Nebo jedni chodili, jiní běhali, jiní jezdili, jiní stáli, jiní
seděli, jiní leželi, jiní vstávali, jiní zas léhali, jiní se rozličně
vrtěli; někteří byli samotní, jiní po houfích větších neb menších.
Kroj a křtalt1 přerozličný byl na nich,
někteří čiře2 nazí, s divnými všickni
posuňky.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
1 tvářnost, podoba, 2 úplně
Kroj a křtalt přerozličný byl na nich
23. 10. 2017
Cestovní ruch dokáže zlepšovat platební bilanci navštěvovaného
státu. Držet a násobit kupní sílu na jeho vnitřním trhu. Poptávkou po
službách a výrobcích primárně i sekundárně otvírat prostor
podnikatelským a pracovním příležitostem. V turisty navštěvované zemi
(zejména není-li závislou ekonomikou, ze které tak jako kdysi z kolonií
nebo teď z Česka v gigantické míře odtékají aktiva posilovat blahobyt
do jiných zemí) může zásadně přispívat k posilování sociálních
jistot jejích obyvatel. Tedy i k nastolení a udržování západoevropské
platové a životní úrovně. Charakteristickým rysem univerzální tržní
platformy cestovní ruch, generující domácí i zahraniční inkaso, je, že
obchodované produkty necestují za spotřebiteli, ale spotřebitelé za nimi.
A jak oslovovat mobilní kupní sílu a dostávat ji na místní trhy České
republiky? Výkladový slovník Josefa Zelenky a Martiny Páskové tuto činnost
souhrnně nazývá destinační management. Avšak aby ti, kdo ji
provádějí – zejména pak společnosti destinačního managementu (včetně
té největší – státu) –, mohli dosahovat dobré úspěšnosti, tak to
je nejen o volbě témat a cílů, které jsou s to zaujmout potenciální
návštěvníky slezských, českých a moravských turistických oblastí, ale
také o komunikaci. O šíření informací o nich tak, aby i lidem
z kulturně odlišných zdrojových trhů incomingu byl dán prostor, v němž
jsou s to být na příjmu. Tedy promlouvat k nim jejich řečí: slovy,
symboly, náznaky, obrazy… Ať je jejich kroj a křtalt jakkoli
přerozličný.
Jaromír Kainc