Kolik z českých cestovních kanceláří je ve dvojciferném nárůstu?
29. 12. 2009
S Ing. Tomášem Cikánem se potkáváme 27. listopadu
2009 večer v Rudolfově galerii na Pražském hradě poté, co převzal
ocenění Českých 100 nejlepších v oborové kategorii cestovní
ruch.
Tomáši, před šestnácti dny, kdy se na tomtéž místě předávala
Národní cena kvality České republiky, jsem v interview s předsedou
Asociace krajů ČR hejtmanem Michalem Haškem připomněl proslulý výrok
Františka Venclovského: „Já su tak šťastné.“ Jak jsi na tom
ty?
No, nebudu tvrdit, že jsem ocenění letos neočekával. Očekával. Podle
výsledků za poslední sezonu ESO travel patří mezi několik málo
cestovních kanceláří, které jsou stále v nárůstu klientů i tržeb.
A zřejmě na prstech jedné ruky lze vyčíslit, kolik z českých
cestovních kanceláří (a v cizině to není o moc větší promile) je
v nárůstu dvojciferném, jako ta naše. I přes danou hospodářskou situaci
se nám podařilo v roce 2009 navýšit tržby o neskutečných 21 %.
Neusnuli jsme na vavřínech, stále rozšiřujeme naše produkty, inovujeme a
rozšiřujeme nabídku poznávacích i pobytových zájezdů. Stále více se
přizpůsobujeme požadavkům na individuální přístup ke každému
z klientů.
To, co mají vaše a moje firma podobné, je cílení na
směrodatné, úspěšné lidi. Ty cestami za český geografický obzor a já
za český obzor mentální, tím, že mezi nimi a jejich prostřednictvím
šířím osvětu, že cestovní ruch je zahraniční a domácí obchod a pro
ekonomiku Česka užitečný byznys – průmysl, jehož integrujícím prvkem
není charakter produktů, ale jejich realizace prostřednictvím spotřebitelů
odjinud vydávajících peníze na to, aby mohli cestovat nakupovat tam, kde
tyto komodity jsou.
Připouštím, že se do značné míry zaměřujeme na úspěšné osobnosti a
na firemní klientelu. U incentivních zájezdů jsme na přelomu loňského
roku přece jen zaznamenali mírný pokles. Firmy dávaly najevo respekt
z tendencí možného negativního vývoje světové hospodářské scény a
omezily výdaje. Toto se však neprojevovalo rušením zájezdů top managementu
a majitelů firem. Intenzivnější akviziční činností cestovní kanceláře
ESO travel a oslovováním více firem, jak z Českých 100 nejlepších, tak
z horních dvaceti procent podnikatelského spektra, se nám během posledních
tří let podařilo rozšířit tuto klientelu téměř na dvojnásobek. Dnes
pro firemní klienty běžně organizujeme semináře a školení po celé
planetě. Základem však zůstávají kongresy, veletrhy a klasické služební
cesty. I v této sezoně sledujeme zájezdy a ceny konkurence a snažíme se
nabídnout kvalitní program a atraktivní ceny, a to nejen stálé
klientele.
Několik desítek minut před tím, než jsem 11.11. 2009 přibyl
na Pražský hrad na předávání Národní ceny kvality České republiky,
jsem se ve Lvím dvoře zúčastnil ustavující schůze lvího klubu LC PRAHA,
na níž jsi byl zvolen jejím viceprezidentem.
Členem lionského hnutí jsem od roku 2003. Je to jedna z největších
charitativních organizací dnešního světa. Náš původní lví klub LC
Praha Orel byl nejpočetnějším v rámci Česka a Slovenska, a proto bylo
rozhodnuto udělat z něj kluby dva. Lví kluby jsou vynikající platformou na
to, scházet se s lidmi různých úrovní, společenských názorů, vědních
a průmyslových oborů. Fungují napříč všemi politickými i ekonomickými
směry. Jak moji manželku Martinu, tak i mne pravidelná setkání lvích
klubů velmi obohacují a na své členství jsme patřičně pyšní.
Tomáši, naše loňské interview mělo nadpis: „Rok
2008 nejúspěšnější v celé historii“. Přepsali jste
historii?
Vše nasvědčuje tomu, že ano. Jedenáct měsíců roku 2009 bylo nadmíru
úspěšných. Očekávám, že i rok 2010 bude pokračovat v tomto duchu.
Určitě to nemíním tak, aby to vyznělo, že se podceňujeme, když řeknu,
že jsme v současné době na vrcholu tabulky druhé ligy. Dlouhodobě totiž
tvrdím, že je tu první liga čtyř nejsilnějších cestovních kanceláří
a za nimi že je vakuum. Tržby cestovní kanceláře ESO travel se blíží
k miliardě korun, a na tuto čtyřku se začínáme dotahovat. Uvědomili jsme
si, že současná doba vyžaduje celé nasazení. Cestovní kancelář, stroze
zaměřená na vzdálené exotické destinace, disponuje ohromnými rezervami.
Máme sice své opakované klienty, avšak nebyli jsme s to jim vyjít
vstříc, chtějí-li cestovat „jen“ po Evropě. Proto připravujeme náš
první katalog se zaměřením na evropské destinace. Tzn., že v brzké době
se z nás stane univerzální cestovní kancelář s kompletním portfoliem
destinací. Nebude to tedy již jen oněch sto šest mimoevropských, zpravidla
exotických destinací. Pro rok 2010 chystáme prvních dvacet destinací
evropských. Mimo to v půlce února vyjíždíme se zcela novým katalogem
zaměřeným na specifickou klientelu.
Pro rok 2009 jsme vytvořili první specializovaný katalog na lodní cruisy.
Netvrdím, že se před tím plavby na českém trhu neprodávaly, ale nikdo
nevypracoval ucelený katalog, kde by bylo možné nalézt cruisy na velkých
zaoceánských lodích v Evropě, Asii, Africe, Americe i Austrálii. Dokonce
nabízíme i plavbu kolem břehů Antarktidy. I to byl jeden z velmi
úspěšných projektů roku 2009. Proto jsme se v tomto segmentu rozhodli
rozšířit nabídku i pro rok 2010.
Co tvá žena Martina na techtle s Českou miss Ivetou
Lutovskou?
ESO travel se o české missky stará čtvrtým rokem. Martina si (doufám)
zvykla, že nejkrásnější dívky v tomto státě jsou pro naši firmu
přínosem. Být s dívkami viděn na různých společenských či
charitativních akcích přece neznamená žádné techtle. Ivetu, snad
i vzhledem k patnácticentimetrovému výškovému rozdílu mezi ní a mnou,
vnímá manželka vstřícně. Ostatně od podzimu, odkdy studuji MBA, jsme
dokonce spolužáci. Horší to bylo s Eliškou Bučkovou, kdy výšková
převaha České miss roku 2008 nebyla až tak do očí bijící. Avšak co
jsme s Martinou spolu (letos to bude dvacet pět let), je pro mne českou miss
stále ona.
Tomáši, pokud jsem kde ve světě měl co do činění
s delegáty cestovní kanceláře ESO travel, vždy podávali excelentní
výkony.
ESO travel tím, že dělá především exotiku, má z čeho vybírat. Přes
léto v zahraničí působí víc než šest tisíc českých delegátů. Na
zimu má ale šanci nalézt práci tři sta až čtyři sta z nich. A my
raději za dražší peníze angažujeme ty nejkvalitnější delegáty, než
bychom šetřili na tak důležitých postech. Svých delegátů si vážíme,
což se projevuje nejen morálním uznáním jejich kvalit, ale i tím, že
dosahují ve své branži nejvyšších platů na českém trhu. A nám se to
vyplácí. Základem úspěchu naší cestovní kanceláře je totiž náš
profesionální tým. Budujeme ho už šestnáct let. Na top manažerských
pozicích máme lidi, kteří jsou s námi deset, dvanáct i patnáct let.
Některé poučky strategického řízení sice říkají: „Pět let a
dost.“ Tento systém ale aplikují hlavně americké firmy, jež vrcholné
manažery zaměstnávají na dobu určitou tří až pěti let. My s Martinou
zůstáváme tradicionalisty, zastánci japonského přístupu celoživotního
partnerství mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. A i touto cestou,
prostřednictvím Všudybylu, děkujeme celému kolektivu cestovní kanceláře
ESO travel za věrnost a dlouholeté nadstandardní výkony.