Lázeňství a GDPR
27. 06. 2018
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna
2016 (dále jen „nařízení GDPR“) představuje právní rámec ochrany
osobních údajů platný na celém území Evropské unie (EU), který chrání
práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními
údaji. Ke dni 25. května 2018 pak nabylo své účinnosti ve všech
členských státech EU a je závazné pro všechny subjekty (společnosti,
instituce), které pracují s osobními údaji, nevyjímaje lázeňské
resorty, ve kterých jsou o klientech (tj. subjektech údajů) běžně
zpracovávány a shromažďovány osobní údaje, včetně údajů citlivých
(zvláštních).
Jednou ze základních povinností nejen lázeňských resortů je splnit svoji
informační povinnost, tj. uvést, zda osobní údaje zpracovávají,
z jakého titulu a za jakým účelem, o jaké údaje se jedná, po jakou dobu
jsou zpracovávány, uvést odkaz na osobu správce a poučení o právech a
povinnostech subjektů údajů. Přitom v případě lázeňských resortů je
třeba připomenout, že zpracovávány jsou nejen identifikační údaje
klientů (jméno, příjmení, rodné číslo, číslo OP, zdravotní
pojišťovna, číslo bankovního účtu), kontaktní údaje (telefon, e-mail) a
adresní údaje (adresa, PSČ), tj. osobní údaje jako takové, ale rovněž
citlivá osobní data, která jsou představována typicky údaji o zdravotním
stavu klientů (lékařské zprávy), kteří využívají lázně
k léčebnému pobytu a jejichž zpracování podléhá mnohem přísnějšímu
režimu.
Důvodem zpracování osobních údajů v případě lázní je typicky
plnění smluv, vedení účetnictví, vedení zaměstnanecké agendy,
komunikace s klienty z důvodů stanovených zákonem atd. Co se týká doby,
po kterou je možné osobní údaje subjektů zpracovávat, pak by tato neměla
překračovat dobu nezbytně nutnou, včetně archivačních lhůt. Lázně by
měly zpracovávat osobní údaje po dobu trvání smluvního vztahu či jiného
titulu s tím, že po ztrátě tohoto titulu jsou povinny veškeré osobní
údaje o subjektu nenávratně vymazat.
Co se týká práv a povinností subjektů údajů, pak mezi tyto patří
zejména právo získat od osoby určené jako jejich správce údaje, které
subjekt údajů správci o své osobě poskytl, a to ve strukturovaném a
strojově čitelném formátu. Tzv. právem na přenositelnost je pak míněno
právo subjektu údajů žádat po správci, aby jeho osobní údaje poskytl
jinému správci údajů. V případě lázní se toto může typicky týkat
dvou rozličných lázeňských resortů, které poskytují služby jednomu
subjektu údajů ve stejném čase. Velmi důležitým je rovněž právo
stížnosti subjektu údajů u příslušného správce, případně u Úřadu
pro ochranu osobních údajů, který v případě zjištěného pochybení má
rovněž právo ukládat pokuty ve značné výši. Konečně má subjekt
údajů rovněž právo na přístup ke svým osobním údajům, které správce
zpracovává, právo na jejich výmaz, omezení zpracování a právo vznést
námitku proti zpracování.
V případě lázeňských domů lze však shrnout, že pokud konkrétní
společnosti dodržovaly současnou právní úpravu dle zákona č. 101/2000
Sb., o ochraně osobních údajů, tak se s novými GDPR pravidly vyrovnají
velmi rychle.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář