Létání bez strachu
28. 01. 2008
Evropské letecké předpisy velmi striktně a detailně předepisují náplň všech druhů výcviku pilotů i palubních průvodčích. Součástí počátečního, typového i každoročního opakovacího výcviku jsou realistická procvičení všech nouzových a záchranných postupů. 13. prosince 2007 České aerolinie uvedly do provozu nový kabinový trenažér Airbus A320. Slouží k výcviku palubních průvodčích a pilotů nejen ČSA, ale i externích společností. Zařízení je umístěno na pohyblivé základně a umožňuje simulaci pohybu letounu ve vzduchu. Kromě standardního servisu na palubě umožňuje procvičení nouzových postupů, a to včetně ztráty přetlaku, hašení požáru, přerušeného vzletu, nouzového přistání nebo opuštění letounu po nouzových skluzech. Výrobcem trenažéru je německá firma TFC Velbert. Je přesným modelem části kabiny letounů rodiny Airbus A319, A320 a A321. Interiér je vybaven palubním bufetem, dvěma toaletami, kokpitem a kabinou se 41 sedadly pro cestující a všemi potřebnými prvky pro nácvik běžných i nouzových situací – komunikačním zařízením, hasicími přístroji, kyslíkovými maskami. Tři typy dveří lze otevírat normálním a nouzovým způsobem včetně simulace vypuštění záchranných skluzů. Část oken je vybavena monitory s vizualizací krajiny. ČSA nový kabinový trenažér Airbus A320 využívají i při kurzech „Létání bez strachu“ určených veřejnosti. S trenažérem se veřejnost může setkat i při exkurzích do Výcvikového střediska posádek letadel Českých aerolinií. Kurzy jsou pořádány v zhruba dvouměsíčních intervalech. Trvají kolem šesti hodin, během kterých instruktoři vysvětlí principy létání, základy meteorologie a nauky o letadlech, základy letového provozu a výcviku posádek. Frekventanti zhlédnou film o přípravě a provedení letu a mají možnost se ptát na vše, co je zajímá. V kabinovém trenažéru lektorky účastníkům podají další informace o výběru a výcviku palubního personálu, názorně ukážou obvyklou činnost palubních průvodčích za letu a mohou simulovat nejrůznější bezpečnostní postupy při nácviku nouzových situací. Další částí kurzu je nácvik relaxačních technik a metod, kterými mohou sami cestující omezit dopady strachu z létání. Závěrem mají možnost seznámit se s prací posádky v kokpitu letového simulátoru letounu ATR 42/72, Boeing 737 nebo Airbus A320.