Kolik muziky za málo státních peněz?
24. 04. 2005
Březnový Klubový den
Asociace cestovních kanceláří ČR se konal v útulném pražském
podskalském restaurantu „U dobré myšlenky“ – a dobrých myšlenek,
lépe řečeno nápadů, je třeba jako soli. Hlavním tématem totiž byla
kvadratura kruhu. Tentokrát v modifikaci, jak to udělat, aby prezentace
Česka na zahraničních veletrzích cestovního ruchu nevypadala jako chudá
příbuzná, přestože musí vystačit s chudým rozpočtem. Vedení
CzechTourism na základě dosavadních zkušeností usoudilo, že někdy méně
je více a že není příliš efektivní mít přehlédnutelný ministánek na
mnoha veletrzích, ale spíše důstojnou a nepřehlédnutelnou expozici na
vybraných akcích (asi tak patnácti). To pak doplnit o případnou
„udržovací“ účast na trzích, kde má Česká republika zájem zůstat
v povědomí, a s masivnější propagací začít v budoucnu.
Ke cti vedení CzechTourism
budiž řečeno, že kandidáty pro „výběrové řízení“ na patnáct
důstojně obeslaných veletrhů nechce jmenovat samo, ale obrátilo se na
podnikatelská sdružení s žádostí o tipy. A protože co subjekt, to
specifický názor, resp. zájem, rozhodla se Asociace cestovních kanceláří
k nejdemokratičtějšímu procesu: veletrhy vytipovat na Klubovém dni, kde
se mohli vyslovit všichni zájemci. Jak se dalo čekat, prvním tématem debaty
nebylo, co vybrat a co vynechat, ale politika podpory účasti na veletrzích
jako taková. A sice, co by bylo třeba, aby na veletrzích cestovního ruchu
nebyla jen státní účast doplněná maximálně o národního dopravce, ale
aby se mohli účastnit i podnikatelé tak, jak je to v zahraničí zvykem, a
tedy i očekáváno.
Marže cestovních kanceláří
a agentur v Česku rozhodně nedosahují té výše, aby si jejich vlastníci
mohli dovolit investovat do účasti na veletrzích vysoké částky. S ohledem
na význam cestovního ruchu pro hospodářství země (obzvláště jeho
příznivého dopadu na regionální rozvoj a zaměstnanost) se logicky
očekává, že stát tuto branži náležitě podpoří. Proč tedy je podpora
účasti na veletrzích cestovního ruchu podstatně slabší než ve zbožové
oblasti? Proč může Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR dotovat účast
malých a středních podnikatelů částkami do sta tisíc korun na subjekt a
akci na stovce veletrhů ročně, a CzechTourism hovoří o patnácti
veletrzích, přičemž podpora je řešena jinak a je ve svém důsledku
rozhodně mnohem menší?
Ing. Rostislav Vondruška,
ředitel CzechTourism, tyto výtky mohl vzít jen na vědomí a slíbil, že
předloženými argumenty podpoří své žádosti o odpovídající rozpočet.
Vzhledem k probíhající vládní krizi ale bylo všem jasné, že vládní
kruhy mají teď jiné starosti, avšak přihlášky na veletrhy se musí
podávat včas. Systém, kdy podnikatel platí metry své výstavní plochy a
příspěvek státu spočívá v hrazení zázemí včetně cateringu, ať ho
podnikatel chce využívat nebo ne, CzechTourism měnit nehodlá, i když
námitky podnikatelů ohledně cen zazněly nepřeslechnutelně. A tak se
rozhořela konstruktivní debata, která teritoria jsou nosná, z kterých je
naděje na lukrativní klientelu a odkud naopak chodí spíš pěšáci.
Patnáctka nosných veletrhů
se nakonec společně vytipovala. S ujištěním, že pokud některá
kancelář hodlá reprezentovat Česko na jiném veletrhu, kterého se
CzechTourism neúčastní, nedostane sice žádnou finanční pomoc, ale může
dostat podporu formou poskytnutí propagačních materiálů a tam, kde má
CzechTourism své zahraniční zastoupení, i organizační pomoc. Letitý
požadavek, aby Česká republika a hlavní město Praha vystavovaly společně,
již sice nenaráží na animozity, ale zase na to, že Praha má svůj vlastní
reprezentativní stánek, tentokrát na téma Mozart, který rozhodně bude
uplatňovat všude, kde je to účelné. Takže expozice budou rozhodně
samostatné, ale doufejme, že alespoň vedle sebe. Další debaty již
probíhaly v saloncích s občerstvením, kde personál restaurantu
předváděl, že nejsme jen U dobré myšlenky, ale i u dobrého
hostitele.
Marie Mráčková