Konference Destinační management a zvýšení prodejnosti regionu
09. 05. 2004
Za přítomnosti zahraničních expertů
Pod záštitou hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Evžena Tošenovského se
v Ostravě 15. – 16. dubna za účasti expertů z Irska, Polska a Velké
Británie v Kongresovém centru na výstavišti Černá louka odehrálo
3. setkání odborníků a profesionálů cestovního ruchu z celé České
republiky – konference „Destinační management a zvýšení prodejnosti
regionu“ s podtitulem „Cestovní ruch – významný nástroj prosperity
turistického regionu Severní Morava a Slezsko“. Prezentovalo se zde na
čtyřicet subjektů zastupujících veřejnou sféru od úrovně ministerstva
přes státem zřízenou agenturu, obchodní konzuláty až po municipality a
sféru soukromou. Od celostátních přes místní sdružení až po jednotlivé
podnikatele.
Zahájil Evžen Tošenovský
Konference odrážela narůstající pozitivní vnímání odvětví cestovního
ruchu a uvědomění si nutnosti spolupráce dotčených subjektů v regionech.
Organizačním garantem byl již tradičně Moravskoslezský kraj, hostitelem
Ostravské výstavy, a.s. Odborným garantem společnost Enterprise plc, s. r.
o., která v regionu „Severní Morava Slezsko“ zastává roli společnosti
destinačního managementu – „Destinační Management Moravsko Slezský“
(DMMS). Konferenci zahájil hejtman Moravskoslezského kraje Ing. Evžen
Tošenovský. Potvrdil, že Moravskoslezský kraj bere hospodářské odvětví
cestovního ruchu velmi vážně a že v něm z pohledu využití potenciálu
kraje spatřuje výrazný příslib pro budoucnost ekonomiky a zaměstnanosti.
Nutnost chápání cestovního ruchu jako priority na národní úrovni potvrdil
první náměstek ministra pro místní rozvoj Mgr. Ivo Hartmann, MBA.
V čestném zahajovacím předsednictvu s nimi zasedli obchodní konzul
Konzulátu Polské republiky v Ostravě Piotr Czosnyka a obchodní konzul
České republiky v Katovicích Milan Peprník. Struktura zahraničních
návštěvníků Moravskoslezského kraje se totiž liší od celorepublikové.
Na rozdíl od Němců a Britů, kteří vévodí celostátním statistikám,
jsou v Moravskoslezském kraji na prvním místě Poláci, na druhém Slováci
a na třetím Němci.
Odkud a kam směřuješ cestovní ruchu?
Dvoudenní jednání probíhalo v pěti základních blocích. První blok
„Odkud a kam směřuješ cestovní ruchu?“ nabídl ohlédnutí Ing. Hany
Fojtáchové z CzechTourism za vývojem cestovního ruchu v České republice
v posledních deseti letech. Tamara Jedruszakova z Polske Organizacji
Turystyczne na zajímavých příkladech přiblížila situaci v aktivní
turistice v Polsku. Velkou pozornost si právem zasloužila prezentace Ing.
Petra Kratochvíla z CzechTourism „Strategie propagace České republiky
2004 – 2010“. „Trendy v cestovním ruchu a postavení České republiky
ve světě“ v podání irského experta Seana Browna, nastínily cesty, kam
by se mělo zaměřit snažení tisíců zainteresovaných subjektů při
rozvoji domácího a příjezdového cestovního ruchu. Blok byl provázen
živou diskusí, hodnotící současnou roli regionu „Severní Morava a
Slezsko“ ve strategii propagace.
Co děláme pro cestovní ruch?
Druhý blok „Co děláme pro cestovní ruch?“ na příkladech demonstroval,
že se u nás různé subjekty dokáží domluvit na společných akcích. Blok
se odehrával ve společné režii pořadatelů konference a Asociace
turistických informačních center. Moderátorkou byla ředitelka Městského
informačního centra v Ostravě Dr. Dagmar Kremzerová. Na tento blok pak
„Asociace turistických informačních center České republiky“ navázala
vlastním programem – členským fórem.
O tom, jaké kroky pro rozvoj cestovního ruchu činí Ministerstvo pro
místní rozvoj České republiky, informovali jeho představitelé Ing.
Markéta Zajícová, Ing. Martina Dohnálková a Ing. Jiří Kubiš. Referovali
o „Státním programu podpory cestovního ruchu pro rok 2004“ a o stavu
příprav „Společného regionálního operačního programu“, zejména
o jeho „prioritě 4 – Cestovní ruch“. Veronika Váňová
z CzechTourism informovala o tom, jaké kroky pro podporu cestovního ruchu
činí a v následujícím období hodlá činit CzechTourism. Zajímavá, a to
nejen pro místní, ale pro srovnání se situací v jiných krajích, byla
prezentace Ing. Petry Papouškové z odboru regionálního rozvoje
Moravskoslezského kraje, zaměřená na grantové programy Moravskoslezského
kraje v letech 2003 a 2004. Po prezentacích zástupců institucí
z veřejné sféry přišli ke slovu představitelé profesních a
podnikatelských sdružení. Za „Svaz obchodu a cestovního ruchu České
republiky“ vystoupila jeho prezidentka Ing. Helena Pískovská. Činnost a
roli „Asociace turistických informačních center ČR“ přestavil její
prezident Miroslav Foltýn. Podnikatelské uskupení „Beskydhost“
(sdružení místních podnikatelů zejména z oblasti ubytovacích služeb
v Beskydách) představil jeho předseda Aleš Dočkal. Informoval i o jedné
z prvních společných akcí tohoto sdružení, zajištění skibusu
Ostravice – Bílá pro sezonu 2003/2004. Kromě podnikatelských subjektů
z Beskydhostu jí pomohly na svět i některé obce a „Destinační
Management Moravsko Slezský“. Blok byl završen prezentací Anette Dopciuch,
zástupkyní maršálkovského úřadu, která představila rozvoj cyklostezek
v Podkarpatském vojvodství.
Jak zvyšuješ prodejnost regionu, destinační managemente?
Následující blok „Jak zvyšuješ prodejnost regionu, destinační
managemente?“ byl již zcela zaměřen na hlavní téma. V jeho úvodu Sean
Brown hovořil o zahraničních zkušenostech z oblasti řízení
turistických destinací. Jeho poznatky z rodného Irska byly zpestřením
programu i zdrojem inspirace. Neméně motivující bylo vystoupení Dominica
de Prochnow z Velké Británie ze společnosti Enterprise plc. Představil
organizaci rozvojových aktivit na ostrově Montserrat v situaci, kdy byla
tamní ekonomika zničena výbuchem vulkánu a celý sektor cestovního ruchu
začínal od nuly. Za Destinační společnost Sokolovsko, o.p.s. se
zkušenostmi z rozjezdu činnosti vystoupil RNDr. Miroslav Vidlák. Za
Jihočeskou centrálu cestovního ruchu Jitka Fatková. Za českokrumlovský
destinační management – Českokrumlovský rozvojový fond, s. r. o. Libuše
Smolíková a za „Destinační management Libereckého kraje“ Ing. Jana
Kubinová. Blok zakončila prezentace aktivit „Destinačního Managementu
Moravko Slezského“. Jasnou strategii regionu a destinačního managementu
v něm poutavě a strukturovaně představil Ing. Vladimír Vavrečka, CSc.
Shrnutí prvního dne provedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing.
Josef Jalůvka. Ocenil přednášející, pozval účastníky na druhý den
konference a na večerní program. Ten se odehrával ve Stodolní ulici, jež je
významnou atraktivitu cestovního ruchu třetího největšího města
republiky -Ostravy.
Produkty a produktové balíčky turistického regionu „Severní
Morava a Slezsko“
Druhý den se nesl v duchu produktů a produktových balíčků, kterými by
chtěl region „Severní Morava a Slezsko“ přilákat domácí
i zahraniční turisty. Zároveň byly představeny i rozvojové projekty.
V úvodu bloku „Produkty a produktové balíčky turistického regionu
Severní Morava a Slezsko“ marketingová manažerka DMMS Mgr. Blanka
Smékalová prezentovala koncepci přípravy produktů a produktových
balíčků. Aktuální nabídku regionu zahájil produkt určený pro
cykloturisty. „Beskydytour“, propojující zejména služby ubytovatelů se
sítí cyklotras, představil Petr Kolčárek z „Beskydského informačního
centra“. Připravovaný produktový balíček pro milovníky zimních sportů
„Lyžování jak má být – Beskydy 2005“ Miroslav Konvičný ze Sepetná
v.o.s. Neméně zajímavý produkt s poutavým názvem „Rozhled z radniční
věže a procházka Šumperkem ze 13. do 21. století“ uvedla Bc. Lenka
Kadlecová z Regionálního a městského informačního centra v Šumperku.
Dobrou spolupráci s „Destinačním Managementem Moravsko Slezským“
pochválil i Ing. Jindřich Galatík z Lázní Karlova Studánka, který mj.
představil rozvojový záměr „Lázně tisíce a jedné noci“. Starosta
Bohušova Robert Schaffartzik informoval o produktových balíčcích
Osoblažska vázaných na atraktivní úzkorozchodnou železnici s parní
trakcí. Příkladem úspěšné spolupráce veřejného i soukromého sektoru
byl „Kongresový balíček Opavska“, který představil oblastní manažer
DMMS Ing. Michal Sládek. Velmi poutavá a inspirativní byla prezentace
oživení Slezskoostravského hradu v podání předsedy představenstva a
ředitele Ostravských výstav, a. s. Karla Burdy. Kateřina Kotasová
z Hornického muzea OKD představila nabídku víceúčelového zábavního
centra a lanového centra Landek. Prezentaci produktů uzavřel zejména pro
cykloturistiku připravenou Mezinárodní Greenways Krakov – Morava –
Vídeň Ing. Oldřich Usvald.
Rozvojové projekty cestovního ruchu v turistickém regionu Severní
Morava a Slezsko
Poslední blok „Realizované a připravované rozvojové projekty cestovního
ruchu v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko“ představil některé
projekty, které mají dotvářet potenciál nabídky cestovního ruchu regionu
do atraktivnější podoby. V bloku moderovaném Ing. Michalem Blaškem z DMMS
patřily k nejzajímavějším investičně náročné projekty. Jednalo se
zejména o projekt firmy Abatec Ostrava s. r. o., jehož výstupem bude ve
střední Evropě jedinečné miniměstečko, nazvané „MiniUni“,
představující architektonické skvosty Evropy v „Areálu volného času“
v centru Ostravy. Pro cestovní ruch v regionu „Severní Morava a Slezsko“
by mohl být velmi přínosným i projekt regenerace v minulosti známých
lázní Jánské Koupele, jehož realizaci na sebe vzala společnost Baneba, s.
r. o. Lákavě zněly i další záměry. Ať již z oblasti opakované
realizace marketingových šetření v turistickém regionu, projekt
informačního a rezervačního systému regionu či projekt zaměřený na
využití přírodních a kulturních atraktivit moravského Kravařska.
Josef Jalůvka na závěr
Na závěr konference náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Josef
Jalůvka, stejně jako na následné tiskové konferenci, zdůraznil potřebu
komunikace všech aktérů průmyslu cestovního ruchu v regionu a jejich
spolupráci při zvyšování prodejnosti regionu jak na domácích, tak na
zahraničních trzích. Průběh konference, jíž se zúčastnilo na tři sta
odborníků, podnikatelů a představitelů veřejného sektoru, potvrdil, že
turistický region „Severní Morava a Slezsko“ je regionem kontrastů a
příležitostí. V době, kdy se v Ostravě v téměř dvacetistupňových
teplotách zaplnilo výstaviště Černá louka i Kongresové centrum
účastníky konference, vystavovateli a návštěvníky výstav „Domov“,
„Dovolená“, „Region“, „Květy na Černé louce“ a „Myslivost“,
leželo na Pradědu stále ještě půldruhého metru sněhu. V době, kdy
podstatnou část regionu „Severní Morava a Slezsko“ trápí problémy
s transformací těžkého průmyslu, by ten samý region mohl být řadě
ostatních vzorem ve spolupráci řady subjektů a v propracovanosti rodícího
se systému řízení cestovního ruchu. K nejúspěšnějším zřejmě bude
region „Severní Morava a Slezsko“ patřit i při inventarizaci
naplňování své marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu.
www.kr-moravskoslezsky.cz
www.irp.cz