Eric Krauthammer založil v roce 1971 ve Švýcarsku společnost zaměřenou na rozvoj manažerských a obchodních dovedností. Ta se rychle stala uznávaným globálním hráčem a v průběhu pětadvaceti let se rozrostla v mezinárodní síť opírající se o filiálky ve 24 zemích. Společnost Krauthammer je vlastněna svými zaměstnanci a řízena voleným managementem. Klientům poskytuje široké portfolio řešení lidského kapitálu. Její přístup je autentický. K dosažení cílů vyvíjí, vytváří a používá nejvhodnější způsoby a praxí osvědčené metody, které obohacuje o aktuální témata v duchu světových trendů a prognóz. Přichází s inovacemi, strategickými postupy a metodami v souladu s požadavky a potřebami každého jednoho ze svých klientů. To jí umožňuje uskutečňovat mezinárodní programy s konzistencí, která je v oboru rozvoje manažerských a obchodních dovedností unikátní. Filozofii společnosti Krauthammer dokresluje motto: „Rozvíjet v lidech to nejlepší pozitivním přístupem a energií“, opírající se o jí dosahované výsledky a přesvědčení, že každý člověk je při vytvoření správných podmínek schopen rozvoje a významné změny chování.
Krauthammer: rozvíjet v lidech to nejlepší
27. 06. 2018
Navštívit přednášku Richarda Dobeše je pro mne vždycky
zážitkem. Tématu lidských zdrojů každoročně věnuji jedno z vydání
Všudybylu. Aby totiž jakýkoli systém dobře fungoval, musí ctít axiomy.
Zkrátka nemůže být, jak se v Česku říká, „cochcárna“, aby si
každý jeho subsystém a prvek dělal, co chce. V případě biologického
systému, například orgánů lidského těla, by totiž takový člověk
onemocněl nebo umřel. Mechanický systém by fungoval špatně nebo vůbec.
Největším zázrakem vesmíru je organizace, která se projevuje
i prostřednictvím naší existence – coby jedné z výslednic organizace
ducha a hmoty. Pokud se lidem daří, je tomu proto, že (byť i intuitivně)
respektují přírodní zákony a zákonitosti sociálních procesů –
chování sebe samých. Napomáhat nabývání dovedností úspěšně řídit a
vést lidi, motivovat je, aby opakovaně dosahovali pozitivních výsledků, tak
to je posláním práce managing partnera společnosti Krauthammer Partners
Czech Republic Richarda Dobeše, kterého jsem požádal
o rozhovor.
Jak jste se, pane Dobeši, dostal k této profesi?
Už je to víc než dvacet let, kdy jsem se stal prvním tréninkovým
konzultantem firmy Krauthammer v České republice. Ta v současnosti působí
ve čtyřiadvaceti zemích světa, v nichž s klienty spolupracuje při
vedení lidí a při prodeji služeb a produktů zákazníkům. Tedy
v oblastech, kde lidský faktor hraje rozhodující roli. Celých těch dvacet
let jsem měl možnost spolupracovat jak s českými subjekty, tak se subjekty
na celosvětovém poli.
Proč jste si tuto práci zvolil?
Devadesátá léta minulého století byla výjimečnou příležitostí začít
něco nového. Vystudoval jsem vysokou ekonomickou školu – obchod, ale
v této sféře jsem pracoval krátce. Zjistil jsem, že mnohem víc mě baví
práce s lidmi, pomáhat jim v jejich rozvoji. Má práce je víceméně
poslání. O to víc mne těší, když mi moji posluchači na závěr
školení zatleskají. To, kromě mojí profese, zažijete už jen
v showbyznysu. Není to samozřejmě vždycky, ale stává se to poměrně
často. Kolik profesí má tohle privilegium, že vám lidé za odvedenou práci
zatleskají?
V oněch devadesátých letech jsme mnozí měli potřebu si potvrdit, že jsme
ve svých oborech dobří, schopni obstát na světovém trhu práce. Proto jsem
se rozhodl, že budu pracovat pro švýcarskou firmu Krauthammer. Musím dodat,
že když jsem po třech čtyřech letech působení v Krauthammeru dělal
manažerský trénink a trénink na leadership v Ženevě pro mezinárodního
klienta (byla to má první zahraniční mise) a úspěšně to skončilo a oni
mi na závěr tleskali, byl jsem poté, co jsem se usadil v letadle do Prahy,
sice neskutečně unavený, ale strašně šťastný. Už jsem věděl, že
když jsem uspěl v Ženevě, mohu uspět kdekoli na světě.
Je v Česku, a zejména mezi firmami s českým kapitálem, prostor
pro vaši činnost?
Je. Svědčí o tom i fakt, že Krauthammer v Česku úspěšně funguje
dvacet let. Firmy v českých rukou se v práci s lidskými zdroji lepší.
Když jsme začínali, našimi klienty byly převážně nadnárodní korporace,
které vstoupily do Česka a měly pocit, že český management není na té
výši, na které by ho chtěly mít. Posledních pět let dochází
k rozšiřování naší klientely. U v Česku působících nadnárodních
korporací začíná převažovat mínění, že kdo k nim nastupuje, už by
měl něco umět a hlavně sám do sebe v oblasti osobnostního profesního
rozvoje investovat. To je naprosto zdravé a správné. Poptávka po službách
společnosti Krauthammer ale sílí ze strany českých firem, zejména
menších a středních, a u velkých přetrvává. Před deseti lety jsme
v portfoliu klientů měli dvě tři firmy s českým kapitálem za rok. Teď
jich každoročně máme deset patnáct. České firmy do rozvoje svých
zaměstnanců investují a považují to za důležité. O to víc mne má
práce naplňuje, neboť jsem svědkem toho, že lidé, které pomáháme
posouvat kupředu, tyto investice zhodnocují formou aktiv realizovaných na
území a ve prospěch úspěšné budoucnosti České republiky.
Získá-li zaměstnavatel zaměstnance, je přínosné, aby si
s ním vytvořil co nejlepší vztah.
Ano, to je velice důležité. To, jak spolu manažer zaměstnavatelské firmy a
jemu podřízený zaměstnanec budou vycházet, je postaveno na dvou faktorech,
které musejí být v rovnováze. Prvním z nich je respekt, což většinou
pramení z pozice manažera a jeho profesionálních schopností. Druhá strana
mince je, že zaměstnanec svého vedoucího musí mít z nějakého důvodu
lidsky rád. Jestliže je to v nerovnováze, nebude to fungovat. Pokud bude
manažera někdo přespříliš respektovat, ale vůbec ho nebude mít rád, tak
se ho vlastně bude bát. Na druhé straně, pokud ho bude mít lidsky rád, ale
nebude ho odborně a jako manažera respektovat, je pro něj takový
nadřízený zajímavým kamarádem do hospody na pár piv a na vtipy, ale
rozhodně s ním nebude chtít spolupracovat, protože v jeho očích bude
člověkem, který neumí a nerozumí tomu, co má dělat. Proto je důležité,
aby obě tyto polohy byly vyrovnané.
Rád bych se vrátil k obsahu úvodníku druhého vydání
letošního Všudybylu, v němž píši, že „systém“ českého školství
dává v řadě ohledů za pravdu rčení, že co se ve škole naučíš,
v životě stejně potřebovat nebudeš. Že zaměstnavatelé řadu let
poukazují na neexistenci kvalifikované prognózy vývoje potřeb a hodnocení
úspěšnosti škol a že ze škol vychází řada lidí, kteří nejsou dost
motivováni a ochotni přijímat osobní zodpovědnost. Někteří jen proto,
aby posílili čtvrt milionu nezaměstnatelných. Vidíte východisko z tohoto
stavu?
Na to není univerzální rada. Myslím, že kritika českého školství je
oprávněná jen částečně. Nedávno jsem četl nějakou studii z Holandska,
že se studenti na univerzitách učí ze dvou třetin něco, co za deset let
nebude potřeba. Můžeme se přít, jestli je to u nás horší, nebo lepší
než v Holandsku, nicméně české školství by se mělo pružněji
přizpůsobovat aktuálním požadavkům trhu práce a profesím budoucnosti.
Zároveň podotýkám, že díky strašně rychlým změnám a postupu dopředu
to tak bude už vždycky. Žáci a studenti musejí počítat s tím, že co se
na odborných učilištích, středních a vysokých školách naučí, jim
nebude po větší část jejich profesního života stačit. Že se sami
musejí trvale vzdělávat, osobnostně a profesně zdokonalovat. Částečně
jim k tomu může pomoci zaměstnavatel, třeba ve spolupráci s námi, ale
z podstatné části se o to musejí postarat sami. A rozhoupat se k tomu?
Tak to tak je v České republice problém, který má paralelu i v neochotě
lidí stěhovat se za prací. Byť je naše země nevelká, přestěhovat se za
prací je pro řadu Čechů nepředstavitelnou věcí.
Stejně tak je tomu u změny profese. Během dekády může zaniknout řada
profesí, v nichž se lidé vyučili nebo je vystudovali a léta v nich
působili. Ale teď by měli být otevřeni tomu, naučit se něco dalšího.
Když se podíváme na český trh práce, je tu obrovská poptávka po řadě
profesí ve všech škálách vzdělání. Nicméně trvale je tu spousta lidí,
kteří naříkají, že ve své profesi nenajdou uplatnění. Řešení?
Změnit profesi. Jestli byl někdo horníkem a těžba skončila, protože už
není co rubat, to, kdy zhruba těžba skončí, mohl vědět deset patnáct let
dopředu. A jestli to nevěděl, je to napůl jeho chyba a napůl chyba
zaměstnavatele, že mu neřekl, aby včas se sebou něco dělal.
Je hodně důležité, aby každý (a je jedno, na jaké úrovni ve firmě
pracuje) neustále přemýšlel o své budoucnosti. Máme klienta, který má
ve svém ročním hodnoticím pohovoru záludnou otázku. Zní: „Kdyby vaše
pozice byla za rok volná, myslíte si, že byste na ni vyhrál výběrové
řízení?“ Ta otázka tam ale není kvůli tomu, aby firma své zaměstnance
strašila. Naopak. Následuje totiž pasáž: „Pokud vaše odpověď není se
stoprocentní jistotou ‚ANO, výběrové řízení bych vyhrál‘,
pokračujte další otázkou: ‚Co bychom vy, váš manažer a naše firma
měli udělat, abyste za rok na tuto otázku stoprocentně odpověděl ANO a
mohl v klidu spát, ať se děje, co se děje?‘“
To je to, co mnoha lidem, firmám a manažerům chybí. Pohled do budoucna. To,
že díky Průmyslu 4.0 možná padesát procent profesí během půldruhé
generace zanikne, neznamená, že se nevytvoří jiné pracovní pozice
v jiných profesích. Ale musíme počítat s tím, že změna je normální.
Že za život budeme mít dvě tři profese. A netrvat na tom, že když jsme
se něčím vyučili, něco vystudovali, že je povinností státu pracovní
místa v naší profesi udržet či vytvořit.