Lázeňský hotel Thermal má 35. výročí
21. 05. 2012
JUDr. Josef Pavel
Místopředseda představenstva akciové společnosti THERMAL-F, a.s., která vlastní karlovarský Lázeňský hotel Thermal, a generální ředitel tohoto hotelu JUDr. Josef Pavel v roce 1985 absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. V letech 1986 až 1996 byl náměstkem generálního ředitele a poté generálním ředitelem Grandhotelu Pupp v Karlových Varech. Od roku 1996 do roku 2001 byl primátorem statutárního města Karlovy Vary, v letech 1999 až 2004 pak předsedou správní rady Nadace FILM-FESTIVAL KARLOVY VARY. Od roku 2004 předsedá dozorčí radě této nadace. Roku 2000 byl zvolen zastupitelem Karlovarského kraje, kterým je dosud, a hejtmanem, kterým byl po dvě volební období až do roku 2008. Ve statutárních orgánech akciové společnosti THERMAL-F, a.s. působí od roku 2000. Generálním ředitelem Lázeňského hotelu Thermal je od roku 2008.
Hlavní téma šestého vydání Všudybylu, MICE, mne přivedlo
do největšího festivalového komplexu v České republice. S jeho
generálním ředitelem JUDr. Josefem Pavlem se potkáváme 20. dubna
2012.
Pane doktore, Lázeňský hotel Thermal letos slaví 35. výročí od
svého otevření. Jak se mu daří pod vaším vedením?
Při svém nástupu na pozici jeho generálního ředitele, což byl konec roku
2008, jsem začal razit obchodní politiku, která se dominantně zaměřuje na
lázeňské pobyty a léčebné programy, ne pouze na kongresovou turistiku,
resp. MICE. Uvědomujeme si totiž, že je třeba těžit z jedinečností,
kterými Karlovy Vary disponují. Tedy především z věhlasu karlovarských
přírodních léčivých pramenů a světového renomé jejich zakladatele,
římského císaře Karla IV., který do zdejších lesů kolem roku
1350 uspořádal loveckou výpravu a na místě termálního vývěru založil
osadu Horké Lázně u Lokte. Tuto pak přejmenovali na Karlovy Vary, kterým
Karel IV. 14. srpna 1370 udělil městská práva.
Thermal byl skutečně koncipován především jako festivalový komplex pro
potřeby Mezinárodního filmového festivalu. Neměl takřka žádné balneo
zázemí. V roce 2009 jsme proto investovali téměř 20 milionů korun do
první etapy výstavby balneoprovozů. V září 2011 jsme začali s druhou
etapou realizace projektu balnea a wellnessu v objemu 40 milionů korun,
jejíž dokončení nám pomohlo navýšit počet poskytovaných procedur
téměř o polovinu, tzn. až na tisíc procedur denně. Peníze jsme získali
opět z vlastních prostředků. Upgrade Thermalu chceme završit třetí
etapou, která bude probíhat koncem letošního a začátkem příštího roku.
Spolu s blaneem jsme zrekonstruovali i dvě ubytovací patra – 41 pokojů.
Nová orientace hotelu už přináší ovoce. Maloobchodní obrat jsme ze zhruba
160 milionů v roce 2008 zvýšili na cca 190 milionů korun a rok co rok
jsme ziskovější. Loňská obsazenost hotelu byla 69,9 %.
Zmínil jste Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.
Zanedlouho tu opět budete mít světové celebrity – filmové hvězdy a
určitě i řadu hvězdných průmyslníků, státníků aj. Jedinečná šance
ukázat některým z nich vaše špičkově vybavené blaneo &
wellness!
Samozřejmě, že jim je odprezentujeme. Asi pro každého je absolvování
toho, co nově nabízíme, příjemným relaxem. Ať už je hostem filmového
festivalu, účastníkem kongresu, nebo u nás absolvuje lázeňský pobyt.
V souvislosti s festivalem bych rád zmínil, že jsme 16. dubna
2012 zahájili další investiční akci – digitalizací pěti kinosálů.
Bude hotova do konce května tak, aby Mezinárodnímu filmovému festivalu byly
k dispozici špičkové projekční technologie.
Pane řediteli, Thermal musí mít rádi mnozí, kdo ve Varech
poskytují ubytování. Předpokládám, že vzhledem k obrovské kapacitě
vašich kongresových prostor řada účastníků zde realizovaných MICE akcí
bydlí u vaší konkurence.
U našich partnerů! Samozřejmě, že se snažíme pro Karlovy Vary získávat
a do našeho kongresového centra směrovat co nejvíce MICE akcí. Na druhou
stranu tím, jak sami rozvíjíme wellness a lázeňství ve svých prostorách,
jsme tyto služby přestali nakupovat venku. Když jsem do Thermalu nastoupil,
platili jsme za ně Alžbětiným lázním kolem 16 milionů
korun ročně.
Karlovy Vary spolu s Prahou patří mezi místa s nejvyšší
výkonností cestovního ruchu v České republice. Bohužel, většina
dalších míst naší vlasti má tu smůlu, že jim Karel IV. až tak světový
a nadčasový věhlas nezajistil.
Každé město, každý region naší vlasti má něco svého, specifického,
významného, zajímavého. Jejich prosazování se ve světové konkurenci
destinací a atraktivit je věcí propagace a určitě i obchodní propagandy.
Samozřejmě je to i záležitostí obchodní diplomacie státu, která by
měla zásadněji přispívat k tomu, aby turisté v daleko větší míře
jezdili své peníze utrácet do České republiky. A ne je odklánět mimo
český hospodářský prostor administrativními překážkami a někdy i faux
pas, které hraničí až s ostouzením jejich zemí. Rovněž je to věcí
propagace. Co vládní resort, to vlastní koncept zahraniční prezentace
postrádající koordinaci s koncepty ostatních resortů. Proto pak Česká
centrála cestovního ruchu CzechTourism bývá proti kompaktnímu postupu
(z hlediska cestovního ruchu) konkurenčních států jako sám voják
v poli. Obdobně regionální reprezentace nebo reprezentace měst. Ti všichni
se sice snaží zviditelňovat svá města a regiony, avšak jejich úsilí
často připomíná stav těsně po biblickém zmatení jazyků na rozestavěné
Babylónské věži.
Téměř jakékoliv obchody dělají lidé s lidmi. Zkrátka
kontakty dělají kontrakty. Zhodnocujete ty, které jste získal během
působení v politice? Nebo s vámi lidé tenkrát „kamarádili“ hlavně
proto, že jste byl primátorem a hejtmanem?
Mohu konstatovat, že má poměrně dlouhá životní etapa profesionálního
působení v politice nebyla na škodu. Získal jsem větší přehled a
seznámil se s řadou osobností, včetně některých stávajících
obchodních partnerů hotelu Thermal. Určitě mi to pomáhá lépe se
orientovat. Stejně tak, jako moji práci profesionálního politika obohatila
předchozí hotelová zkušenost (ať už šlo o komunikaci s lidmi, jazykové
vybavení a samozřejmě kontakty), obohacují teď moji práci zkušenosti
z politiky. Jsem rád, že se mi po dvanáctiletém působení
v profesionální politice podařil návrat do hotelnictví. Že jsem tu našel
spolupracovníky a přesvědčil je o svých záměrech, obchodní strategii, a
že ji společně naplňujeme, což se mj. také projevuje stoupající
ziskovostí hotelu Thermal. Pokračujeme ve spolupráci s řadou arabských a
dalších zahraničních cestovních kanceláří. Nedávno jsem vedl
kontraktační jednání v Libanonu a chystám se na další kontraktační
mise. Je nám jasné, že v této době nemůže být hlavním cílem obchodní
expanze českého lázeňství západní Evropa. Je jím Blízký východ a
Společenství nezávislých států – ať už Ázerbájdžán, Kazachstán,
Ruská federace atd.