Kongres European Cities Marketing Praha 7. až 10. listopadu 2007
21. 03. 2007
S ředitelem Pražské informační služby Ing. Václavem Novotným
se potkáváme již tradičně před hlavní turistickou sezonou. Pane
řediteli, kromě toho, že pan radní Ing. Milan Richter otevřel další
turistické informační středisko, budete 3. dubna otevírat novou stálou
výstavu v objektu Prašné brány.
Ano, v Prašné bráně jsme se usebrali udělat expozici, která se bude
jmenovat „Králův dvůr“.
Historii tohoto místa, které dnes připomíná už pouze název
Králodvorské ulice, jsem čtenářům Všudybylu přibližoval v souvislosti
se stým výročím hotelu Paříž, když jsem citoval (rovněž archaickou
češtinou vedené) vyprávění Dr. Tichého z Lysé nad Labem: „V okolí
brány Horské (pozdější Prašné) od nepaměti vždycky bylo živo. V době
nejstarší stával zde dům Mikuláše, člena mocné a vážené rodiny
Velfloviců. Později dům koupil král Václav IV., který skoupiv i ostatní
domy, zřídil zde dům královský – curiam regis – kdež, když Hrad
pražský r. 1383 shořel, skoro nepřetržitě bydlil. V době nepokojů tuto
mistr Jan Hus r. 1419 přibil na vrata vyhlášku svoji. Ve dvoře královském
byli před bitvou na Žižkově ubytováni táboři. Po králi Václavu IV.
sídlil zde Zikmund, po něm i Albrecht a Ladislav. Když králem stal se
Jiří Poděbradský, zasedal v místech těchto r. 1492 sněm. Nový král
Vladislav II. jen krátce tuto ve dvoře královském pobyl a za nepokojů
odstěhoval se r. 1483 na Hrad.“
Z Královského dvora nezbylo nic. Ani vyobrazení. Opravdu pouze název ulice.
Je to zhruba ten prostor, kde se nachází Obecní dům a zmiňovaný hotel
Paříž. Výstava o něčem, z čeho nezbylo ani vyobrazení, se dělá
obtížně. Po mnohém hledání možností jsme využili skutečnosti, že
existuje tzv. Bible Václava IV. Pohříchu nikoliv v Česku, ale ve Vídni
v Nationalische Österreichische Bibliotek. Bible má nádherné kolorované
iniciály, které zobrazují tehdejší, a to i světský život. Přibližuje,
jak lidé slavili, jak se koupali, obchodovali atd. Rakouská národní knihovna
byla tak laskava, že nám poskytla reprodukční práva. Výstava tak mohla
být sestavena z reprodukcí těchto miniatur. Průvodní texty k výstavě
nemají písemnou formu. Vstříc jazykové potřebě cizinců ale rozhodně
vycházíme. Čím více jazykových variant, tím lépe. Ale čím delší
texty, tím žádná výstava. Sedmijazyčné popisky, to není cesta, která by
umožnila udělat atraktivní výstavu. (Oněch sedm jazykových variant
pokrývá 66 % zahraničních návštěvníků Prahy.) Cesta je ve
sluchátkách. Aplikovali jsme zde systém osvědčený v rámci stálé
výstavy „Karlův most – paprsek staletími“ ve Staroměstské mostecké
věži. Iniciály jsou úžasné. Namluvené texty čerpají z mnoha zdrojů.
Obsahují historické kuchařské recepty, receptury na léky aj. Pokud si
člověk poslechne povídání např. o dobových středověkých lécích a
léčení, okamžitě se smíří se současným českým zdravotnictvím, ať
už je toto v jakémkoliv stavu.
To, že Pražská informační služba není „žádné
ořezávátko“, dokládají nejen slova pražského radního pro cestovní
ruch Ing. Milana Richtera, která pronesl v rámci slavnostního otevření
nového turistického informačního střediska provozovaného Pražskou
informační službou v Rytířské ulici, když mj. zmínil, že se Praha
počtem informačních středisek řadí k evropské špičce. Svědčí o tom
i uznání vašich kolegů a zastupitelstev evropských metropolí, kteří
jednoznačně rozhodli o tom, že první podzimní setkání nové evropské
asociace European Cities Marketing (vznikla 1. ledna 2007) se uskuteční
v Praze v listopadu tohoto roku.
Okolo sta organizací, jako je Pražská informační služba, Wien Tourismus,
Berlin Tourismus, se dosud sdružovalo v asociaci, která se jmenovala European
Cities Tourism. Vedle ní existovala organizace, která se jmenuje European
Federation of Congress Towns. Ta zase zastřešovala evropská convention
bureau. A proto, aby jimi sdružované subjekty měly (mj.) lepší pozici při
vyjednávání s Evropskou unií, vytvořily jednu společnou, která se
1. ledna 2007 etablovala v European Cities Marketing. Ta asociuje na sto
padesát relevantních evropských měst a jejich organizací. Tato organizace
bude opravdu mít své první podzimní setkání v Praze. Organizátorem jsme
my, Pražská informační služba. Pro hl.m. Prahu je to čest, byla vybrána
jednomyslně. Myslím, že je to výrazem ocenění úrovně cestovního ruchu
v Praze, letitých vztahů Pražské informační služby s obdobnými
organizacemi v Evropě a určitého respektu, který k nám turistické
struktury ostatních evropských měst chovají. Pro Prahu je to dobře
i z hlediska obohacení jejího know-how. Za situace, kdy ze všech stran
vybublává diskuse, jak to má být s cestovním ruchem v naší metropoli a
kdy, kde, kdo má potřebu o tom pohovořit, je určitě namístě mít
v Praze top management oněch sto padesáti relevantních institucí z měst,
jako jsou např. Londýn, Paříž, Istanbul, Berlín, Barcelona, Madrid, Řím
atd. a mít možnost se jich na danou problematiku zeptat. Této šance se Praze
dostane od 7. do 10. listopadu 2007. Věřím, že pro probíhající
diskusi, na téma jak to má být s cestovním ruchem v Praze, bude kongres
European Cities Marketing významným přínosem. Pro všechny, kteří se
tohoto setkání účastní.
www.pis.cz
www.europeancitiesmarketing.com