Kostelec nad Černými lesy leží na Podlipansku 30 km východně od Prahy. Tato rekreační oblast s lesy a přírodními rezervacemi, nazývaná plícemi středních Čech, je ideální na procházky a projížďky na kole či na koni. Počátky města sahají do doby Přemyslovců. Opevněný kostelík, obklopený hlubokými, zdáli se černajícími jedlovými a smrkovými lesy, nechal podle pověsti vystavět Slavníkovec sv. Vojtěch. První písemně doložená zmínka pochází z roku 1344, kdy král Jan Lucemburský směnil s panem Ješkem z Náchoda kostelecký hrad a osadu za Náchod. V roce 1489 byl Kostelec povýšen na město. Roku 1920 byl název Černý Kostelec změněn na dnešní Kostelec nad Černými lesy.
Keramické výtvarno celého Česka
27. 01. 2013
Se starostou Kostelce nad Černými lesy Ing. Janem Svatošem se
potkáváme 19. prosince 2012 v terapeutickém centru Modré dveře. Mezi
činnosti Modrých dveří patří i pracovní terapie, a tak zde mají také
košíkářskou a keramickou dílnu. Ostatně, Kostelec nad Černými lesy
býval významným hrnčířským centrem.
Pane starosto, tuto éru dnes připomínají zejména hojně
navštěvované Hrnčířské trhy a městské Muzeum
hrnčířství.
To je umístěno na náměstí, v budově z počátku 17. století. Původně
to byly masné krámy, pak radnice, a dnes je zde Muzeum hrnčířství. Vznik
městského muzea se odvíjí od snah připomínat roli rodu Smiřických,
kteří se zasloužili o velký rozkvět města. Od poloviny 19. století byl
Kostelec jedním z hrnčířsky nejaktivnějších měst na území Čech,
Moravy a Slezska. Měli jsme tu dvě továrny a asi tucet keramických dílen.
Naše město, coby hrnčířská metropole, je ovšem historicky významné
nejen kvantitou, ale i kvalitou produkce. Ve dvacátých a třicátých letech
minulého století u nás fungovala továrna Ferdinanda Vondráčka, který sem
zval význačné výtvarníky z vysoké školy uměleckoprůmyslové. Jejich
tvorba vzbuzovala – a dodnes vzbuzuje – velký ohlas. Tato díla byla
vystavována i v Praze na Národní třídě, v jedné z perel české
funkcionalistické architektury, v Domě uměleckého průmyslu Svazu
československého díla, jenž býval výlohou československého designu.
Vondráčkův funkcionalistický (tzv. čočkový) keramický servis má pevné
místo v dějinách kunsthistorie. Najdete ho v mnoha odborných publikacích.
Bohužel, Ferdinand Vondráček, velký filantrop a podporovatel umělecké
keramiky, na sklonku velké hospodářské krize zkrachoval, takže se tu
umělecká keramika přestala vyrábět. Kupodivu za protektorátu Böhmen und
Mähren, po uzavření vysokých škol, se mladí výtvarníci stěhovali do
Kostelce a svůj talent uplatňovali ve zdejších dílnách. Působil tu tak
například špičkový designér Petr Tučný. Pánové Stuchlík a Vondráček
tu opět zaváděli uměleckou keramiku, a než došlo k vyvlastnění,
vyprodukovali díla světové úrovně. V našem muzeu je k vidění stálá
výstava prvních dvou uměleckých vln, kterými se Kostelec proslavil
v měřítku celé republiky. Za předchozího režimu zde výroba keramiky
pokračovala pod hlavičkou výrobního družstva Keramo. Také tvorba z tohoto
období je součástí našich expozic. S družstvem totiž spolupracovali
naši špičkoví výtvarníci šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let
a vytvořili skvělé věci. Naše Hrnčířské muzeum tedy není pouze muzeem
místní tvorby, ač byla velká a bohatá, ale je zde k nahlédnutí
keramické výtvarno celého Česka.
Pane starosto, ještě bych chtěl zavést řeč na Hrnčířské
trhy.
Ty mají v Kostelci mnohaletou tradici. První ročník se konal v roce 1989,
kdy jsme si připomínali pětisté výročí povýšení Kostelce na město. Od
tohoto roku Hrnčířské trhy narůstají a narůstají. Konají se vždy
poslední sobotu v květnu. 25. května 2013 tedy bude pětadvacátý
ročník. Plánujeme jej ve velkém stylu. Trhy získaly takovou proslulost, že
během nich Kostelec nad Černými lesy navštíví přes deset tisíc lidí.
Dbáme na to, aby to byl čistě keramický trh. Nebereme sem žádné prodejce
s něčím, co by zavánělo obyčejnými jarmarky. Naše hrnčířské trhy
jsou vždy doprovázeny bohatým kulturním programem, koncertem několika
kapel, z nichž minimálně jedna reprezentuje českou špičku.