Kvalita, za niž hosté rádi zaplatí
13. 04. 2014
S generálním ředitelem čtyřhvězdičkového Clarion Congress
Hotelu Prague Ing. Miroslavem Bukvou se potkáváme 26. března 2014 na
setkání Ligy pro cestovní ruch, při příležitosti 422. výročí
narození patrona Všudybylu, Jana Amose Komenského.
Pane řediteli, minulý týden jste tu měli ples skupiny COOP, kterého
se zúčastnil ministr financí Andrej Babiš. A protože peníze bývají
„až na prvním místě“, dovolte otázku: Jaký byl z hlediska finanční
úspěšnosti rok 2013 pro Clarion Congress Hotel Prague?
Historicky nejlepší. Dosáhli jsme nejen rekordních tržeb, ale i výrazně
lepších cen a RevPARu – tržeb za hotelové pokoje. Samozřejmě, je to
výzva do dalších let, včetně letošního roku 2014, kdy jsme si opět
nastavili vyšší laťku. A zároveň poznatek, že v rámci konkurenčního
boje není správné bojovat pouze cenou, ale že je třeba se důsledně
zaměřit na kvalitu, za niž řada hostů ráda zaplatí.
I díky této filozofii je Clarion Congress Hotel Prague
držitelem řady ocenění.
Naší ambicí sice prioritně není získávání cen, avšak určitě jsme
rádi, že jsme v anketách a oborových soutěžích vyhodnocováni na
předních místech. Zejména nás potěšilo mezinárodní ocenění v rámci
Clarion hotelů, kde jsme opět byli mezi třemi finalisty kategorie
„Nejlepší Clarion hotel v Evropě“. Pokud je něco měřitelného, lze
sledovat, jestli se to zlepšuje, nebo zhoršuje. Od začátku roku 2013 na
měření kvality používáme aplikaci Medallia, což je celosvětově
fungující monitorovací systém v rámci řetězce Choice Hotels, jenž má
po světě přes šest tisíc hotelů. Na vlastním internetovém portálu
sbírá a vyhodnocuje komentáře hostů na základě jimi vyplněných on-line
dotazníků. Současně monitoruje reference hostů na jiných portálech a
sociálních sítích. Data Medallie umožňují hotelu důslednou sebereflexi a
vytvářejí podmínky k tomu, aby každý zaměstnanec byl osobně
zainteresován na kvalitě svého hotelového úseku.
Na pozici generálního ředitele Clarion Congress Hotelu Prague
jste letos zahájil šestý rok svého působení.
Je to tak. V této souvislosti musím poděkovat vedení a akcionářům naší
společnosti, že na rozdíl od řady hotelových řetězců, v nichž mají
rozhodující slovo cizí investoři, kterým jde především
o odčerpávání peněz z Česka, důsledně pečují o to, aby naše hotely
vzkvétaly a držely špičkovou kvalitu. Pro dokreslení mohu uvést příklad
přímo od nás. Náš hotel je nekuřácký. V podstatě jsme připraveni na
okamžik, kdy zákonodárci odsouhlasí protikuřácký zákon. Na druhou stranu
si uvědomujeme, že kuřáci jsou nejen hosté, ale i lidé, a že je
nedůstojné vyhánět je kouřit před hotel. Proto jsme před nedávnem
investovali nemalou část peněz do vybudování kuřáckého salonku, který
má naprosto oddělenou samostatnou výkonnou vzduchotechniku, jež zakouřený
vzduch odvádí mimo budovu hotelu. Vzduch v našich ostatních prostorách tak
zůstává v nejlepší kondici.
Kdysi, když jsem ještě nepatřil do jejich věkové kategorie,
staří mazáci říkávali: „Mládí vpřed, staří na svých místech.“
Pokud bychom to nebrali jen jako řečnickou nadsázku, ale jako životní
přístup, je to v souladu s existenční potřebou asi každého trvale
udržitelného sociálního systému. Tedy i firmy, která chce být
dlouhodobě úspěšná. Zajistit životní standard i „těm
nejzasloužilejším“ je možné díky zdárnému fungování systému, což
je zpravidla podmíněno jeho neustrnutím – kontinuitou. Ostatně o tom,
jakou paseku dokáže nadělat sociální diskontinuita (byť z opačné
strany), se v minulém vydání zmiňuje pan Georg Hozman, viz interview:
„Budoucnost potřebuje zkušenosti, aby si nezavírala dveře k prosperitě
otevřené předchozími generacemi“ (viz stejnojmenný článek na www.e-vsudybyl.cz). Clarion Congress Hotel
Prague ale zkušenosti předává. Výrazně se zapojuje do systému profesní
přípravy nastupujících generací.
Podílení se na profesním růstu a zrání příštích hotelových
profesionálů je nedílnou součástí naší práce. Už proto, že Clarion
Congress Hotel Prague je hodně velký. Pracuje tu na dvě stě stálých
zaměstnanců, u kterých z rozličných důvodů dochází k migraci. Ať
už kvůli odchodům na otcovskou či mateřskou dovolenou nebo tím, že
zaměstnanci přecházejí na vyšší pozice, a my tak musíme náš stav
doplňovat. Určitě je pro nás výhodnější tyto pozice obsazovat lidmi,
s nimiž máme dobrou zkušenost. Proto spolupracujeme s celou řadou
odborných škol, ať už patří do celorepublikové sítě Skupiny COOP, jako
klánovická hotelová škola, nebo s dalšími pražskými školami –
branickou či U Krbu. Spolupracujeme i s vysokými školami, ať už je to
Vysoká škola obchodní, Vysoká škola hotelová, Vysoká škola Jana Ámose
Komenského Praha nebo Vysoká škola ekonomická. Pro nás je tato spolupráce
samozřejmě přínosná. Žáci a studenti k nám chodí kvůli povinné praxi
nebo prostě s cílem si přivydělat. Poznáváme přitom, jakým způsobem
pracují. Mohl bych uvést spoustu příkladů, kdy jsme jim u nás nabídli
stálý pracovní poměr. Naše společnost se totiž stále rozrůstá.
Přibývají další a další hotely CPI Hotels a do všech potřebujeme
zkušené vedoucí pracovníky. Pro mě jako ředitele hotelu je to někdy
náročnější, protože Clarion Congress Hotel Prague je jedním ze
základních zdrojů, kam náš řetězec sahá pro management do svých nových
hotelů.
Už podle vašeho názvu, Clarion Congress Hotel Prague, je
zřejmé, že jste zaměřeni na kongresovou turistiku.
Tomuto segmentu osobně přikládám největší váhu, protože v době, kdy
se v Praze koná velký kongres pro několik tisíc účastníků, to pomáhá
všem hotelům. I nejmenší hotýlky, které s kongresy nemají nic moc
společného, mají v případě opravdu velké akce šanci prodávat služby
za lepší ceny. V souvislosti s chystanou rekonstrukcí a dostavbou
výstavních ploch dlouhodobě podfinancovaného Kongresového centra Praha
vidím obrovskou šanci pro Prahu. V rámci mezinárodní konkurence by tak
kongresová destinace Praha disponovala nejen špičkovou lokací, ale
i zázemím pro konání těch nejprestižnějších akcí. Potenciál Prahy
pro pořádání významných celosvětových kongresů je nesporný, ale
potřebuje podpořit ze strany politiků, dopravců a všech zainteresovaných
stran tohoto byznysu, který je schopen do České republiky trvale přinášet
obrovské množství peněz.