Korunka Miss Supranational Thailand
12. 01. 2018
S designérkou Annou Kristynou Sion se potkáváme v Praze
v Novoměstském pivovaru. Před pár měsíci totiž dosáhla svého zatím
zřejmě největšího úspěchu díky spolupráci na návrhu korunky pro Miss
Supranational Thailand, kterou byla 4. září 2017 v Bangkoku dekorována
vítězka této soutěže Jiraprapa Boonnuang.
Kristyno, jak jste se k této zakázce dostala?
V zimě roku 2017 jsem byla v Thajsku na dovolené. V době, kdy se
Bangkoku konal veletrh lokálního designu. Tam jsem se poprvé potkala
s majitelkou bangkocké firmy Imprint, paní Naridtanan Palakavong na
Ayuthaya. Tato dáma má v Thajsku velké jméno. Její otec byl úspěšný
politik a její rodina je v příbuzenském vztahu s královskou rodinou.
Oslovila mne, zdali bych pro ni nechtěla navrhovat šperky. V dubnu 2017 jsme
se pak potkaly v Praze. V kavárně U Černé madony nás oslovilo
kubistické prostředí. Asijci milují evropské styly, zejména pak art deco.
Záhy začala vznikat naše první společná kolekce tří šperků – dvou
náušnic a jednoho náhrdelníku. Přichystala jsem návrhy, na kterých
pracovali ve šperkařské dílně Imprintu. Z Bangkoku mi průběžně
posílali fotoreporty z výroby a společně se radíme, co má být jak
disponované. Jestli větší, či menší, jak to mají upravit apod.
Mezitímco jsme spolu s Imprintem na dálku dva tři měsíce tvořili, jsem
jim posílala další návrhy.
Do výběrového řízení na korunku pro Miss Supranational Thailand firmu
Imprint přihlásila jako překvapení kamarádka paní Naridtanan Palakavong na
Ayuthaya. Prý jí oznámila: „Za týden musíš komisi představit, jak by
měla vypadat tvoje korunka, mají o tebe zájem.“
Volby různých miss jsou v Thajsku nesmírně populární. Jsou daleko
prestižnější a sledovanější celospolečenskou událostí než ty
v Česku. Paní Naridtanan Palakavong na Ayuthaya mi psala, že u komise
zabodovali, a to i tím, že mají evropskou designérku. Do čtyř dnů po
mně chtěla první návrhy. Zadání bylo, že korunka musí být ve stylu art
deco. Poslala jsem jí návrhy, které spolu s několika vlastními
předložila komisi – a ta zhotovení korunky pro Miss Supranational Thailand
definitivně zadala její firmě.
První dva měsíce se rozpracovávaly detaily. Jedním z kritérií, které
bylo třeba dodržet, byla hodnota šperku. Jeho cena musela být minimálně
půl milionu bahtů, což je nějakých tři sta tisíc českých korun. Paní
Naridtanan Palakavong na Ayuthaya ale chtěla, aby korunka byla podstatně
dražší. Zhotovení nakonec vyšlo na půldruhého milionu bahtů. Ještě
požadovala, aby sestávala ze dvou částí. Z malé korunky, která se
vkládá do velké, obě pro vítěznou miss. Dívky na druhém a třetím
místě totiž v Thajsku (na rozdíl českých vicemiss) korunky nedostávají.
Velká korunka je putovní ještě pro dva následující ročníky. Miss
Thajska zůstává pouze korunka menší. Té je proto třeba vyrobit tři
kusy.
Obě
korunky dohromady mají 2 294 zirkonových kamenů a tři diamanty, ručně
vsazované do korunky z ryzího stříbra, pozlacené směsí rhodia a bílého
zlata. Šperk váží půl kila. Na hlavě ho drží speciální systém, který
ho přizpůsobuje tvaru a velikosti lebky. Na korunce přes dva měsíce
pracovali dva nejlepší mistři šperkaři Imprintu. Miss Supranational
Thailand 2017 Jiraprapa Boonnuang Imprint korunku ještě představila na
celosvětovém finále Miss Supranational 1. prosince 2017 v Polsku.
V současné době Imprint expanduje v rámci asijských trhů. Už se dostal
do Malajsie, připravuje vstup na trh v Singapuru a Číně a věřím, že se
mu podaří uspět i v Česku.
Jak jste se dostala k designování šperků?
Výtvarnou kreativitu mám zřejmě v genech. Všichni z naší rodiny mají
umělecké vlohy. Můj strejda Zbyšek Sion je akademický malíř, babička
učila výtvarnou výchovu na gymnáziu, táta chtěl být uměleckým
fotografem… Mě ke šperkům přivedla máma, která vyráběla zajímavé
věci z korálků. Moc se mi to líbilo a toužila jsem to umět taky.
Původně jsem ale studovala oděvní návrhářství v Praze-Holešovicích,
odkud mne poslali na stáž do Birminghamu. Už ve škole jsem si ale
uvědomila, že oblečení není nadčasové, kdežto šperky se dědí
z generace na generaci. Proto jsem se na ně začala soustřeďovat a oděvní
návrhářství zcela opustila.