Laos a Kambodža
06. 05. 2016
Luang Prabang
Náš „výlet“ koncem zimy 2016 jsme koncipovali tak, že začneme v Luang
Prabangu a skončíme v Phnompenhu. Luang Prabang mne příjemně překvapil.
Je to město, které má zhruba třicet tisíc obyvatel a na třiatřicet
chrámů. Je zde silné zastoupení mnišstva. Přezdívají mu Útulek
posledních snílků. Nejsou tu obchoďáky ani velké hotely. Hotýlky mají
deset dvacet pokojů. Bydleli jsme v hotýlku, který patřil Švédovi. Když
jsem se to dozvěděl, trochu jsem se zarazil, protože komunistická země a
cizí investice nejdou příliš dohromady. Ale pak jsme s hoteliérem zasedli
k lahvince a dozvěděli se, že do Luang Prabangu přijel před deseti lety.
Ten ho tak uchvátil, že prodal svůj hotel ve Švédsku, koupil pozemek na
soutoku Mekongu a Kingkitsarathu a postavil si hotýlek, který zapadá do
místního koloritu domů, které mají maximálně jedno patro, a když už
dvě, tak aby to nerušilo.
Luang Prabang má zvláštní atmosféru. Jeden chrám vedle druhého,
s každodenním ranním rituálem obdarovávání. Buddhisté totiž říkají:
„Když uděláš dobrý skutek do východu slunce, celý den je dobrý.“
Buddhistický mnich nesmí nic vlastnit, nesmí dělat za peníze a pracovat
může pouze v rámci chrámu. Takže před šestou ranní vyjdou mniši
z chrámů a lidé na ulicích jim do jejich nádob dávají jídlo na celý
den. Město pak žije tím, že udělalo dobrý skutek a že bude celý den
dobrý. V roce 1974 komunisté vydali zákon zakazující almužny.
Samozřejmě nefungoval. Obdarovávání mnichů běželo postaru, takže zákon
za dva roky zase zrušili.
Jak už jsem zmínil, v Luang Prabangu nejsou obchoďáky ani supermarkety.
Mají tam trh, který otevírá už za tmy. Místní vytáhnou mrkev, cibuli ze
záhonu a jdou na trh je prodat. Maso, které nabízejí, ještě včera
běhalo. Na trhu nakupují nejen domorodci, ale i majitelé hotelů.
Vientiane
Pak jsme přijeli do hlavního města Laosu. Vientiane má sedm set tisíc
obyvatel. Má i bulváry, větší hotely a sem tam obchodní dům. Ale
i v tomto velikém městě funguje buddhismus. Ostatně, Pha That Luang mají
Laosané na vlajce. Navštívili jsme vesnici, kde pálili nějakou kořalku.
A aby se ta vesnice nějak uživila, zastavovali se tam turisté na
ochutnávku. Já jako abstinent, obzvláště na tvrdý alkohol, jsem tu objevil
načančaný vyšperkovaný chrámek. Všude pečlivý pořádek. A hned vedle
chýše (snad se ani nedá říct domky), v nichž se bydlí.
Jak přes kopírák
V roce 1959 umřel poslední laoský král Savang Vatthana, a než připravili
korunovaci jeho syna, prince Vong Savanga, dlouho to trvalo. Komunisté Vong
Savanga za krále Laosu neuznali. Když v sedmdesátém čtvrtém převzali
moc, část královské rodiny stačila uprchnout do Francie (Laos byl od roku
1887 francouzský). Kdo neutekl, toho poslali na „převýchovu“, což jsou
takové tábory, kde vám vysvětlí, jak máte myslet. Vong Savang
„převýchovu“ nepřežil. Komunistické revoluce jsou totiž jak přes
kopírák. Ať vezmeme tu bolševickou v Rusku, v Československu, nebo
v Kambodži. Tam to ještě více „domysleli“! Když byla vietnamská
válka, neválčilo se jen na území Vietnamu, ale i v Laosu a Kambodži,
protože se tam z Vietnamu stahovala komunistická vojska, a tak byla půlka
Zadní Indie zachvácena válkou. Málokdo ví, že v Laosu bylo shozeno víc
amerických bomb než ve Vietnamu. Když komunisté vyhráli, v Kambodži byl
Pol Potovi komunismus vietnamského typu málo, tak jej „vylepšil“.
Rozhodl, že stát Kampučia bude řízen jako centrální zemědělské
družstvo maoistického typu. Všechny lidi vyhnal na pole. Studenty, kteří
studovali po světě na stipendia Norodoma Sihanuka, sezval „na poradu“.
Když přijeli do Kampučie, nechal je povraždit. S nimi profesory a další
vzdělané lidi, a nařídil, že všichni budou pěstovat rýži a další
zemědělské plodiny. „Tenhle experiment“ stál životy dva miliony
vzdělaných lidí, až se to znelíbilo okolním zemím. Pol Pot byl donucen
uprchnout do lesů. Zemřel v roce 1998. Potupně ho spálili na hromadě
pneumatik. Dodnes ale Rudí Khmerové v Kambodži působí. Mají zástupce ve
vládě – a já nechápu, jak je lidé mohou volit. To bylo druhé, avšak
nepříjemné překvapení, vedle toho prvního příjemného v Luang
Prabangu.
Do Kambodže
jsem jel hlavně kvůli tomu, abych viděl Angkor a další „ztracená
města“. Nejdřív jsme sedli do vrtulníku a podívali se shora. Obrovský
les plný chrámů. Mám pocit, že polovina jich ještě není objevena.
Vyšperkovali Angkor, protože turistika tam začala už v roce 1929. Pak byly
válečné pauzy a za Pol Pota turismus taky nefrčel. Obnovil se až
v osmdesátých letech, takže teď v Siem Reapu vládne turistický průmysl.
Jeden hotel vedle druhého! Angkor je dáván do vizuálně dobrého stavu. Zato
Taprom nechali být tak, jak jej objevil francouzský botanik Henri Mouhot –
prorostlý stromovím, což je hodně fotogenické. Je velice populární, je
vyhledávanou filmařskou lokalitou. Když člověk přijede od Siem Reapu,
není to na den. My tam byli tři dny, a rozhodně jsme neviděli všechno.
Angkor
má zvláštní kouzlo. V roce 1298 čínský chán do Angoru, se kterým
obchodoval, vyslal výpravu. Její účastník o tom sepsal knihu a já měl
možnost si ji přečíst. Psal ji patnáct let. Nejen jak se tam vládlo, jak
vypadal dvůr, ale třeba i jak vypadala latrína. Velice zevrubný popis
Angkoru koncem třináctého století. V té době měl milion obyvatel a
určitě byl největším městem světa. Období Angkoru začalo roku 802, kdy
na trůn nastoupil Džajavarman I., a končilo 1432, kdy byl opuštěn. Dnes se
neví, co bylo hlavní příčinou. Snad neustálé dobyvačné přepady. Jak
byli Khmerové výbornými staviteli, tak byli mizernými válečníky –
skoro každou válku prohráli. Vzhledem k tomu, že ze západu na ně tlačili
Barmánci a Siam, ze severu Číňané a z východu Vietnamci, byl Angkor
územím, kde válka probíhala permanentně. Takže se jeho obyvatelé stáhli
na jih až dolů k moři. Angkor byl důvodem, proč jsem se do Zadní Indie
vydal. K tomu jsem přibral Laos. Avšak největším zážitkem tohoto
„výletu“ byl pro mne Luang Prabang. Nádhera!
Miloslav Čermák