřelo linky do Sarajeva a Skopje, které operují 5× týdně
Easy Jet nově otevírá linku do Basileje – 4 frekvence.
Fly Baboo do Ženevy ze 6 na 9 frekvencí
Germanwings do Stuttgartu otevírá nově 4 spojení
Lufhansa do Hamburku otevírá nové spojení – 12 letů týdně
Norwegian Air Shuttle – nově 2 frekvence do Bergenu
SN Brussels Airlines do Bruselu navyšuje ze 17 na 18 frekvencí
Sun Air of Scandinavia do Billundu nově 2 frekvence týdně
Tunisair do Tunisu z 1 na 2 frekvence.