Kromě krásy a historie nabídne Praha i zážitky
26. 03. 2006
V minulém Všudybylu jsem otevřel téma zážitková turistika, a
protože Praha je nejexponovanější turistickou destinací Česka, požádal
jsem před hlavní turistickou sezonou o rozhovor viceprezidenta Hospodářské
komory České republiky a předsedu představenstva Hospodářské komory hl.m.
Prahy Ing. Petra Kužela.
Praha se opravdu stává jedním z nejnavštěvovanějších míst světa.
Důležité je, aby všichni, kdo se sem opakovaně vracejí, poznávali stále
něco nového. Hospodářská komora hl.m. Prahy proto přišla s nápadem
poodkrýt některá dosud neprezentovaná místa, představit je formou
zážitkové turistiky – tedy zábavně, netradičně, ale zároveň
poznávacím způsobem. Naším cílem je, aby turista, který přijel do Prahy
po několikáté – takže už nepochybně viděl Karlův most, Hradčany,
navštívil Petřínskou rozhlednu, Staroměstskou radnici, prošel se
Pařížskou ulicí či plul lodí po Vltavě – zažil i něco dalšího,
málo obvyklého. I když Praha a její historické památky lákají a zcela
určitě i nadále budou lákat tisíce zahraničních turistů k návštěvě
města, už v brzké době jim bude moci nabídnout ještě něco navíc –
zážitky, na které se nezapomíná. Pro cizince, ale i pro Pražany samotné,
už nebude česká metropole pouze „ke koukání“, ale i k praktickému
poznávání její historie „na vlastní kůži“. Pražská hospodářská
komora letos rozběhla projekt zážitkové turistiky, na který získala
prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie.
Jaké zážitky návštěvníkům Prahy nabídnete?
Cílem projektu je naučit významné pražské firmy, jak vytvořit prezentace
používání svých původních technických a technologických zařízení,
zábavnou, netradiční formou – prostřednictvím zážitkové turistiky.
Pražané a turisté tak budou mít možnost dozvědět se a prakticky
vyzkoušet, jak v dávných dobách vodárny upravovaly odpadní vody nebo jak
se připravovala pitná voda. Připravují se i exkurze do podzemí Prahy, kde
se zájemci seznámí s konstrukcí a činností kolektorů. Jak v minulém
vydání Všudybylu zmínil generální ředitel společnosti Kolektory Praha
Otakar Čapek, chceme lidem nabídnout procházku v centru města, při níž
by mohli nahlédnout do moderního technického podzemí, které je přímo
napojeno na historické sklepy některých domů. Vstup by mohl být přes
historický dům v Celetné ulici, výstup na náměstí Jana Palacha nebo na
Malém náměstí. Přímo na Karlově mostě by se Pražané i cizinci měli
mít možnost seznámit s uměním středověkého kamenictví a
restaurátorství, a to v době, kdy bude jeden z největších historických
klenotů české metropole rekonstruován. Hospodářská komora hl.m. Prahy od
projektu očekává zvýšení zájmu obyvatel Prahy o historii města a
nárůst finančních příjmů ze zahraniční turistiky. Ve světě je
zážitková turistika velmi oblíbená. Turisté zůstávají tam, kde mohou
něco zajímavého prožít a pochopitelně tam i více utrácejí. Projektu
„Vzdělávání v zážitkové turistice v oblasti technických památek
v Praze“ se zúčastní i největší pražské podniky, jež poskytují
veřejné služby – Kolektory Praha, a.s., Pražské vodovody a kanalizace,
a.s. a Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Hospodářská komora hl.m. Prahy
pochopitelně uvítá i další zájemce z veřejného i soukromého sektoru,
kteří turistům a Pražanům mají v oblasti zážitkové turistiky co
nabídnout. Je toho samozřejmě mnohem víc, co Hospodářská komora hl.m.
Prahy ve sféře zážitkové turistiky připravuje. Nesmím opomenout, že
i díky finanční podpoře Evropského sociálního fondu a hl.m. Prahy.
Pane předsedo, hájíte zájmy podnikatelské sféry. Jaké to je být
politikem – nepolitikem?
Někdy velká řehole. Jako v pohádce z knihy Jana Wericha „FimFárum“
„Královna Koloběžka první“, v níž měla rybářova dcera Zdenička
navštívit krále, avšak přijet – nepřijet, ustrojená – neustrojená,
obutá – neobutá, přinést dar – nedar… Opravdu je někdy velmi
složité hájit zájmy podnikatelské sféry proti těm, kteří plýtvají
slovy a šetří skutky. Podnikatelská sféra ze všeho nejvíce potřebuje
optimální prostředí a rovné podmínky, aby mohla vytvářet nejen pro sebe,
ale vůbec pro tuto zemi materiální i duchovní hodnoty včetně sociálních
jistot nejširších vrstev společnosti. Vůbec nemohu strpět, když
někteří politici proklamují, že my – podnikatelé nechceme odvádět
daně. Podnikatelské sféra je ta, která drží stát po ekonomické stránce,
která vytváří hodnoty a z nich odvádí daně. To, že je stát neumí
vybírat, je problém nás všech. Funkce viceprezidenta Hospodářské komory
České republiky či předsedy pražské komory v sobě samozřejmě
skrývají mnohá úskalí. Podnikatelské aktivity dávají práci lidem, a je
jedno, zdali pouze samotnému živnostníkovi nebo desítkám, stovkám či
tisícům zaměstnanců. Avšak přivést politika k pochopení základních
principů fungování tržní společnosti je často nad lidské síly. Řadu
politiků je proto těžké přesvědčit, že musí dát nejdříve průchod
možnosti, aby podnikatel – zaměstnavatel – vůbec mohl někoho
zaměstnávat. Aby měl zakázky. Jsem přesvědčen, že je důležité, aby
zelenou dostávaly zejména domácí firmy. Aby, pokud bude výběrové
řízení na nějaký prostor, kde je možné investovat, byli první mezi
oslovovanými domácí investoři. Pokud se ve výběrovém řízení zadaří
domácí firmě, je to o posilování domácího trhu práce. A pokud se
podíváme na naše západní sousedy, kde někdy výběrové řízení vyhraje
i česká firma? Regulativ, který při těchto výběrových řízeních
zpravidla figuruje jako vedlejší produkt, nutí zahraniční investory
zaplatit několik položek navíc. Často tak zjistí, že jim jejich projekt
až tak ekonomicky nevychází. Největším cílem Hospodářské komory je
přesvědčit politiky o tom, že i když jsme Evropané, že bychom si měli
náš vnitřní trh a jím generovaná pracovní místa chránit.
Jste hrdým Evropanem?
Bezesporu. Ale být hrdým Evropanem a nebýt přitom hrdým Čechem, je
nesmysl. Když vidím, co všechno v České republice za šestnáct let
svobodného podnikání vyrostlo, je na co být hrdý. Bohužel, často nám
chybí patriotismus – češství. To je důležité i v odvětví
cestovního ruchu. Rádi a často ve společnosti navozujeme hovor na téma
dovolených. Říkáme: „Jedu do Egypta, do Turecka…“, zkrátka k moři
za sluncem. Ale už málokdy se říká: „Jedu na Slapy, jedu do Moravského
krasu, do Jizerských hor, do Beskyd, na Šumavu,“ a to je chyba. Bohužel,
řada českých politiků a i dalších lidí svým konáním a výroky kalí
hrdost na to, že v takové úžasně krásné evropské zemi žijeme, že jsme
Slezané, Moravané a Češi. Že jsme za šestnáct let udělali obrovský kus
práce, která nahání hrůzu ostatním státům (nejen evropským). Český
trh není tak veliký, aby naše země mohla být ekonomickým tygrem. Ale pokud
bychom to vzali aritmetickou úměrou, tak kromě zadlužování, za něž
může někdo jiný než podnikatelé, máme důvod být hrdými Evropany.