Králický Sněžník a oblast pod ním je úžasná
23. 01. 2010
Rozhovor s hejtmanem Pardubického kraje Mgr. Radko Martínkem
jsem 9. prosince 2009 načal vzpomínkou na jeho působení ve funkci ministra
pro místní rozvoj parafrází: „Čo bolo, to bolo, terazky som
hejtmanom…“
Traduje se, že je lepší být první v provincii, než v Římě senátorem.
Hejtman je velmi zodpovědná funkce. Určitě mi přibylo hodně práce. Avšak
tvůrčí. Coby krajská samospráva řešíme jasně vymezenou problematiku a
konkrétní problémy, takže si nestěžuji. Nakonec, jsem jedním
z architektů současného krajského zřízení a teď se mi dostalo výsady
realizovat jej v praxi. I v tomto smyslu je to pro mne veliká životní
výzva.
Pardubický kraj je samosprávným územním celkem protikladů. Má obrovskou
perspektivu, avšak ta je zatím v mlhách, protože jeho klíčové problémy
dosud nebyly řešeny. Jde především o strategickou rychlostní komunikaci
R35, severní spojení východu a západu České republiky, a eventuálně R43,
která by měla spojit Moravskou Třebovou s Brnem. Realizací těchto
komunikací by se vytvořila alternativa k stávající D1.
Jsme krajem, který má spoustu nádherných památek a přírodních krás. Na
druhé straně jej ale turisté jako turistickou destinaci až tak moc
nevnímají. Řada věcí by se teď mohla změnit, protože máme k dispozici
relativně velký balík peněz, kolem sedmi set milionů korun z evropských
zdrojů. Ty chceme využít na podporu rozvoje turistické infrastruktury. Jdeme
takovou méně populární cestou. Peníze chceme soustředit do klíčových
míst, která by mohla nastartovat rozvoj cestovního ruchu. Tedy nikoliv
takovým tím „mikulášovským“ systémem, který je v našem státě
obvyklý – každému dáme něco a není z toho nic.
Vybrali jsme tři oblasti, které by do budoucna měly plnit funkce center
cestovního ruchu. První oblastí jsou Pardubice a Kladruby nad Labem.
Pardubice jsou jedním z vůbec nejhezčích památkových měst v celé
České republice. Nicméně naše krajská metropole je věhlasná hlavně
díky obrannému a chemickému průmyslu a světově unikátním radiolokačním
zařízením. Tedy nikoliv zásluhou městské památkové zóny
a Pernštýnského zámku. Takže také proto se zámek ještě více snažíme
zatraktivnit a propojit s městem, jak tomu bylo v dobách, kdy Pernštejnové
vybudovali z Pardubic vysoce reprezentativní rezidenční sídlo. Chceme
využít i hřebčína v Kladrubech, který je absolutním unikátem. Bohužel
události posledních týdnů to hodně komplikují.
Další vytipovanou oblastí jsou dvě historická města s jedinečnými
památkovými rezervacemi – Litomyšl a Moravská Třebová. Litomyšl
usiluje o velký grant z evropských zdrojů, který by umožnil revitalizaci
zámeckého návrší. Moravská Třebová je jedním ze „zakletých měst“.
Je nádherné, ale jeho infrastruktura cestovního ruchu významu tohoto místa
bohužel neodpovídá.
Třetí oblastí je Králicko. Svérázný kraj pod Králickým Sněžníkem je
úžasný svojí přírodou, skvělý pro nejrůznější letní i zimní
outdoorové aktivity. Je však zároveň oblastí s velkou koncentrací
památek, ať už je to klášter nad městem Králíky s unikátními svatými
schody z italského mramoru a pozoruhodnou galerií didaktických obrazů
křesťanských mučedníků v křížové chodbě či vojensky nikdy
nepřekonaný pevnostní systém na obranu republiky před hitlerovským
Německem. Tento malebný kraj rozvodí tří moří – Černého, Baltického
a Severního – je nejchudší částí Pardubického kraje. Lesnictví a
cestovní ruch jsou pro tamní obyvatele téměř rozhodující reálnou šancí
na slušný život. Uvažujeme proto, že bychom právě sem nasměrovali
nejvíc finančních prostředků na podporu pevnostní turistiky a do
vybudování moderního zimního střediska v Dolní Moravě, která mívá
ideální sněhové podmínky. To stávající disponuje jednou ze dvou
sjezdovek FIS v České republice (tou druhou je černá ve Svatém Petru),
která poskytuje vynikající podmínky pro dobré lyžaře. V kritických
úsecích této sjezdovky na úbočí Sušiny jsou pro větší bezpečnost
sportovců instalovány i záchytné sítě. Méně zdatní lyžaři mohou
využít mírnější sjezdové tratě. Na Dolní Moravě se připravuje
velkorysý projekt, který by mohl úplně změnit strukturu tamního
cestovního ruchu.
Vedle těchto klíčových oblastí máme vytipovánu řadu dalších
jednotlivostí zvyšujících atraktivitu našeho kraje. Jsou to například
hrad Svojanov, zámek v Nových Hradech, Sodomkovo karosářské muzeum ve
Vysokém Mýtě, renesanční tvrz v Letohradě aj. Podporujeme vytváření
podmínek pro hospodářské aktivity v rámci cestovního ruchu. Hledáme
i možnosti, jak do našeho kraje přivést návštěvníky na prodloužené
víkendy. Do této kampaně zapojujeme informační centra, která technicky
dovybavujeme.
Když jsem pro minulé vydání Všudybylu připravoval
povídání s hejtmanem Michalem Haškem a nastolil téma proč mají Češi
tak malá očekávání, co se týče přínosů cestovního ruchu pro své
osobní existence, tj. aby na ně (byť v něm nepracují) vydělával,
odtušil: „To se zeptejte Čechů. Já su Moravák.“ No, měl jsem vědět,
že Moravané cestovní ruch berou jako významný zdroj svého blahobytu.
Zrovna tak jako že vím, že řeka, podle níž jsou zváni Moravany, pramení
v Pardubickém kraji.
Nejen že u nás pramení, ale já su taky Moravák… Ale zpátky k onomu
pramenu. Jsme jedním z krajů na česko-moravském pomezí a třetina našeho
kraje patří na Moravu. Právě v té řeka Morava pramení. Velmi si toho
vážíme. Králický Sněžník a oblast pod ním jsou úžasné. Pro každého
Moravana by mělo být samozřejmostí nejméně jednou za život vystoupit na
Králický Sněžník k prameni své řeky.
A proč lidé ignorují cestovní ruch? To je relikt minulé doby, kdy za
slušnou práci považovali zaměstnání ve fabrice, na úřadě, ve školách
apod., ale sloužit někomu? To dodnes nepovažují ani za důstojné, ani za
zábavné, spíš za cosi méněcenného. Díky tomu trpí celé odvětví
cestovního ruchu. Pocit, že je člověk někde vítán, je pro danou
turistickou destinaci obrovský kapitál, který Česku chybí možná víc,
než peníze do infrastruktury.
Cestovní ruch je o realizaci zboží. O tom, že lidé jezdí
utrácet peníze za uspokojování svých základních potřeb a za věci a
služby (které jsou pro ně u nich doma zpravidla levnější) jinam. No, a
někam jet, a nezřídka za to dopředu zaplatit, je víceméně stresující.
Proto v cestovním ruchu hrají tak obrovskou roli pohostinnost, osobní
reference a pověst země, o níž uvažujeme, že bychom ji navštívili. Jak
až jde povědomí o turistické destinaci vystavět, nám ukazují Rakušané,
kteří v podstatě (kromě Alp) nemají nic, čeho bychom v Česku neměli
desetkrát a víckrát tolik. Ale mají tam jasno. Cestovní ruch je sférou
strategického hospodářského zájmu nejen státu, ale téměř každého
Rakušana. Díky tomu, ač je jich oproti nám osm desetin, z cestovního ruchu
generují desetinásobek inkasa oproti České republice…
To je pravda. V době, kdy jsem byl ministrem pro místní rozvoj, v jehož
kompetenci je cestovní ruch, a i nyní v tomto považuji Rakousko za velký
vzor. Ve střední Evropě není lepšího příkladu. Je to o systematickém
přístupu, ale i o přístupu každého jednoho člověka, který si
uvědomuje, že je cestovní ruch tím, co nasává peníze odjinud do
ekonomického systému státu, z něhož mu pak bude například vyplácen
starobní důchod. Právě na základě dojmů z Rakouska jsem se snažil
propagovat agroturistiku, z níž je tam schopno žít, respektive si
přilepšovat k živobytí, obrovské množství rodin. Říkal jsem si, že
i u nás máme celou řadu nádherných oblastí, kam by lidé také jistě
jezdili, kdyby… A tak jsem se snažil, a to i mezi blízkými známými,
agroturistiku propagovat, ale se zlou jsem se potázal. Našinci si v zásadě
nikoho nechtějí pustit do domu. Tím pádem nepřipadá v úvahu, že by
mohli z cestovního ruchu profitovat. To je problém, který bude ještě
dlouho přetrvávat, protože je zahnízděn v hlavách lidí.
Probuzení poptávky (zpravidla spolehlivě) zajistí atak na
přízemní stránky povahy lidí, na touhu po pohodlí a bezpracném blahobytu.
Přitom cestovní ruch je sférou, která je schopna toto lidem umožnit. Čím
to, že Češi nechtějí, aby cizinci jezdili do Česka utrácet peníze? Aby
na jejich sociální jistoty vydělávala turistická atraktivita Česka a lidé
odjinud? Proč jim nevadí, že turisté rok co rok utrácejí stamiliardy korun
jinde?
Hlavní důvod, jak už jsem řekl, je v hlavách lidí. Nejen politiků,
kteří je reprezentují. V Rakousku si to začátkem sedmdesátých let
minulého století uvědomili a od té doby postupují zcela systematicky.
Postupuje tak stát, ale i jednotlivé kraje a obce, image pohostinného
Rakouska budují systematicky i řadoví obyvatelé. Tato dlouhodobá práce
přinesla to, co jim dnes závidíme – vysokou životní úroveň. Ta jim
nespadla z nebe a nenastala naráz. I oni udělali řadu chyb a rádi tyto
poznatky sdílejí. V začátcích si mysleli, že když dají peníze
každému, kdo projeví zájem o podnikání v cestovním ruchu, bude to
dobře. Posléze zjistili, že to je špatná cesta, že mnoho peněz bylo
vynaloženo zbytečně, protože nevyřešily problém. A navíc si mezi sebou
dotované programy začaly konkurovat. Proto se koncem sedmdesátých let
začali zaměřovat na budování velkých center, která si vytipovali a do
kterých masivně investovali. A tvrdí, že pokud se podaří zprovoznit
taková centra, nastartují systém dostředivého víru, který
prostřednictvím sílící turistické poptávky natahuje další a další
peníze. Podpory z veřejných zdrojů pak už není zapotřebí. Samotná
geografická oblast pak již generuje takové prostředky, které celé řadě
malých soukromých firem vytvoří hospodářský základ pro to, aby mohly
investovat a podnikat. Toto se v Česku nedaří, protože státní politika
podpory cestovního ruchu v zásadě žádná neexistuje.
Pokud si odmyslím CzechTourism, který se zejména v oblasti propagace
destinace Česká republika vůči světu o něco smysluplného snaží, tak
prakticky vše ostatní, co se cestovního ruchu týká, je soustředěno na
cestování Čechů do zahraničí. Snaha ukázat jim vlastní zemi, aby ji
mohli poznat a propagovat ji doma i venku, v podstatě chybí. Několik
nesmělých pokusů propagovat domácí cestovní ruch bylo učiněno (aby lidé
alespoň tzv. druhou dovolenou trávili v Česku), ale zatím je to
nesystémový přístup, který navíc nemá podporu v myšlení lidí.
Obyvatelé Česka si pořád myslí, že cestovní ruch slušné povolání
neskýtá.
A jak z toho ven?
To „babo raď“. Rychlé řešení žádné neexistuje. Jediná cesta vede
přes systematické přesvědčování lidí. Paradoxně tomu mohou pomoci
ekonomické problémy, které řada českých rodin má. Za předpokladu, že
zjistí, že dovolená doma je příjemná, levnější a kvalitnější, než
v zahraničí. Turista vnímá výrazně pozitivně, když ho přivítáte jako
rodinného přítele a projevujete radost, že vás navštívil. Pak je vám
schopen odpustit i určité technické nedostatky. Česká republika disponuje
relativně velkým množstvím školených lidí, avšak jen někteří jsou
schopni docílit, aby se turisté u nás cítili jako vždy
vítaní hosté.