Komu (ne)prodává státní identita
23. 03. 2011
Ing. Zdeněk Burda
Tepání kroků vlády a jednotlivých ministrů, zvláště pak těch, jejichž kompetence se nějakým způsobem dotýkají stavebnictví, patří do každé hodiny, kdy studentům přednáším. Hysterickými škrty vyrobit problém a ze škrtání si udělat program, „přes který nejede vlak“? Bez jakéhokoliv náznaku snahy vzbudit ochotu lidí „utáhnout si opasky“…? Hlavní kroky vlády, tak jak jsou za sebou nafázované, považuji za naprosto nešťastné.
S Ing. Zdeňkem Burdou se potkáváme v pražském Kongresovém
centru U Hájků 16. února 2011.
Pane inženýre, jaký byl přechod druhdy vysoce postaveného
manažera, předsedy představenstva a generála akciové společnosti Skanska,
„do civilu“?
Řízený. Všem mohu doporučit: zkuste si svůj odchod odřídit. Samozřejmě
někdo takový odchod snáší lépe, jiný hůř. Já si svůj odchod
připravil. Dlouhodobě jsem jej směřoval k roku 2008, což jsem na
ústředí ve Stockholmu oznámil už v roce 2005. I tak bylo docela
složité pracovat s vědomím: ještě tři roky, ještě dva roky, ještě
rok… Byť si nemyslím, že by to ovlivnilo moji výkonnost. Na dobu poté je
pak radno mít připravený program. Já chtěl přednášet na Stavební
fakultě, kde mi nakonec vyšli vstříc, a jsem jim za to vděčen.
V současné době se mi docela rozbíhá i poradenství, kde si držím roli
nezávislého poradce. Radím jiným poradenským firmám. Učení na Stavební
fakultě si však hodlám podržet. Kontakt s kolegy pedagogy na Českém
vysokém učení technickém a se studenty je úžasně obohacující a
přináší mi velkou radost
Předseda představenstva společnosti Karlovarské minerální vody,
a. s. doktor Antonio Pasquale ve druhém vydání Všudybylu 2010 řekl:
„Máte tady spousty krásných míst, měst a městeček, o nichž turisté
vůbec nic nevědí. A přitom by si plným právem zasloužila, aby je
navštěvovali. Aby pochopili, jak až neuvěřitelně krásnou jste zemí.“
(Viz www.e-vsudybyl.cz, článek:
„Umožnit valorizaci schopností českého národa“.)
Naše vlast je nádherná. S manželkou jsme se zařekli, že na dovolené
nebudeme jezdit do ciziny, protože pláže jsou všude na světě stejné, hory
atd., a nejhezčí je Česká republika. Jak kdysi řekl Rudolf Hrušínský:
„Alpy jsou krásný, ale tohle vás chytí za srdce. Tohle je zahrádka.“
Holanďané tvrdí, že Česko je jedno velké golfové hřiště. Já mám
Českou i Slovenskou republiku hodně rád a jsem přesvědčen, že je znám
docela dobře. Přiznávám, že i při rychlém služebním putování,
kterých jsem míval požehnaně, jsem si vždycky našel půlhodinu hodinu,
abych se zajel ještě někam podívat, nebo ze Slovenska jel jinou než
nejkratší cestou, např. údolím Hronu. Do různých koutů naší vlasti
zajíždím s kolem na střeše automobilu a tam pak jezdím. Žiji tady
hrozně rád.
Mít čas na trajdání, to je výhoda vysokoškolských učitelů.
Co studentům přednášíte?
Témata zaměřená na praxi z oblasti managementu a ekonomiky stavebních
firem, opřená o zkušenosti, které jsem získal během manažerské praxe.
Hlavně participuji na předmětu, který by měl studentům v druhých
ročnících vysvětlit, že vedle toho, že musí být dobrými inženýry,
musí být i dobrými podnikateli a marketéry. Že musí rozumět obchodu,
cenotvorbě atd.
Téměř každý byznys je o poptávce limitované kupní silou
trhu, tedy i spotřebiteli – turisty, o nichž se zmiňuje Dr. Pasquale.
Dělá Česká republika kvalitní marketing, aby na svá území přitahovala
co největší kupní sílu, aby měl kdo kupovat zboží na jejím vnitřním
trhu? A v oblasti exportu, aby byl na zahraničních trzích ke zboží
„Made in Czech“ a priori pozitivní vztah?
Mám pocit, že Česká republika nedělá vůbec žádný marketing, aby
přilákala návštěvníky nebo investory – mezi nimi totiž velmi často
nebývá velký rozdíl. To si uvědomíte, když si koupíte zubní pastu, na
které je helvetský kříž a napsáno „Made in Swiss“. Vy si ji kupujete,
byť nevíte, jaká je, hlavně proto, že je švýcarská. To je marketing! Od
lyží přes zubní pasty, likéry, sýry a hodinky až po služby bank…
Úžasná schopnost značky prodávat! Něco neuchopitelného, kdy prodává
státní identita. Marketing nedělá Česká republika vůbec žádný. Pokud
nedělá negativní, např. takovými kousky, jako bylo shození vlády
uprostřed předsednictví Evropské unii, což považuji za mimořádný
marketingový počin.
V minulém vydání Všudybylu prezident Hospodářské komory ČR
Ing. Petr Kužel prohlásil: „Hospodářská komora ČR chce, aby cestovní
ruch přiváděl kupní sílu na všechna území České republiky a s ní
prosperitu do podnikání, protože právě podnikání je základem sociální
a ekonomické stability státu.“ (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Kupní síla
má pro podnikání stěžejní roli“) Nicméně, nejeví se mi, že by naše
polistopadové vlády takovouto filozofii přijaly za svou. Naopak decimovaly a
decimují domácí střední podnikatelský stav a vyhání velké úspěšné
české firmy do tzv. daňových rájů. A ta současná? Ta, jako Otec vlasti
císař Karel IV, teď, zdá se, staví Hladovou zeď, jenže s malým
„h“.
Ono je to extrémně složité rozhodování. Co je prorůstové a kde je
potřeba restrikcí. Nemohu se ubránit dojmu, že některé škrty
v sociální oblasti jsou nesmyslné. Zejména ty namířené na úkor mladých
rodin. Nepochopil jsem proč. Zisk z úspor, vzhledem k situaci rozpočtu, je
marginální. Umím si představit jiná místa, kde je racionálnější
šetřit. A protože jsem stavař, těžce nesu omezení státních investic do
dopravní infrastruktury. Investice do dopravní infrastruktury jsou extrémně
prorůstová opatření. Dají se nádherně řídit z hlediska struktury
nezaměstnanosti. Do regionu, kde je velká nezaměstnanost, pošlete peníze na
rekonstrukce škol, policejních stanic atd. Ty se nemusí dělat zrovna
v Praze, ale tam, kde je vysoká nezaměstnanost. Proud investic se dá
krásně řídit. Multiplikační efekty, což je vzorec, který říká, co se
vrátí zpátky, a proti tomu se postaví čisté sociální výdaje, které se
musí utrácet za nezaměstnanost. Tak tady se to mělo udělat inteligentněji.
Čas nepochybně ukáže, že vláda ztratila tři čtvrtě roku
přešlapováním a fetišistickým vzýváním úspor za každou cenu.