Kupní síla má pro podnikání stěžejní roli
25. 02. 2011
Ing. Petr Kužel
Hospodářská komora České republiky vznikla na základě zákona č. 301/1992 Sb. Jejím hlavním posláním je zastupovat podnikatelskou veřejnost a podporovat všechny podnikatelské oblasti vyjma zemědělství, potravinářství a lesnictví (tuto činnost ze zákona vykonává Agrární komora ČR). Vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k jeho rozvoji v České republice, a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu. Je povinným připomínkovým místem podnikatelské legislativy. Je největším subjektem v České republice sdružujícím exportéry. Sdružuje na čtrnáct tisíc členů (právnických i fyzických osob) organizovaných v 65 regionálních a 83 oborových asociacích, zaměstnávajících dvě třetiny práceschopného obyvatelstva České republiky.
Hospodářská komora České republiky vždy podporovala a podporuje
podnikatele, a to jak členy, tak i nečleny, jež se zasazují o rozvoj
podnikání. To platí i pro průmysl cestovního ruchu. Pokud ekonomové
mluví o hospodářském propadu či růstu, vždy to spojují se
strojírenstvím a stavebnictvím a na cestovní ruch zapomínají. Přitom
rovněž také on má nezanedbatelný význam pro tvorbu hrubého domácího
produktu a pracovních míst. Cestovní ruch je i exportérem – generuje
zahraniční inkaso, protože přivádí a prodává zboží spotřebitelům
z jiných zemí a ruku v ruce s tímto „vývozem“ zvyšuje kupní sílu
vnitřního českého cca desetimilionového trhu. Díky zahraniční kupní
síle uplatňující se na českém území tedy vytváří prostor pro
podnikatelské příležitosti, které jediné vytvářejí nová produktivní
pracovní místa. Z rozvoje cestovního ruchu těží podnikatelé v mnoha
oborech. I ti, kteří by svou produkci (a obchodníci zboží)
k zahraničním kupujícím jinou formou nedostali, a tedy i stát. Cestovní
ruch má pro celou podnikatelskou sféru ještě další význam, který si ne
vždy plně uvědomujeme, a to marketingový. Dojmy z návštěv naší
republiky se promítají i do obchodních vztahů. Turisté přijíždějící
do Česka se stávají zákazníky a partnery našich firem. I proto je
důležité, aby se na Moravě, ve Slezsku a v Čechách cítili dobře a byl
jim poskytnut odpovídající servis. Marketingový vztah mezi obchodem a
cestovním ruchem funguje i obráceně. Ti podnikatelé, kteří jsou
exportéry či importéry a jezdí na jednání do zahraničí nebo vystavují
na zahraničních veletrzích, se stávají i vyslanci Česka. Pokud dokážou
v zahraničí důstojně reprezentovat a svým obchodním partnerům
přiblížit zajímavosti, krásy a další přednosti naší země, mohou
u nich vzbudit zájem Česko navštívit.
Vše je provázáno se vším. Mnohé státy si uvědomují přínos cestovního
ruchu pro růst ekonomiky, zaměstnanost, rozvoj řemesel a služeb. Pro
vytváření nových podnikatelských příležitostí, a proto ho všestranně
podporují. A to i státy, jejichž ekonomiky nejsou na turismu výrazně
závislé. Jejich představitelé chápou, že kupní síla tuzemských
i zahraničních spotřebitelů má stěžejní roli pro rozvoj byznysu. Rozvoj
obchodu a podnikání přináší prosperitu firmám a jejich prostřednictvím
celé zemi. Česká republika má v oblasti cestovního ruchu ještě mnohé
nevyužité možnosti. Je všeobecně známo, že zahraniční turisté
navštěvují především Prahu, Český Krumlov a Karlovy Vary, ale do
dalších míst naší republiky již zavítají méně. Přitom jim i ony
mají co nabídnout. To potvrzují i poslední údaje zveřejněné Českým
statistickým úřadem v polovině letošního února. Potěšitelné je, že
za celý rok 2010 přijelo do České republiky o více než 5 %
zahraničních návštěvníků více než v roce 2009, počet jejich
přenocování se rovněž zvýšil, a to o 1,3 %. Regionálně se počet
ubytovaných hostů nejvíc zvýšil v Praze, dále pak v Jihomoravském a
Olomouckém kraji. Za celý rok 2010 se tak poprvé od roku 2008 zastavil
pokles návštěvnosti naší země. To je sice údaj příznivý, ale je třeba
vidět, že se jedná o vzestup po propadu z krizového roku 2009. Výsledky
cestovního ruchu 2010 jsou tedy výzvou učinit vše pro to, aby růstový
trend pokračoval.
Podpora cestovního ruchu je důležitou součástí činnosti Hospodářské
komory České republiky. Je potřebné, aby tato významná platforma české
ekonomiky byla ještě více podporována veřejností a ze strany měst, krajů
a státu i např. formou rozvoje dopravní infrastruktury, podporou podnikání
v oblasti služeb cestovního ruchu a v neposlední řadě i aktivní
proexportní zahraniční obchodní politikou – marketingem a propagací
naší země a jejích jednotlivých regionů jako atraktivních míst pro
návštěvy a pobyty zahraniční kupní síly. Buďme hrdi na to, co umíme,
buďme hrdi na to, že jsme Češi, buďme hrdi na to, že žijeme v tak
krásné zemi. Protože hrdost je důležitá součást života a zároveň
důležitá součást obchodní strategie.
Petr Kužel, prezident Hospodářské komory České republiky