Lázeňství – právní úprava
25. 07. 2019
Léčebné lázeňství představuje jednu ze složek zdravotnictví.
V České republice se jedná o hojně zastoupené a nadále se rozvíjející
odvětví i v oblasti spa & wellness travel. Nutno však poznamenat, že
právní úprava lázeňství je od úpravy cestovního ruchu poněkud odlišná
a specifická a nelze přehlédnout snahu státu toto odvětví striktně
regulovat. Děje se tak zejména na poli práva sociálního zabezpečení,
když značná část lázeňských pobytů je hrazena zcela nebo zčásti ze
zdravotního pojištění.
Základním předpisem upravujícím podmínky poskytování lázeňské péče
je zákon č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích
přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a
lázeňských místech (dále jen jako „lázeňský zákon“). Jak již sám
název napovídá, tento zákon stanoví podmínky pro vyhledávání, ochranu,
využívání a další rozvoj přírodních léčivých zdrojů, zdrojů
přírodních minerálních vod určených zejména k dietetickým účelům,
přírodních léčebných lázní a lázeňských míst. Mimo jiné definuje
základní pojmy lázeňství, a to přírodní léčebné lázně a lázeňská
místa. Přírodními léčebnými lázněmi se rozumí souor zdravotnických a
jiných souvisejících zařízení sloužících k poskytování lázeňské
léčebněrehabilitační péče; lázeňským místem se rozumí území nebo
část území obce či více obcí, v němž se nacházejí přírodní
léčebné lázně. I zde je patrný zcela zásadní vliv státu, když
přírodní léčebné lázně stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou
(dále jen jako „ministerstvo“), stejně tak mohou být přírodní
léčebné lázně vyhláškou ministerstva zrušeny. Podnět ke stanovení
může vzejít z vlastní činnosti ministerstva, z návrhu obce, na jejímž
území mají přírodní léčebné lázně vzniknout, konečně i z podnětu
fyzické či právnické osoby, která hodlá využívat místní přírodní
léčivé zdroje nebo klimatické podmínky příznivé pro léčbu
k poskytování lázeňské péče.
Kromě
výše uvedeného vykonává stát v oblasti lázeňství rovněž kontrolní
pravomoci, když ministerstvo je ústředním úřadem státní správy pro
vyhledávání, ochranu, využívání a další rozvoj zdrojů, přírodních
léčebných lázní a lázeňských míst. Za účelem získání údajů
o zdrojích upravených lázeňským zákonem lze dokonce na jeho základě
omezit vlastnická práva osob k nemovitostem ve veřejném zájmu. Veřejný
zájem dle lázeňského zákona představuje zájem na vyhledávání a
využití zdroje k léčebným účelům a zájem na ochraně zdrojů za
účelem zachování jejich kvalitativních a kvantitativních vlastností a
zdravotní nezávadnosti.
Kromě výše uvedeného lázeňského zákona lze v rámci právní úpravy
lázeňství zmínit i další, zejména podzákonné předpisy, a to na
základě zákona o veřejném zdravotním pojištění vydanou vyhlášku
ministerstva stanovící Indikační seznam pro lázeňskou
léčebně-rehabilitační péči, dále vyhlášky ministerstva upravující
například nezávadnost balených vod, minerálních vod a jejich zdrojů
atd.
Jak vyplývá ze shora uvedeného, je léčebné lázeňství zcela svébytnou
součástí českého zdravotnictví, která s ohledem na jeho výsadní
postavení a důležitost je nejen upravena, ale rovněž dozorována státem
jako jedním z jeho poskytovatelů, s čímž souvisí i zcela zásadní
ingerence a pravomoci státu v této oblasti.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář