Léčebné lázeňství, vysoce efektivní prvek systému zdravotní péče
12. 06. 2006
Svaz léčebných lázní České republiky je zaměstnavatelským
zájmovým sdružením, jehož posláním je hájit zájmy českého
léčebného lázeňství. Reprezentovat jej ve vztahu k cizině i ke
státním a samosprávným orgánům. Hlavní téma sedmého vydání Všudybylu
2006 – lázeňství – mne vedlo k poněkud intenzivnějším rozpravám
i na téma léčebného lázeňství. Přičemž, co se českého týče, jeví
se mi, že řada osobností má vážné obavy, jakou budoucnost mu legislativci
i výkonná moc chystají. Já osobně jejich proklamace vnímám ve smyslu:
Čím (na)dutější nádoba, tím více duní, a tím menší úcta
k přírodním danostem naší vlasti a ke kulturně profesnímu odkazu
předchozích generací. Předsedkyně Svazu léčebných lázní České
republiky paní Hany Heydukové jsem se proto zeptal, jak moc jsou obavy o osud
léčebného lázeňství na území Slezska, Moravy a Čech namístě.
Diskuse o tom, co se ušetří, když by se ušetřilo na léčebném
lázeňství, se vedou velmi intenzivně. Seriózní výpočty ale říkají,
že by se nic neušetřilo. Deklarovanou miliardu a půl, o kterou se údajně
měly snížit náklady na lázeňskou léčbu, by dalece překonal nárůst
dodatečných nákladů v sociální oblasti, a to nejméně dvojnásobně.
Tzn. o tři miliardy korun. Některé odhady jdou ale ještě výš. Až na
pět šest miliard korun. Z celkového hospodářského budgetu, který má
Česká republika k dispozici, by se tedy nic neušetřilo. Zato by byla velmi
ztížena existence jednoho z velmi významných tradičních sektorů
zdravotní péče v České republice. To je neoddiskutovatelná věc. Svaz
léčebných lázní ČR zaznamenává řadu rozhořčených reakcí od
pacientských organizací i od chronicky nemocných, zdravotně
handicapovaných lidí, kteří říkají, že pokud bude léčebná lázeňská
péče pro jejich skupinu omezena, bude to pro ně znamenat zásadní zhoršení
kvality života. A to, pevně věřím, nemůže být cílem žádné
zdravotní reformy v civilizované zemi. Tedy, aby na ni dopláceli pacienti.
Další věcí je, že by z území České republiky zmizel tradiční
spojovatel mezi oblastmi zdravotnictví a cestovního ruchu. Víme všichni, že
v místech poskytování léčebné lázeňské péče, bývá prvek
cestovního ruchu velmi bohatý a hospodářsky, i co se týče sociální
stability, velmi významný. V lázeňských místech jsou totiž na vysoké
úrovni čistota ovzduší, péče o prameny, přírodní prostředí, kultura,
sport a další věci. Snad nejpodstatnější je, že by to ohrozilo existenci
velkého množství pracovních míst, jež by zanikla. Lázně se totiž
nacházejí v oblastech, které zpravidla nemají rozvinutý výrobní
průmysl, kde cíleně nejsou průmyslové zóny. To vše nahrává tomu, že
ušetřit půldruhé miliardy ve zdravotním systému na úkor léčebného
lázeňství by znamenalo dodatečné miliardy korun plateb z celého systému
v minimálně dvojnásobné výši, a to je nesmysl. Musím ale říci, že
současný stav jednání s představiteli ministerstva zdravotnictví
i České lékařské komory nasvědčují tomu, že jednak přemýšlejí
o našich argumentech, a jednak jsou připraveni s námi o všech otázkách
jednat. A to vidím jako pozitivní signál pro budoucnost.
Prý je kýmsi uvažováno přesunout peníze „vyšetřené“ na
úkor léčebného lázeňství do ústavů dlouhodobé léčebné
péče.
To není úplně tak přesně. I v zákoně se hovoří o následné péči.
Do následné péče patří, kromě jiného, i léčebné lázeňství,
rehabilitační ústavy, léčebny dlouhodobě nemocných a odborné léčebné
ústavy. No a odborné léčebné ústavy, to je právě onen kámen úrazu,
o který se jedná. Většinou totiž vznikly transformacemi nemocnic a de
facto poskytují podobný druh péče jako léčebné lázeňství, jenomže bez
použití přírodních léčivých zdrojů a zpravidla v daleko horším
prostředí než tradiční lázeňská zařízení.
Ale legislativně jsou tyto bývalé nemocnice daleko lépe opečovány
než léčebné lázně.
Je pravdou, že do odborného léčebného ústavu se pacient dostane už jenom
na návrh lékaře nebo na výměnný poukaz. A máme zdokumentovány
případy, že postačí pouhý telefonát. Do léčebných lázní však musí
ošetřující lékař vystavit komplikovaný návrh, ten je posuzován
revizním lékařem. A navíc, regulace počtu pacientů v lázních je
výrazně přísně sledována zdravotními pojišťovnami. Takže cesta
pacienta do léčebných lázní je několikanásobně obtížnější než do
odborného léčebného ústavu. Co je ještě horší, a to i pro zdravotní
pojišťovny, že pobyt v odborných léčebných ústavech je zpravidla
dražší než v léčebných lázních, přičemž léčebný efekt tomu ne
vždy odpovídá.
Nezasloužilo by si české léčebné lázeňství samostatný
zákon?
On zákon o lázeňství před několika lety vznikl, ale je to víc norma
o přírodních léčivých zdrojích než o jednom z významných oborů
českého zdravotnictví. Pokud bych situaci léčebného lázeňství pro
ilustraci demonstrovala na příkladu jiné ze součástí českého
zdravotnictví, například na segmentu nemocnic, pak by to bylo o tom, co
všechno mají nemocnice po materiální stránce splňovat, avšak nikoliv
o tom, kdo a za jakých podmínek v nich může léčit. Není to tedy ani tak
norma z oblasti zdravotnictví, jako spíše z oblasti životního
prostředí. Nemyslíme si však, že by léčebné lázeňství musel vymezovat
speciální zákon, pokud by ve stávajícím lázeňském zákoně byly
akcentovány alespoň některé jiné prvky než jenom přírodní zdroje.
Chybí nám lázeňské statuty. Např. platný lázeňský statut pro
Františkovy Lázně je z roku 1959 (pouze v něm byla vyškrtána slova jako
„socialismus apod.“, avšak jinak vše ostatní zůstává). Je tedy
přinejmenším neaktuální. Jsem přesvědčena, že lázeňské statuty, na
nichž už se dlouhou dobu pracuje a byly několikrát připomínkovány
(světlo světa spatřilo několik jejich návrhů), by bylo dobré
„oprášit“ a aktualizovat. Jedná se v nich o lázeňským místech a
zařízeních. O tom, co ve statutárních léčebných lázních může a
nemůže být. Druhá věc je, aby se vůbec upřesnila funkce léčebného
lázeňství v systému českého zdravotnictví včetně subsystému
následné péče. Zde jsme, jako Svaz léčebných lázní ČR, udělali první
krok. Navrhli jsme nová pravidla na celou oblast následné léčebné péče,
jež by bylo velmi vhodné aplikovat. Co je zásadní chybou ve všech
oblastech, jež by se měly reformovat, je, že nejsou jednotná pravidla.
A když už nějaká jsou, že se nedodržují. Mnohdy je to pochopitelné,
protože jsou zastaralá. Budoucí pravidla by se tedy měla nastavit tak, aby
odpovídala současným podmínkám. Aby byla moderní, účinná a
vymahatelná – všemi dodržovaná.
Alfou a omegou služeb je certifikace kvality dle norem ISO.
Samozřejmě. A proč se dělají? Proto, aby měl klient i ten, kdo zastupuje
jeho zájmy – zdravotní pojišťovny, garanci, že poskytovatel léčebné
lázeňské péče postupuje podle předem daných certifikovaných pravidel a
tudíž, že tam má záruky. Po tomto Svaz léčebných lázní ČR volá
i v oblasti zdravotnictví obecně. Tedy, aby byla nastavena a dodržována
pravidla. V případě, že budou dobře nastavena, jsem přesvědčena, že
bude pro zdravotní pojišťovny, jejich pojištěnce, pro pacienty a klienty
vůbec, ale koneckonců i pro poskytovatele léčebné lázeňské péče
daleko větší prostor pro to, aby mohli pro lidi vymyslet něco lepšího.
V úvodníku šestého vydání Všudybylu 2006 (viz fulltextový
vyhledávač Internetového časopisu lidí a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz, heslo: „Ale
toto-liž sou ti mudrcové“) se trefuji do rozdávání všimného
zahraničním investorům. Konstatuji, že se pod záminkou tvorby pracovních
míst Česko stává daňovým rájem montoven – firem, jejichž byznys
rozhodně není svázán s danou zemí, jako je tomu u léčebného
lázeňství a incomingových podnikatelských aktivit cestovního ruchu.
S lázeňstvím zkrátka nelze šíbovat ze země do země, podle toho, kde je
levnější pracovní síla a kde vlády nadělují ještě větší daňové
úlevy.
Zrovna dnes (20.5.2006), při zahajování lázeňské sezony ve Františkových
Lázních, jsem panu hejtmanovi Karlovarského kraje říkala, že mne mrzí
několik věcí. Např. to, kolik miliard korun vláda věnuje na rozvoj
některých průmyslových zón. Teď aktuálně pro Hyundai. Když se na ta
čísla podíváte, zjistíte, že tam stát jedno pracovní místo dotuje
jedním milionem korun. Když by do lázeňského místa na vytvoření
pracovních míst dal někdo jeden milion korun, jsem přesvědčena (a ve
Františkových Lázních to mohu garantovat), že vytvoří pět set
pracovních míst během dvou let. A to tak, že výnosy z pracovních míst
zůstanou v České republice, v regionu, tam, kde vznikají. A budou tady
lidem sloužit. Je obecnou poučkou, že nejvíce pracovních míst je ve
službách, protože je musí zajišťovat lidé. Co víc podporovat než
služby? Nedávno tiskem proběhla zpráva, že v dotovaných průmyslových
zónách pracuje velké množství zahraničních zaměstnanců, protože mají
nižší nároky na mzdy. Ale to snad není účelem! Myslela jsem si, že
účelem vytváření pracovních míst je podpora domácího trhu práce. Jak
jinak podporovat domácí trh než aktivitami, které zůstávají tady a které
vytvářejí místní podnikatelé a jejich firmy. A zase jsme u pravidel.
Budou-li správně nastavena, budou nastaveny i sankce za jejich nedodržení,
tak proč by to nemělo fungovat?