Lázeňství je čím dál víc o klientech, a ne pouze o pacientech
16. 06. 2009
Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prezentuje
Českou republiku jako atraktivní lázeňskou destinaci doma i v zahraničí.
Pro naplňování tohoto cíle využívá svých šestadvaceti zahraničních
zastoupení a specializovaného týmu lázeňství, jehož vedoucí Ing. Ivetu
Jakoubkovou jsem požádal o rozhovor.
Náš tým byl ustaven v roce 2005. Řada jeho aktivit je obdobná těm,
které realizují kolegové v týmu golfovém či kongresovém, což je
logické. Posláním agentury CzechTourism je inspirovat a nalákat zahraniční
a domácí turisty k pobytům v regionech České republiky. Za dobu naší
existence se nám podařilo vytvořit poměrně rozsáhlou databázi
lázeňských zařízení a cestovních kanceláří nabízejících lázeňské
pobyty, které mají možnost účastnit se s námi našich propagačních
akcí. Ceníme si i velmi dobré spolupráce se Sdružením lázeňských míst
ČR a Svazem léčebných lázní ČR. Za jeden z našich významných počinů
považuji vytvoření prvního uceleného Katalogu lázní & wellness
v České republice, který vydáváme v ruské, anglické, německé a od
loňska i české mutaci a s úspěchem používáme jako jeden z nástrojů
k představení českého lázeňství doma i ve světě. Realizujeme řadu
aktivit na území Česka i v zahraničí – workshopy, press tripy, fam
tripy, prezentace a prezentace v obchodních centrech. V rámci poznávacích
cest představujeme Českou republiku jako ideální lázeňskou destinaci
zahraničním cestovním kancelářím, touroperátorům a médiím. Za zmínku
určitě stojí i poznávací cesty pro lékaře, jejichž doporučení
nezřídka zásadním způsobem ovlivňují, zda se pacienti vydají do
českých lázní.
Paní inženýrko, nelze si nevšimnout rostoucí poptávky
českých občanů po trávení části jejich dovolených v českých
lázních.
Určitě to není pouze módní záležitost, ale řekla bych, že i projev
čím dál větší zodpovědnosti Čechů vůči sobě a své budoucnosti.
Posun od někdejšího „státe, starej se“ k uvědomění si hodnoty
zdraví a nutnosti prevence. Jedním ze základních předpokladů jak obstát
v zaměstnání či podnikání je totiž dobrá fyzická a psychická kondice.
Proto Češi do svého zdraví čím dál víc investují. Od roku 2003 tak
počet příjezdů do lázní ve Slezsku, na Moravě a v Čechách stále
stoupal. Už se začíná srovnávat i poměr mezi domácími a zahraničními
hosty. Pobyty Čechů v lázních jsou dnes daleko víc o regeneraci a
medicínském wellness, protože jak jste zmínil, Češi, zejména
v produktivním věku, preferují krátkodobější programy, prodloužené
víkendy apod., které absolvují někdy i několikrát do roka. Lázeňské
subjekty na to reagují tím, že kromě klasických léčebných tří,
čtyřtýdenních pobytů nabízejí škálu kratších programů, včetně
např. týdenních „Lázní na zkoušku“, u nichž se téměř vše (až na
to v léčebném lázeňství nejpodstatnější – dlouhodobé působení
přírodního léčivého zdroje a léčebného režimu) odehrává tak jako
u klasických pobytů. Zlepšuje se i celková nabídka lázeňských míst.
Lázeňské subjekty masivně investují do svých provozů, spolupracují se
samosprávami, protože lázeňství je i o kulturním, společenském a
sportovním vyžití. Z pacientů se stávají klienti, kteří jsou ochotni za
služby zaplatit, za to však vyžadují perfektní kvalitu.
Lázeňství na území Česka vysoce pravděpodobně existuje tak
dlouho jako jeho osídlení.
Velkou konkurenční předností českého lázeňství je cosi, co bych nazvala
národním know-how. Dlouhá, bohatá, historicky doložitelná tradice
využívání vysoce účinných přírodních léčivých zdrojů na straně
jedné (jako v případě letošní 855. lázeňské sezony našich
nejstarších lázní Teplic v Čechách), a na straně druhé kvalitní
lidské zdroje. Ale nejen díky vzdělávacímu systému, ale i kvůli
zkušenostem předávaným z generace na generaci. České lázeňství má
v zahraničí vysoké renomé a náš tým se snaží, aby tomu tak bylo
i v České republice na poli domácího cestovního ruchu. V místech velké
kumulace lidí, např. v obchodních centrech větších měst proto
realizujeme propagačně prezentační akce na podporu českého lázeňství, a
to zpravidla od pátku do neděle, kdy tam chodí nakupovat i nejvíc
„přespolních“. Míváme tam jakési veletržní expozice, jejichž
prostřednictvím spolu s lázeňskými subjekty české publikum oslovujeme.
Prezentace bývají zpestřené ochutnávkou lázeňských oplatků,
lázeňských likérů, losováním o pobyty v českých lázních a
vystoupením folklórní kapely tak, abychom přilákali co nejvíce lidí.
S potěšením mohu konstatovat, že lázeňské subjekty tyto příležitosti
rády vyhledávají. Když je oslovíme, během jednoho dvou dní máme na
takovéto expozici plný stav.
V rozhovoru pro toto vydání Všudybylu předsedkyně
představenstva Anenských slatinných lázní a.s. sídlící v Lázních
Bělohrad MUDr. Jitka Ferbrová vysoce pozitivně hodnotí přínos CzechTourism
pro vstup jejich společnosti na trhy Společenství nezávislých
států.
Zastoupení CzechTourism v Moskvě vedené paní PhDr. Svobodovou s naším
týmem spolupracuje na řadě aktivit. Mnoho dalších realizuje samostatně.
Kromě velkých měst, jako jsou Moskva, Petrohrad, Jekatěrinburk, kde se
tradičně účastníme velkých veletrhů, se tak dostáváme i do v Česku
méně známých ruských regionů, protože řadu prezentací děláme
v odlehlejších částech gubernií. Projeli jsme tak Sibiř, Ural atd. a
všude se setkali s enormním zájmem o české lázně. Roste zájem a počet
hostů i z Kazachstánu, Ázerbajdžánu, Uzbekistánu atd., které má „pod
svými křídly“ rovněž Dr. Svobodová, i z Ukrajiny, kde má naše
agentura též zahraniční zastoupení v Kyjevě. Ruský trh se v posledních
letech vyvíjel opravdu dynamicky, s meziročními nárůsty okolo třiceti
procent. Anenské slatinné lázně jsou jedny z těch, které se těchto
prezentačních akcí účastnily a i díky vlastním kontaktům na těchto
trzích české lázeňství propagují i bez nás po své linii.
Co se týče celkových počtů, ruská klientela je se svým 20% podílem
druhou nejsilnější za německou, jejíž podíl je 60 %. Bohužel ubývá
starší německé klientely, zvyklé jezdit do lázní. Avšak trvale roste
zájem klientely z Východu. Samozřejmě, že u ní jsou téměř stále
nejpopulárnější Karlovy Vary, ale náš tým na ruském trhu s dobrou
odezvou propaguje i všechna další lázeňská místa České republiky.
Významnou akcí na podporu českého lázeňství, kterou už
několikátým rokem CzechTourism připravuje, je Karlovarský
týden.
Karlovarský týden probíhá vždy začátkem října a termínově je odvozen
od termínu Tourfilmu, který je součástí této akce. V letošním roce
proběhne již jeho 4. ročník. Důležitou součástí je Lázeňský
festival, na který zveme zahraniční novináře a cestovní kanceláře a in
natura jim ukazujeme, o čem české lázeňství je. V letošním roce bude
jako dozvuk našeho předsednictví Evropské unii zaměřen na zástupce
států EU. Samozřejmě, že také v rámci Lázeňského festivalu mají
veškeré lázeňské společnosti z míst s lázeňským statutem možnost se
zúčastnit workshopu se zástupci zahraničních CK a médií zdarma jen na
základě předchozí registrace. Významnou událostí v programu je
i udělování ceny „Lázeňská společnost roku“. Jejími držiteli jsou
doposud společnosti Imperial Karlovy Vary, Royal spa a Léčebné lázně
Jáchymov. I letošní vítěz získá kromě prestižního ocenění
i hodnotné ceny. Pravidla soutěže lze nalézt na www.spalife.info.
Konference Sdružení lázeňských míst se v letošním roce bude zabývat
aktuálním tématem, a to „Lázeňství v makroekonomických
souvislostech – dopad hospodářské krize na lázeňství“ a otázkou
lázeňských statutů.
Paní inženýrko, co zahrnuje plán vašeho oddělení na
letošní rok?
Kromě osvědčených trhů i řadu novinek. Lázeňské workshopy či
prezentace na Ukrajině, v Rusku, Saúdské Arábii, Kuvajtu, Francii, Japonsku
a Číně. Prezentace českého lázeňství se uskuteční i v obchodních
centrech v Německu, Polsku, Slovensku a samozřejmě v České republice. Do
českých lázní přivezeme novináře, zástupce cestovních kanceláří a
lékaře z Ruska, Ukrajiny, Pobaltí, Německa a Skandinávie. S lázeňskou
expozicí se účastníme specializovaných veletrhů v Německu či
Ázerbájdžánu. Aktualizovaný seznam plánovaných účastí je na internetu
na www.czechtourism.cz/?….
Nábor na akce děláme e-mailovou akvizicí zasílanou dle naší databáze
lázeňských subjektů. O akvizici informujeme na www.czechtourism.cz v sekci
„Lázeňství“. Ta obsahuje pozvánku s důležitými informacemi a
závaznou přihláškou. V případě zájmu zúčastnit se některé
z našich akcí vyplní zájemce přihlášku a zašle nám ji faxem či
naskenovanou e-mailem. Zájem ze strany lázeňských subjektů je velký a
kapacita účastí omezená. Pokud jsou mezi čtenáři Všudybylu lázeňské
společnosti, hotely a cestovní kanceláře nabízející lázeňské pobyty
v České republice, které od nás akviziční e-maily na naše lázeňské
akce nedostávají, mohou nás kontaktovat na
e-mail: jakoubkova@czechtourism.cz
tel.: 221 580 483