Konference "Dvě strany outsourcingu"
11. 07. 2006
Outsourcing snižuje náklady
a ve výsledku zvyšuje zisky a zlevňuje zboží. Podle informací McKinseyho
Globálního Institutu může kvalitní reorganizace výroby ušetřit
nadnárodní firmě 50 až 70 % nákladů. Zpravidla je tedy mnohem víc
těch, kteří v důsledku takového trendu získají, než těch, kteří na
něm prodělají – zaznělo na konferenci Dvě strany outsourcingu, kterou
13. 6. uspořádal Exportní klub CzechTrade, agentury na podporu exportu,
v pražském hotelu Pyramida, a které se zúčastnilo na 100 českých firem
zajímajících se o tuto perspektivní oblast. Účastníci konference hledali
odpovědi na otázky, jaké možnosti má český podnik k získání
zahraničních zakázek na jedné straně a na druhé k potenciálu
přesouvání výroby do zahraničí. Poskytování outsourcingu je šancí pro
české exportéry, pro něž oblast pravidelných subdodávek představuje
zajímavý tržní segment. O příležitostech, které v této oblasti
poskytují zahraniční trhy, hovořili specialisté z agentury CzechTrade.
Zkušenosti z praxe zprostředkovali přítomní zástupci firem NH Zábřeh a
Moravia IT. O své zkušenosti se získáváním zakázek na pravidelné
dodávky se s účastníky podělili Václav Nétek, ředitel pro strategii a
marketing NH Zábřeh, a Arturo Quintero ze společnosti Moravia IT.
„V dosud zanedbaném vývozu služeb
vidím velkou šanci pro české firmy,“ zdůraznil ve svém vystoupení
generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl. „Jedním z pilířů, na
kterých stojí vize CzechTrade jako předního hráče "ligy mistrů“ ve
svém oboru, je komplexní firemní poradenství. Agentura i lidé v terénu
se musí dokonale orientovat ve všech zákoutích regionů, ve kterých
operují, a zároveň musí znát dopodrobna možnosti českého trhu, českých
firem. Na vyspělých trzích musíme hledat a nacházet pro české firmy
nabízející služby „niky“, v nichž se se svojí specializací budou
moci dobře uplatnit. Základem bude diferenciace – české firmy
orientované na poskytování specializovaných, sofistikovaných služeb,
které je odliší od jejich indických, čínských a ruských konkurentů,
jimž do budoucna nebudou schopny konkurovat cenou; budou muset tedy nabídnout
něco specifického."
Na konferenci vystoupil i Ladislav Klika, zástupce společnosti GfK, který
účastníky seznámil s výsledky 13. vlny Exportního výzkumu DHL. Mimo
jiné z něj vyplývá, že české firmy nejvíce využívají při svém
podnikání outsourcing v dopravě (39 %), stravování (27 %), úklidu,
údržbě a ostraze (12 %), účetnictví (12 %), Public Relations (12 %),
personalistice (9 %), IT (2 %), právních službách (2 %). Výroba je
zastoupena pouze jedním procentem. Přitom 34 % dotázaných firem
nevyužívá outsourcingu vůbec. Marek Mikušek ze společnosti Capgemini
hovořil o tom, proč a jak outsourcovat a vyjasnil, co obnáší poskytování
outsourcingu pro nadnárodní společnosti. Modelu přemístění výroby do
zahraničí se věnoval Ladislav Papoušek z agentury CzechTrade. Zástupce
společnosti D&B Alena Soud předvedla své řešení outsourcingu služeb
v oblasti prověřování rizikovosti obchodních partnerů.