Vitana, a.s. je moderní potravinářskou firmou. Je sice českou značkou, ale už několik let je součástí renomované norské skupiny Rieber & Søn. Svůj rozsáhlý sortiment vyrábí v Byšicích, ve Varnsdorfu a v Roudnici nad Labem. Je nositelkou ocenění „Nejdůvěryhodnější potravinářská značka v České republice“, získala prvenství v soutěžích „Nejúspěšnější novinka na trhu“ a „Volba spotřebitelů – nejlepší novinka“ aj. Je držitelkou certifikátů ISO 9001:2000, systému HACCP dle Dutch code a EMS dle ISO 14001:2004. Je hlavním partnerem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky a zároveň hlavním partnerem Asociace hotelů a restaurací České republiky. Činnost zahájila v roce 1920 jako malá výrobna sladových výtažků v Praze – Podbabě. Dnes, kromě tradičních dehydratovaných polévek, produkuje instantní polévky, hotová jídla, instantní hotová jídla, koření a kořenicí směsi, omáčky, bujóny a minutky. Další její skupinu tvoří přílohy: rýže, luštěniny, těstoviny, knedlíky a bramborové výrobky. Vitana je silnou značkou i v sladké kategorii, kterou tvoří moučníky, přípravky na pečení a pudingy. Některé výrobky jejího produktového portfolia nesou značku akvizičních firem Bask a koření J.C. Horn. V sortimentu Vitany lze nalézt i rybí konzervy King Oscar a mražené ryby sesterských firem ze skupiny Rieber & Søn.
Rieber & Søn (založen v roce 1839) má centrálu v Norsku v Bergenu. Má devatenáct výrobních jednotek ve dvanácti zemích a prodejní aktivity v Evropě, Austrálii a USA. Na všech klíčových trzích má vedoucí nebo druhou pozici. Od akvizice Vitany v roce 1992 do její modernizace investoval přes 3 miliardy korun s tím, že veškerý vytvořený zisk byl reinvestován v České republice. Vitana je dlouhodobě ziskovou firmou, která v nosných kategoriích zlepšuje svůj tržní podíl. Nyní zaměstnává téměř tisíc zaměstnanců.
Know-how, které Rieber & Søn načerpal ve Skandinávii, přenášíme do Česka
27. 11. 2008
S Vitanou a jejími tradičními českými i skandinávskými
produkty se setkávám na mnoha prestižních profesních akcích velké
gastronomie. Jak v souvislosti s Asociací kuchařů a cukrářů ČR,
s Asociací hotelů a restaurací ČR, tak coby podporovatele profesních
soutěží a akcí pro studenty odborných a hotelových škol. Prezentace,
v jejímž rámci hovořím s marketingovým ředitelem Food Service Vitana,
a.s. Ing. Jiřím Fabianem, se uskutečnila 5. listopadu 2008 v OREA Hotelu
Pyramida Praha a byla určena F&B manažerům a šéfkuchařům hotelového
řetězce OREA Hotels.
Spolupracujeme s řadou prestižních hotelových a gastronomických řetězců
i samostatných podniků. V roce 1994 totiž Vitana založila divizi
catering, která se začala starat o gastrozařízení. Do té doby zhruba
sedmdesát let působila pouze v oblasti retailu. Po založení gastra jsme se
začali orientovat na institucionální zákazníky ve sféře společného
stravování a na HoReCa gastronomii, kde naše produkty nachází větší a
větší uplatnění a oblibu. Díky tomuto směřování si nás obě
prestižní společenstva – Asociace hotelů a restaurací České republiky
i Asociace kuchařů a cukrářů České republiky – vybrala za své
hlavní partnery.
Možná i kvůli nim teď Vitana obohacuje své produktové
portfolio nejen o dehydratované potraviny, ale i o mražené.
Ne možná, určitě! V tomto je nám obrovskou oporou náš norský majitel.
Know-how, které Rieber & Søn Food Service načerpal ve Skandinávii, se
nám daří přenášet do Česka a na Slovensko. Částečně přejímáme
i jejich dodavatele a sortiment, což nám směle otevírá dveře do
nejvyšších pater gastronomie. Našimi stěžejními komoditami v tomto jsou
mražené ryby, pastovité výrobky vyvíjené ve spolupráci s norskou
divizí. Naše produktové portfolio je postaveno na základě norského
modelu – kdy norský zákazník či host gastronomického podniku až tak
nehledí na cenu. A to nejen proto, že se jedná o bohaté obyvatelstvo.
V první řadě je pro něj rozhodující jakost a až na druhém místě
(pokud vůbec) hraje roli, jak často si ji může dovolit.
Norsko je zemí, kde velmi dbají na ochranu svého životního
prostředí a preferují biopotraviny. Jak se to slučuje se zaměřením vaší
norské matky na gastronomické konvenience?
Už tím, podle nakolik striktních kritérií si Rieber & Søn vybírá
dodavatele. Co všechno musí splňovat a trvale prokazovat. Není možné, aby
do koncernu, jehož je Vitana součástí, prošla surovina, která by nebyla
100% v souladu s našimi požadavky. Samozřejmostí je absolutní zákaz
používání geneticky modifikovaných surovin. Na každý vstup máme
obsáhlou škálu parametrů, které se sledují u každé dodávky. Tzn., že
suroviny použité ve výrobním procesu jsou tak kvalitní, že je až líto
dát je „jenom“ do polévky nebo omáčky…
Součástí vašeho dnešního menu, které chutnali šéfkuchaři
a F&B manažeři hotelového řetězce OREA Hotels, byla houbová
polévka.
Jedním z nástrojů naší cesty do sfér HoReCa jsou pastovité výrobky,
které děláme v kooperaci s mateřskou společností. Houbová polévka se
slaninou je zatím posledním výrobkem této řady. Hned po uvedení na trh se
stala vlajkovou lodí této kategorie. Extrémně vydařený výrobek! Podíl
nosných surovin je v ní daleko vyšší, než nebývá u konvenientních
potravin v Česku zvykem. V průběhu její tvorby jsme se snažili trochu
brzdit – hlídat nákladovost vstupů, ale protože se vyrábí v Norsku,
musí být akceptovatelná pro oba trhy. Norové nás donutili, aby polévka
vypadala tak, jak vypadá, a nám se to vyplácí. Hned po uvedení na trh se
dostala na špičku prodejnosti ve své kategorii. Je možné ji uplatnit nejen
na jakékoliv slavnostní akci, ale i při ostatních příležitostech
v nejširším spektru gastronomických provozů. A mohu prozradit, že pro
rok 2009 už chystáme další překvapení.
Ve sféře food service jsou vašimi obchodními partnery
i menší rodinné podniky, jejichž hosté si potrpí na tzv. domácí
stravu.
Bude-li kdo dělat tzv. domácí kuchyni z prvotních surovin, stejná jídla
mu pravděpodobně vyjdou pokaždé trošku jinak. Naše konvenience garantují
stabilní kvalitu. Kdykoliv uvařím např. naši houbovou polévku, vždy bude
chutnat stejně lahodně. Takže jedním z přínosů konveniencí z Vitany
je, aby hosté, kteří navštíví gastronomické provozy, v nich našli to,
co očekávají. Konvenience jako takové jsou možná při pouhém porovnání
ceny vstupních surovin o trochu dražší, ale finální pokrm z nich je
levnější. Doba zhotovení vývaru z prvotních surovin je nesrovnatelně
delší a energeticky náročnější než z konvenience. Velkou roli hraje
i cena lidské pracovní síly. Majitel penzionu, mluvíme-li o této skupině
zákazníků, je nucen počítat se všemi náklady spojenými s přípravou
pokrmu. Potom se mu jistě nevyplatí hradit mnohonásobně větší částky za
energie a zaměstnance.
Otevření jednoho z vašich výrobních komplexů v Byšicích
se konalo za účasti prezidenta Václava Klause.
Ano. Důležitosti a velikosti této investice odpovídala i účast hlavy
našeho státu a dalších významných osobností při jeho spuštění do
provozu. Norové do Vitany investovali opravdu mnoho prostředků. Do firmy jsem
nastoupil v roce 1995, a když si promítnu, co jsem tu vídával, a porovnám
s dneškem, kdy disponujeme nejmodernějšími technologiemi např. na výrobu
hydrolyzátů, které jsou základní složkou nejen našich výrobků, ale
prodáváme je po celém světě… Když se podívám na technologie, které se
u nás používají k míchání výrobků, systém skladování, ať už na
vstupu surovin, tak na výstupu, je to obrovský posun vpřed. V Česku je
aplikován tentýž model jako v norském mateřském závodě v Bergenu.
Bezpečnost potravin je v koncernu Rieber & Søn na prvním místě.
Většina jeho investic proto směřuje do této oblasti a nemalé prostředky
vkládá do ekologie.
Vyplácí se Vitaně být hlavním partnerem hned dvou
nejprestižnějších českých oborových asociací?
S Asociací kuchařů a cukrářů ČR spolupracujeme sedmým rokem a
s Asociací hotelů a restaurací ČR od jejího vzniku, což do značné míry
odpovídá na vaši otázku, nakolik to považujeme za prospěšné. V čele
obou asociací jsou lidé, kteří v daných oborech něco znamenají a
chtějí je posouvat dopředu. Svou práci dělají srdcem. Každý člověk
v každém oboru na sobě musí pracovat, vzdělávat se, informovat se
o trendech, popř. konfrontovat své poznatky. Dostávat se k informacím
není až tak jednoduché. Také v tomto je činnost Asociace kuchařů a
cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR vysoce přínosná.
Velkým benefitem, díky kterému si Vitana drží přízeň trhu,
a to jak u malospotřebitelů, tak ve velké gastronomii, je fakt, že chuť
výrobků je vnímána jako ryze česká …
Ano. Jedním z hlavních bodů vize koncernu Rieber & Søn je, že všechny
jeho obchodní jednotky, ať už se nacházejí v kterékoliv části Evropy,
mají za úkol být místním chuťovým šampiónem. To v praxi znamená, že
ačkoliv jsme nadnárodním koncernem působícím v mnoha zemích, v každé
z nich se jedná o individuální přístup k místnímu trhu. Pro každou
zemi ale existuje nezávislé lokální vývojové oddělení, které
s marketingem připravuje výrobky tak, aby byly akceptovatelné na tamním
domácím trhu.