Správa Pražského hradu ve spolupráci s newyorským Metropolitním
muzeem připravuje rozsáhlý a ambiciózní výstavní projekt s pracovním
názvem: „Praha – koruna Království českého. Kultura a umění za
vlády Lucemburků (1347–1437)“. Vzhledem k povaze a námětu výstavního
projektu se předpokládá úzká spolupráce se sbírkovými a vědeckými
institucemi. Cílem projektu je shromáždit vzácné památky bohemikánského
původu a představit je pokud možno s ohledem k původním souvislostem,
v nichž a pro něž kdysi vznikaly. Většinou jde o zcela výjimečné
exponáty, jejichž zápůjčky nejsou standardní záležitostí. Praha tak
bude moci nabídnout k obdivu jinak jen těžko dostupná díla v kontextu
místa, kde vznikala.
Kultura a umění za vlády Lucemburků v Praze
26. 01. 2002
New York, září 2005
Výstava se uskuteční na dvou místech. Její zahájení má proběhnout
v září 2005 v New Yorku, kde bude zpřístupněna v centrálních
výstavních prostorách hlavní budovy MMA na Páté Avenue. Výstava se má
v New Yorku stát vrcholnou událostí podporovanou předními osobnostmi
společenského a kulturního života. Na americkém kontinentě bude takto
koncipovaná výstava českého umění realizována vůbec poprvé.
Praha, duben
2006
Na Pražském hradě bude zahájena v dubnu 2006 v Jízdárně, eventuálně
v Císařské konírně Pražského hradu. Do návštěvního okruhu pražské
verze výstavy by pořadatelé rádi začlenili i důležité dobové
architektonické památky, jako např. katedrálu sv. Víta s kaplí sv.
Václava, benediktinský klášter Na Slovanech, augustiniánský klášter
Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově, kostel Panny Marie Na
trávníčku, klášterní kostel augustiniánek u sv. Kateřiny, kapitulní
kostel sv. Apolináře, karmelitský chrám Panny Marie Sněžné, farní
kostely sv. Jindřichy, sv. Štěpána, sv. Václava na Zderaze a Novoměstskou
radnici. Na Starém Městě pražském především farní chrám Panny Marie
před Týnem, Staroměstskou radnici, Karolinum, Betlémskou radnici, kostel sv.
Martina ve zdi, kostel sv. Ducha, kostel sv. Haštala, Staroměstskou mosteckou
věž a Karlův most. Na Malé Straně např. západní průčelí kostela Panny
Marie Pod řetězem, augustiniánský klášter u Sv. Tomáše či tzv.
Hladovou zeď, areál Vyšehradu a řadu dalších klášterů, kostelů či
měšťanských domů v historických částech města Prahy. Pro doplnění
mozaiky pražských uměleckých dílen a jejich tvorby je nesporně důležitý
i hrad Karlštejn s bohatou interiérovou výzdobou. Praha s tehdy svými
přibližně šedesáti tisíci obyvateli se na konci 14. století stala vedle
Paříže největším zaalpským kulturním centrem. Podle některých zpráv
zde tehdy působilo několik stovek malířů, sochařů, zlatníků
nejrůznějšího původu. Právě kosmopolitní charakter tehdejší umělecké
obce dodával Praze výjimečnosti a významu, který byl narušen husitskými
válkami a měl být obnoven až po dvou stech letech za vlády císaře
Rudolfa II.