Letecká škola Řízení letového provozu České republiky, s. p.
10. 07. 2009
Profesí, která zajišťuje bezpečnost a plynulost civilní
letecké dopravy ve vzdušném prostoru nad naším územím a na určených
letištích, je řídící letového provozu. Řídící letového provozu
udržují bezpečné vzdálenosti mezi letadly a navigují je po letových
tratích v příslušných letových hladinách. Zároveň zodpovídají za
bezpečnost přibližovacích, vzletových a přistávacích manévrů a pohybů
letadel po letištních plochách. Tato činnost je vykonávána 24 hodin
denně. Kromě bezpečnosti letového provozu je důležitým úkolem
řídícího zajistit propustnost vzdušného prostoru a minimalizaci
eventuálních zpoždění letadel. Výkon tohoto povolání je spojen
s vysokými osobnostními nároky na znalosti, dovednosti a odpovědnost.
Výcvik a profesní rozvoj řídících letového provozu v České republice
zajišťuje Letecká škola Řízení letového provozu České republiky, s.
p., jejíž vedoucí, tedy náměstkyni ředitele divize plánování a rozvoje
letových navigačních služeb, Ing. Janu Hochmanovou, jsem v souvislosti
s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu požádal
o interview.
Co může vaše Letecká škola svým klientům nabídnout?
Letecká škola se primárně věnuje výcviku řídících letového provozu
pro naši mateřskou organizaci, tedy státní podnik Řízení letového
provozu České republiky. Volnou výcvikovou kapacitu pak nabízíme
zahraničním klientům. V návaznosti na novou strategii podniku jsme
portfolio služeb Letecké školy rozšířili o poskytování konzultací
v oborech spojených s řízením letového provozu, jako např. multilaterace
a přehledová infrastruktura, návrh a implementace nových systémů řízení
letového provozu a jejich změn, projektové řízení, airspace management a
jiné. Dále se již tradičně věnujeme teoretickému výcviku uchazečů
o získání licence soukromého, obchodního a dopravního pilota. Součástí
naší nabídky je i výuka angličtiny pro širokou leteckou veřejnost. Jsme
rovněž pověřenou organizací pro prověřování jazykové způsobilosti
leteckého personálu. Vzhledem k již zmíněnému rozšíření portfolia
našich služeb do oblastí přesahujících rámec výcviku jsme rovněž
přehodnotili náš název a na mezinárodním trhu nově vystupujeme pod
názvem Czech Air Navigation Institute.
Jak vybíráte uchazeče a jak studium probíhá?
Výběrové řízení je velmi náročné a skládá se z několika fází.
Adepti jsou nejdříve přezkoušeni z anglického jazyka (obecný jazyk,
středně pokročilá úroveň), dále podstupují speciální test schopností
potřebných pro výkon profese řídícího letového provozu, který má
v rámci EU jednotnou formu, procházejí komplexním lékařským
vyšetřením na Úřadu leteckého zdravotnictví, absolvují psychotesty
s podnikovým psychologem a dále další psychotesty u nezávislé
organizace. Uchazeče, kteří tímto sítem úspěšně projdou, čeká
závěrečný pohovor před komisí, která je složena ze zástupců několika
složek našeho podniku a na jejímž rozhodnutí závisí to, zda bude uchazeč
do výcviku přijat či nikoliv. Cílem je eliminovat riziko, že uchazeč
výcvik nedokončí, což vzhledem k finanční i časové náročnosti
našeho přibližně dvouletého kurzu znamená ztráty vždy na obou stranách.
Ročně se tak do kurzu dostane okolo pětadvaceti studentů ze zhruba šesti
set uchazečů, i když konkrétně letos se nám zatím stihlo přihlásit
dokonce již přes čtrnáct set. Základní výcvik je rozdělen na dvě
části. Teoretická část trvá přibližně tři měsíce, kdy studenty
učíme navigaci, meteorologii, předpisy, konstrukci letadel a další odborné
předměty. Poté jsou zařazeni do praktického výcviku na simulátoru, který
trvá, v závislosti na budoucí kvalifikaci uchazečů (oblastní nebo
přibližovací a letištní služba řízení) dalších šest až sedm
měsíců. Po ukončení základního kurzu studenti získají licenci
řídícího letového provozu – žáka, s níž přecházejí na svá
určená stanoviště do provozu, kde se pod dohledem instruktorů učí další
rok, než jim může být udělena licence řídícího letového provozu. Při
výcviku spolupracujeme s renomovanými odborníky z letectví z celé
České republiky, kteří zabezpečují teoretický výcvik. Praktický výcvik
je zajišťován zejména zahraničními instruktory s vysokou kvalifikací a
bohatými zkušenostmi z působení na různých pracovištích řízení
letového provozu po celém světě.
Momentálně v Letecké škole instalujete 3D věžní
simulátor. Jediný v České republice.
Tato virtuální letištní věž nám díky velmi propracovaným technologiím
umožní simulovat reálné situace, se kterými se řídící v provozu mohou
setkat, takže pro nás znamená výrazné zkvalitnění výcviku, a to jak
základního, tak pravidelného udržovacího. Velký zájem o výcvik na tomto
simulátoru mají i naši zahraniční klienti.V současné době se instalace
simulátoru dokončuje, zahájení výcviku je plánováno na září
tohoto roku.
V jednom z rozhovorů pro Všudybyl ředitel Ústavu pro odborně
technické zjišťování příčin leteckých nehod Ing. Pavel Štrůbl na
konto českého letectví říká: „Sláva Bohu, že velká letecká doprava
neměla žádné problémy. Vyskytly se „jen“ případy typu incidentů, jak
my říkáme: „drobné závady za letu“. Byl bych hrozně rád, kdyby to tak
vydrželo, než půjdu do důchodu.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek „Česko mezi
nejbezpečnějšími zeměmi světa“). Zdá se (a samozřejmě si to přeji),
že i když pan ředitel do svého generálského důchodu nespěchá, že se
mu jeho přání i díky vámi perfektně vycvičeným řídícím letového
provozu splní.
Určitě děláme vše pro to, aby Ústav pro odborně technické zjišťování
příčin leteckých nehod měl co nejméně práce nyní i do budoucna.
V našem výcviku je kladen mimořádný důraz právě na zvládání
nouzových a neobvyklých situací. Dokonce provádíme přímo na tyto situace
specializovaný typ udržovacího výcviku pro již aktivně působící
řídící letového provozu.
Služby, které státní podnik Řízení letového provozu
České republiky poskytuje zahraničním zákazníkům, jsou významným
zdrojem jeho příjmů. Obdobně tak i výcvik vašich zahraničních
klientů.
Při získávání zahraničních frekventantů se nyní intenzivně orientujeme
na perspektivní zdrojové trhy. Rádi bychom dále rozšiřovali portfolio jim
nabízených služeb a maximálně zkvalitnili ty stávající, i proto
chystáme celkovou rekonstrukci naší školy. Pod jednou střechou v ní
totiž zajišťujeme jak vzdělávací program, tak i ubytování a
stravování. Rekonstruovat se chystáme nejen budovu, ale i současný
radarový simulátor, který bychom rádi nahradili progresivnější
technologií.
Kolik stojí studium českého uchazeče a kolik
zahraničního?
Český uchazeč výcvik neplatí, protože se okamžikem nástupu do kurzu
stává zaměstnancem ŘLP ČR, s. p. Obdobně je tomu i u zahraničních
uchazečů, kterým výcvik v naší Letecké škole hradí jejich
zaměstnavatelé. Pokud jde o cenu, jen základní výcvik vychází kolem
jednoho milionu korun na studenta.
V dobách, kdy naše země nejvíc hospodářsky prosperovala, se
české firmy výrazně orientovaly na trhy Jižní Ameriky, Indie, Dálného
východu a Ruska. Má vaše škola zájem o klienty z těchto
zemí?
Určitě. Letectví je v Asii velmi dynamicky se rozvíjejícím oborem.
Totéž platí o Společenství nezávislých států. Z této oblasti
poskytujeme v současné době výcvik, ale i výuku anglického jazyka
například studentům z Kyrgyzstánu, Kazachstánu a Arménie. Rádi bychom
s naší nabídkou uspěli i v Rusku, jehož trh pro nás znamená velkou
výzvu a obrovské možnosti, navíc není tajemstvím, že ruská politika
v oblasti výcviku řídících letového provozu ovlivňuje i postoje řady
dalších zemí v asijském prostoru. Proti tomu je evropský trh již
poměrně saturovaný, víceméně každý větší evropský podnik řízení
letového provozu si zajišťuje některý druh výcviku ve svém vlastním
zařízení. To sice platí i pro Německo, nicméně Letecká škola se může
mimo jiné pochlubit zajišťováním výcviku pro německé řídící
letového provozu regionálních letišť. Získání tohoto kontraktu si
vážíme o to více, že jsme uspěli v konkurenci velmi silných evropských
výcvikových center, jakými jsou například rakouské Austrocontrol nebo
německé DFS.