Společnost Shell spolupracuje s řadou světových letišť, leteckých společností a výrobců letecké techniky. Podílí se na vypracování nejrůznějších studií a expertiz, tvorbě specifikací, výzkumu a vývoji leteckých pohonných hmot, maziv a speciálních kapalin. Shell Aviation je v současné době pravděpodobně jedinou společností s vlastním komplexním základním i aplikovaným výzkumem a vývojem leteckých pohonných hmot a maziv. Řadí se mezi přední světové společnosti nejen objemy produktů, ale i profesionalitou a odbornými znalostmi pracovníků. Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou tradici, která se datuje od roku 1919. Pro každé letiště je jednou z klíčových činností zajištění dlouhodobě stabilního zdroje kvalitních leteckých pohonných hmot – bezpečný příjem, skladování a plnění leteckého paliva do letadel. Jedná se o vysoce profesionální činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety letadel, ale i životy cestujících i posádek. Historie Shell Aviation na území Česka se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únoru 1948 tu byla činnost Royal Dutch/Shell Group značně omezena. V roce 1991 byla oficiálně založena Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell Slovakia s.r.o. a Shell Czech Republic a.s.
Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou tradici
03. 07. 2005
Rozhovor s provozním ředitelem společnosti Shell Czech Republic
a.s., resp. Shell Aviation Ing. Janem Motyčkou jsem v souvislosti s hlavním
tématem Všudybylu zahájil konstatováním, že Shell Aviation je dnes
aktuálně nejvýznamnějším dodavatelem leteckých pohonných hmot v Česku.
Shell Aviation je mezinárodním týmem. Každý den palivem naplní
přibližně dvacet tisíc letadel na devíti stech letištích
v pětaosmdesáti zemích. V Česku poskytuje služby na třech
mezinárodních letištích. První provoz Shell Aviation byl otevřen v roce
1996 na letišti Brno-Tuřany. Provoz na letišti Ostrava-Mošnov jsme
zahájili v roce 1997. Třetí v pořadí, avšak rozsahem aktivit pro
civilní letectví nejvýznamnější, je ale Praha-Ruzyně, kam se Shell
vrátil po téměř padesáti letech v roce 1998.
Bezpečnost leteckého provozu se výraznou měrou odvíjí od kvality
pohonných hmot.
Na mezinárodních letištích v České republice dodáváme letecký petrolej
označovaný JET A-1. Letecký petrolej představuje (z 90 %) hlavní
leteckou pohonnou látku pro proudová letadla značek Airbus, Boeing, Tupolev a
další, a to i menší turbovrtulové stroje, u nichž k pohonu vrtulí
slouží turbína. Mezi novinky pro malé typy letadel patří vznětové
motory, rovněž na letecký petrolej. Dalším námi dodávaným leteckým
palivem je letecký benzín AVGAS 100 LL (Aviation Gasoline 100 Low Leaded).
Označení LL znamená snížený obsah olova. Výroba AVGASu 100 LL je natolik
náročná, že je v současnosti v Evropě vyráběn pouze na třech
místech. Letecký petrolej produkuje většina petrochemických rafinérií.
Mezi naše hlavní dodavatele patří Česká rafinérská. Vzhledem
k rostoucí potřebě leteckého petroleje a uvedení na trh stále
žádanější nízkosirnaté motorové nafty, není letecký petrolej
produktem, kterého by byl přebytek. V současné době je stále
běžnější, že místa spotřeby leteckého petroleje a dlouhodobě
stabilních výrobních kapacit jsou od sebe značně vzdálena. Z těchto, ale
i dalších důvodů mezi naše dodavatele patří také Slovnaft Bratislava
či polské rafinerie. Část produktů dovážíme z rafinerií a meziskladů
Shell v Německu. Certifikovaná kvalita leteckého paliva je zásadní
podmínkou v celém distribučním řetězci. První laboratorní kontrola
kvality je prováděna již v rafinerii. Ve všech distribučních fázích:
rafinerie – přepravní prostředek – mezisklad – přepravní
prostředek – letištní sklad – doplnění cisternového plniče až po
výdej z plnicího cisternového či hydrantového vozidla – je kvalita
paliva opakovaně kontrolována. Obdobným způsobem je přistupováno
k technice, která je k distribuci pohonných hmot používána.
Co bezpečnost práce, ochrana zdraví a životního prostředí?
To jsou priority společnosti Shell. Používáme komplexně propracovaný
systém školicích programů s moduly volitelnými dle konkrétní pracovní
náplně. Modul „Bezpečnost a ochrana životního prostředí“ je velmi
obsáhlý a povinný pro všechny naše pracovníky. V rámci obměny naší
techniky je nové vozidlo navrženo a vyrobeno dle evropské normy pro mobilní
prostředky pro plnění pohonných hmot do letadel s uzavřeným vzorkovacím
systémem, kterým je minimalizována expozice pracovníků, příp. dalších
osob (kontakt s produktem a jeho výpary) a výrazně snížena možnost úniku
nebo rozlití produktu.
Všechna letiště v Česku, a zejména Praha-Ruzyně, prožívají
výrazné oživení…
V oboru leteckých pohonných hmot lze vysledovat dva protisměrné trendy. Na
straně jedné letecké společnosti vyřazují starší stroje, jež jsou co do
spotřeby méně ekonomické, a na straně druhé své flotily rozšiřují
o nová moderní letadla. To ve svém důsledku znamená vyšší poptávku po
pohonných hmotách. Nejedná se však o přímou úměru nárůstu
v souvislosti s počtem letadel, množstvím uskutečněných pohybů na
letišti či jiným statistickým údajem, kterým je např. počet odbavených
cestujících nebo množství přepraveného zboží. Pokud bychom použili
grafické vyjádření, křivka růstu spotřeby leteckých pohonných hmot
není zdaleka tak strmá jako u přepravních výkonů a dalších parametrů.
S nasazením moderních letadel s účinnějšími motory, vylepšenou
aerodynamikou a nejmodernějšími řídicími systémy na stejný přepravní
výkon dochází k nárůstu pracnosti na dodávku stejného objemu paliva při
snižujícím se průměrném odběru na jedno naplněné letadlo. Současně
při zvyšujícím se počtu operací rostou požadavky na urychlení
jednotlivých operací tak, aby došlo k celkovému zkrácení času
potřebnému na odbavení letadla. Na tyto skutečnosti společnost Shell
reaguje svým investičním programem – kontinuální modernizací plnicí
techniky, odpovídající novým trendům.
www.shell-aviation.com
www.shell.cz